تهدید یک فرمانده ارشد سپاه: تجدید نظر در سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی محتمل و قابل‌تصور است

در شرایطی که امروز جمعه ۳۱ فروردین حمله منتسب به اسرائیل به قلب ایران، همه اخبار را تحت‌الشاع خود قرار داده، احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای ایران، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین هشدار داد که تجدیدنظر در سیاست هسته‌ای جمهوری اسلامی محتمل و قابل‌تصور است.
به گفته این فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اگر اسرائیل بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور است. این مقام نظامی جمهوری اسلامی بر خلاف پروتکل‌ها و استانداردهای جهانی و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهدید کرد حکومت ایران مراکز هسته‌ای اسرائیل را شناسایی کرده و آماده شلیک موشک به سوی آنها است.
در این حال، رویترز نوشت که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بلافاصله به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در مورد سخنان فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی پاسخ نداد.
رویترز اشاره کرد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حرف آخر را در مورد برنامه هسته‌ای تهران که به گمان غرب، اهداف نظامی دارد، میزند.

جمهوری اسلامی که ابتدا فعالیت‌های هسته‌ای خود را از جامعه بین‌المللی پنهان کرده بود، به دنبال علنی‌شدن فعالیت‌هایش مدعی شد که یک برنامه هسته‌ای «صلح‌آمیز» را دنبال می‌کند.

به موازات گسترش برنامه هسته‌ای حکومت ایران و افزایش نگرانی‌های بین‌المللی، مقامات این حکومت طی سال‌های گذشته بارها به فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر «حرام» بودن ساخت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اشاره کرده و مدعی شده‌‌اند کل برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی برای مصارف و اهداف «صلح‌آمیز» است.

پیشتر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حدود سه هفته قبل گفته بود که جمهوری اسلامی در حال افزایش توان هسته‌ای خود است و با وجود این‌که آژانس به طور فعال در حال بازرسی سایت‌ها در ایران است، اما این بازرسی‌ها کافی نیست.
او درگفتگو با شبکه پی‌بی‌اس تاکید کرده بود که گرایش جمهوری اسلامی به سمت افزایش غنی‌سازی حداکثری است.

این بار اولی نیست که مقامات جمهوری اسلامی از ساخت بمب اتمی می‌گویند، در بهمن ماه سال گذشته علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه و رییس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، با تایید تلویحی دستیابی جمهوری اسلامی به توانایی ساخت بمب اتمی، گفت: ما همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم.
صالحی در گفت‌وگویی تلویزیونی از پاسخ مستقیم به پرسشی درباره این که آیا جمهوری اسلامی به توانایی ساخت سلاح اتمی رسیده یا نه، خودداری کرد و افزود: ما همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم. من یک مثال می‌زنم. دیگر آن را خودتان برداشت کنید: یک خودرو چی می‌خواهد؟ شاسی می‌خواهد، موتور می‌خواهد، فرمان می‌خواهد، جعبه دنده می‌خواهد، شما بگو جعبه دنده ساختی می‌گویم بله. موتور ساختی؟ بله ولی هر کدام برای کار خودشان است.

در قبل از آن هم تیر سال ۱۴۰۱، کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و مشاور علی خامنه‌ای، در مصاحبه‌ با شبکه الجزیره گفت ایران توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌ای را دارد ولی قصد انجام آن را ندارد.
خرازی در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره درباره توانایی‌های جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتمی اضافه کرد: تنها در چند روز سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به سادگی می‌توان آن را به ۹۰ درصد رساند.

پیشتر محمد اسلامی، رییس فعلی سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با همین شبکه، احتمال غنی‌سازی در سطح ساخت بمب را رد نکرده و گفته بود تصمیم‌گیری برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم به نظر مقام‌های مربوطه وابسته است.
رهبر جمهوری اسلامی فرماندهی همه نیروهای مسلح و نظامی این کشور را برعهده دارد و تصمیم‌گیرنده نهایی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز اوست.
مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از اوایل دولت رئیسی متوقف باقی مانده است.