اظهارات حسن روحانی درباره انتخاب وزرا توسط دولت

حسن روحانی در تازه ترین سخنان خود درباره نحوه اداره حکومت، گفت علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در انتخاب تعدادی از وزرا نقش مستقیم دارد و برخی از وزرا با نظر مستقیم او انتخاب می‌شوند.
این در حالی است که خامنه ای همواره از نقش خود در خصوص انتخاب وزرا تبری جسته و تاکید دارد که هیچ گونه مداخله ای در امور اجرایی کشور و به ویژه انتخاب ها ندارد.
حسن روحانی در خصوص انتخاب وزیر دفاع در دولت خود گفت خامنه‌ای درباره ارتشی یا سپاهی بودن وزیر دفاع نظری نداشته و اعلام کرده است که وی می‌تواند وزیر دفاع خود را از ارتش و نه سپاه انتخاب کند. روحانی گفت اقای حاتمی را هم بر اساس همبین رویکرد به عنوان وزیر دفاع انتخاب کرده است و خامنه ای با آن موافق بوده است.
روحانی همچنین درباره جلسه فرماندهان سپاه پاسداران با روحانی پس از انتخابات 1396، گفته است که این جلسه برای صلح و صفا پس از انتخابات برگزار شده است. به گفته روحانی، فرماندهان سپاه به این دلیل در جلسه شرکت کرده اند که اعلام کنند حالا که او انتخاب شده سپاه هم در کنار اوست و می خواهند با او کار کنند. روحانی در ادامه سخنانش با بیان این موضوع که سلیمانی از وی درخواست کرده که وزیر دفاع سپاهی باشد، گفت این موضوع مورد درخواست سایر فرماندهان سپاه هم بود. به گفته روحانی، وی در این خصوص تاکید کرده است که باید در این باره فکر کند. این در حالیست که برخلاف سخنان روحانی فرماندهان سپاه پس از سخنان روحانی در ماه رمضان که به نقد دولت با تفنگ پرداخته بود که مستقیما به انتقاد از سپاه پاسداران در اقتصاد و سیاست پرداخته بود در این جلسه از سوی انها تهدید جدی شد که در عمل هم وی را به عقب نشینی واداشت.
روحانی همچنین با بیان این موضوع که وزیر دفاع باید به تایید علی خامنه ای برسد، اظهار داشت قبل از این جلسه وی با خامنه ای درباره این موضوع که وزیر دفاع از سپاه باشد یا از ارتش گفتگو کرده است و خامنه ای اعلام کرده برای او فرقی نمی کند که وزیر دفاع از ارتش باشد یا از سپاه. خامنه ای مایل نیست قدرت سپاه را افزایش دهد ولذا نمیخواهد که تمام قدرت ارتش را به سپاه بدهد و با ایجاد موازنه میخواهد کنترل خود را بر سیستم دفاعی کشور داشته باشد.
روحانی در ادامه سخنانش گفت برخی وزرا مانند وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی با خامنه ای معرفی می‌شوند. وی افزود در دولت دوازدهم به دلایلی انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با رهبری هماهنگ شده است.وی همچنین گفت که خود او تمام وزرای دولت را بدون استثنا با خامنه ای چک کرده است.
رئیس جمهور سابق همچنین با اشاره به این که خامنه ای درباره بعضی از وزرا نظری نمی داد، گفت وی با وزارت محمدجواد ظریف موافق بوده است.
این سخنان در خصوص نقش رهبری در انتخاب وزیران پیش از این هم به طور رسمی و غیررسمی توسط دست اندرکاران سیاست در ایران بیان شده است. با این وجود خامنه ای همواره آن را تکذیب کرده و بارها گفته است که نه دخالتی در انتخاب دولت ها دارد و نه حتی دخالتی در امور کشور و همواره خود را به عنوان یک ناظر معنوی معرفی کرده است.
این در حالی است که بنا بر اطلاعات موثق وی حتی در حوزه های بااهمیتی مانند مدیریت شهر تهران، حتی بر انتخاب مدیران خرد شهرداری هم نظارت دارد و مدیران و معاونان شهرداری تهران به ویژه در حوزه بااهمیت مانند معاونت فرهنگی و اجتماعی با تایید مستقیم او انتخاب می شوند.برخی تحلیلگران همین مداخله خامنه ای در همه مسائل را از جمله عواملی می دانند که مانع از مدیریت درست و انتخاب مدیران کارآمد در حوزه های مختلف مدیریتی می شوند و مسئولین ارشد همواره کسانی را انتخاب می کنند که مورد تایید خامنه ای باشند نه این که بهترین گزینه در حوزه مدیریتی مورد نظر. علاوه براین خامنه ای با حمایت از گزینه مدیران ضعیف ولی مطیع عملا کارامدی نظام را به گونه قابل ملاحظه ای به سمت زوال سوق داده است.