گزارش خبری: قطع درختان هیرکانی به بهانه ساخت پارکینگ

در روزهای گذشته اخبار منتشر شده در خصوص قطع درختان جنگلهای هیرکانی در شمال ایران به بهانه ساخت پارکینگ یک مرکز گردشگری، موج گسترده ای از واکنش فعالان محیط زیست را به همراه داشته است.
هر چند که مسوولان حکومتی در روزهای ابتدای سال در خصوص اخبار پراکنده قطع درختان مشهورترین زیست بوم در ایران سکوت اختیار کرده بودند، اما با افزایش موج اعتراضات سرانجام محسن مرادی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان مازندران اعلام کرد که با دستور دادستان مرکز استان، قرار است با مسببان قطع ۴ هزار اصله درخت در این طرح، برخورد شود.
به گفته این فرمانده انتظامی بخش پارکینگ و باجه غیرقانونی اخذ وجه در مجتمع گردشگری الیمالات پلمب و دستور داده شد تا خسارت وارده اخذ شود.
بر اساس گزارش ها چندی پیش برخی خبرنگاران و فعالان محیط زیست از قطع چهار هزار اصله درخت در جنگل‌های هیرکانی برای ساخت پارکینگ خودرو مجتمع گردشگری الیمالات خبر دادند.
در گزارش‌های منتشر شده آمده است که درختان این جنگل با قدمت ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال قطع شده اند.
طرح گردشگری مربوط به سد الیمالات در مسیر جاده چمستان – نور در غرب مازندران است. فروردین 1400 ساخت این طرح با سرمایه گذاری ۵۴ میلیارد تومانی و با حضور مسئولان رده بالای جمهوری اسلامی در مسیر جاده چمستان – نور آغاز شد.
چندی بعد برخی خبرنگاران رسانه های فارسی زبان با انتشار اسنادی اعلام کردند که پشت پرده مدیران هلدینگ جوانمرد که متولی ساخت این مجتمع گردشگری است، ماجد علم الهدی برادر همسر ابراهیم رییسی و پسر کوچک احمد علم الهدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی است.
به گفته برخی فعالان محیط زیست این قتل عام درختان هیرکانی با چراغ سبز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نور و به صورت غیرقانونی انجام شده است.
این در حالی است که محمد محمدی، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی نور در گفتگویی با اشاره به اینکه گزارش قطع درختان به اطلاع مسوولان منابع طبیعی شهرستان و استان رسیده است گفت: آنها در پاسخ اعلام کرده بودند که این مسئله هماهنگ شده است.
جنگل‌های هیرکانی ایران یکی از با ارزش‌ترین جنگل‌های دنیاست که تیرماه ۱۳۹۸ به‌ عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اما با این وجود در طول 40 سال گذشته، تصرف غیرقانونی بافت هیرکانی، ویلاسازی، ساخت‌وساز و توسعه سریع عمرانی، توسعه ناپایدار گردشگری، چرای بی‌رویه دام، قاچاق خاک و آتش‌سوزی باعث تخریب جنگل‌های هیرکانی و از دست رفتن تنوع گیاهی و جانوری آن شده‌است تا جایی که به گفته مسعود مولانا، عضو شورای هماهنگی محیط زیست و منابع طبیعی ایران، سالانه حداقل ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی از بین می‌رود.
هر چند که بنا بر اخبار منتشر شده دستور توقف ساخت پارکینگ از سوی مقامات قضایی در جنگل های هیرکانی صادر شده است اما بر کسی پوشیده نیست که اینگونه دستورات در نظام جمهوری اسلامی موقتی و بیشتر در جهت تنویر افکار عمومی است. گواه این مدعا قطع 4 هزار اصله درخت است که نابود شدند و حالا مدیرعامل هلدینگ جوانمرد اعلام کرده است که بجای آن 5 هزار نهال به هیرکانی اهدا میکند. اتفاقی که باید آن را شروع مجدد فعالیت یکی دیگر از فرزندان مسوولان در زمینه اقتصادی دانست.