ادعاهای دروغ و متناقض در مورد سرمایه گذاری در ایران

در حالیکه علی فکری، رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران چندی پیش مدعی شده بود که از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ تا پایان دی‌ماه 1402 قربب به ۵۷۸طرح سرمایه‌گذاری خارجی به صورت اجرایی در آمده است که حجم کلی این سرمایه‌ها ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است.
فکری درباره بیشترین بخش‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران خارجی گفته که سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در بخش‌های مختلف بوده که بالاترین میزان جذب سرمایه در بخش نفت و گاز بوده که با ۵ سرمایه‌گذاری و عدد حدود ۴ میلیارد ۸۰۰ میلیون دلار صورت گرفته است.
براساس گفته معاون وزیر اقتصاد، صنعت، بخش دیگر جاذبه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بوده که به دلیل طرح‌های بزرگ و جذاب توانسته سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه خارجی داشته باشد.به گفته فکری، کشورهایی که در ایران و در این بازه زمانی یعنی دو سال برای دولت سیزدهم سرمایه وارد ایران کرده‌اند، ابتدا روسیه به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذار با ۳۱ درصد سرمایه‌گذاری و سپس امارات و چین بودند.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اظهار کرده بود که ایرانی‌های مقیم خارج از کشور حدود ۱۰ درصد سرمایه وارد ایران کرده‌اند و در نهایت پاکستان و هندوستان در رتبه‌های بعدی هستند.
اما اکنون وزیر اقتصاد در همین زمینه ادعاهای متناقضی را مطرح کرده است که نشان دهنده دروغ و عدد سازی حکومت در زمینه جذب سرمایه گذاری است تا بتوانند اوضاع را عادی جلوه دهند . احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در توئیتی نوشت: در سال 1402 رکورد سرمایه‌گذاری خارجی در 16 سال اخیر شکسته شد. چینی‌ها در سال 1402 بیشترین ورود سرمایه را داشتند.با برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم سیر صعودی سال‌های 1400 تا 1402 که از 2 به 4 و اکنون 5.5 میلیارد دلار رسید باز هم تداوم یابد این در حالیست که در مطلب معاون اقتصاد چینی ها جایگاه سوم را داشتند و نیز مشخص است که اصولا چینی ها پول نفت ایران راکه در انجا نگه داشته میشود به عنوان سرمایه گذاری وارد ایران میکنند و بابت ان سود هم میگیرند.