بحران جنگ اوکراین اتهام روسیه علیه آمریکا و هشدار جوزف بورل

به گزارش رویترز ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امرروز چهارشنبه گفت که مسکو موضع ایالات متحده آمریکا را در قبال تحقیقات در مورد حمله تروریستی کروکوس آشکارا مغرضانه می‌داند، زیرا این کشور تلاش می‌کند اوکراین را از خطر دور نگه دارد.
پیش از این، الکساندر بورتنیکوف، رئیس سرویس امنیت فدرال روسیه، اعلام کرد که اطلاعات اولیه از افراد بازداشت شده در حمله تروریستی کروکوس وجود ردپای اوکراینی را تایید می‌کند و سرویس‌های امنیتی ذیصلاح روسیه به تجزیه و تحلیل و مطالعه اطلاعات ادامه خواهند داد.
وی افزود آنها خودشان را افشا کردند، ایالات متحده بلافاصله شروع به فریاد زدن کرد، اما در این مدت خواستار تحقیق نشد بلکه فقط سعی کرد اوکراین را سفید کند و آن را از دایره ظن حمله تروریستی خارج کند، به نظر واضح است که آنها مغرضانه درگیر این قضیه هستند.
زاخارووا معتقد است که اگر اوکراین واقعاً در این امر دخالت نمی‌کرد، واشنگتن در وهله اول باید بر ضرورت تحقیق و ارائه حقایق تأکید می‌کرد.
در پی حمله تروریستی عصر جمعه، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا، گفت که هیچ نشانه‌ای از دخالت دولت اوکراین یا اوکراینی‌ها در حمله تروریستی کروکوس مشاهده نمی‌کند. متعاقبا، مقامات ایالات متحده، از جمله وزارت امور خارجه، بارها تأیید کردند که هیچ ردپای اوکراینی در این پرونده وجود ندارد.
این حمله تروریستی عصر جمعه 22 مارس رخ داد و چند نفر با لباس‌های استتار به ساختمان هجوم بردند و به سوی حاضران تیراندازی کردند که پس از آن صدای چند انفجار شنیده شد و آتش‌سوزی‌هایی رخ داد. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی کمیته تحقیق، 139 نفر قربانی این حمله تروریستی شده که 40 نفر از آنها به ضرب گلوله کشته شدند. تعداد زخمی‌ها نیز به 182 نفر رسیده است. اما در این میان بورل کمیسیر سیاست خارچی اروپا هشدار داد ما نمی توانیم اجازه دهیم روسیه در جنگ پیروز شود وگرنه منافع آمریکا و اروپا آسیب می بیند. وی گفت که اتحادیه اروپا برای منافع خود و ایالات متحده از اوکراین حمایت می کند. وی افزود این فقط در مورد سخاوت نیست. این در مورد حمایت از اوکراین نیست زیرا ما مردم اوکراین را دوست داریم. به نفع خود ماست و همچنین به نفع ایالات متحده به عنوان یک بازیگر جهانی.