تداوم بحران در دریای سرخ و عقب نشینی ایران در عراق

در حالیکه بحران در دریای سرخ ادامه دارد و حوثی ها به حملات پراکنده خود به کشتی ها ادامه میدهند نیروهای امریکایی و بریتانیایی سعی بر مقابله هدفدار و از کنترل انداختن توان عملیاتی انها هستند که در مجموع از میزان حملات حوثی ها کاسته شده است. اما این امر کامل انجام نشده است. این در حالیست که فشار جمهوریخواهان سنای آمریکا بر دولت بایدن برای مقابله با جمهوری اسلامی به عنوان حامی اصلی حوثی ها افزایش یافته است. در اخرین تحول روز گذشته یک کشتی بریتانیایی هدف قرار گرفت و نیز کشتی سی چمپیون با پرچم یونان ولی متعلق به امریکا پس از آنچه که به نظر می‌رسید حمله موشکی اشتباه یمنی‌ها باشد، روز سه‌شنبه وارد بندر عدن در جنوب یمن شد.سی چمپیون ذرت را از آرژانتین به عدن می‌برد، در این حمله خدمه کشتی آسیبی ندیدند.. کشتی سی چمپیون در پنج سال گذشته 11 بار کمک‌های بشردوستانه به یمن رسانده است.
حوثی‌ها به صاحبان کشتی اطلاع داده‌اند که این حمله عمدی نبوده است و اشتباه بوده است. خطرات کشتیرانی به دلیل حملات مکرر هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی در دریای سرخ و تنگه باب المندب از ماه نوامبر افزایش یافته است. جمهوری اسلامی در این مورد سعی کرده از طریق ایروانی نماینده خود در سازمان ملل رابطه خود را با حوثی ها تکذیب کند. اما خامنه ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی از این اقدام انها تجلیل کرده است. اما در اقدامی که نشان از عقب نشینی جمهوری اسلامی از مواضعش دارد خبر گزاری رویترز گزارش داد که سردار قاآنی بعد از تهدیدات امریکا و کشته شدن سه سرباز امریکایی در اردن روز ۲۹ ژانویه در سفری به عراق با گروه‌های مقاومت عراقی جلسه‌ای برگزار کردکه پس از این جلسه حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از چهارم فوریه به شکل محسوسی کاهش و متوقف شده است . این درحالی است که طی دو هفته پیش از آن حداقل بیست حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام گرفته بود و یک حمله هم به پایگاه برج ۲۲ در اردن بود که ۳ نظامی آمریکایی کشته و بیش از ۳۰ تن زخمی شدند.
این در حالیست که حتی گروه نجبا عراق هم امروزچهارشنبه اعلام کرده برای احترام به اقدامات نخست وزیر عراق برای تعامل بهتر برای خروج امریکا از عراق برنامه حمله خود به امریکایی ها را متوقف میکند. و نخست وزیر عراق از برنامه زمانبندی شده امریکا برای خروج از عراق خبر داده است.
همه اینها نشاندهنده هراس جمهوری اسلامی از یک رویا رویی گسترده با امریکا در منطقه است و به این ترتیب میتوان انتظار داشت که در مورد یمن هم به تدریج بر روی حوثی ها فشار اورده شود که حملات خود را به تدریج کم کنند. هر چند که غرب در این مورد اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی حداقل در حوزه اقتصادی انجام خواهد داد. تاکنون دولت بایدن در این مورد کاهلی انجام میداد که براساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که جمهوری اسلامی با استفاده از خلأ نظارتی دولت بایدن بر اجرای تحریم‌های آمریکا، در سال ۲۰۲۳ توانست با ناوگانی متشکل از ۲۷ فروند نفتکش نزدیک به سه میلیارد دلار درآمد ناشی از صادرات نفتی حاصل کند.به نوشته این روزنامه، نفتکش‌های یادشده متعلق به شرکت‌های صوری بوده، عمری بیش از حد میانگین داشته و موقعیت مکانی نادرست را برای پنهان نگهداشتن محل اصلی خود مخابره می‌کردند. به نظر میرسد امریکا و بعد از حوادث دریای سرخ میخواهد اقدامات سختگیرانه تری انجام دهد.