وزیر آموزش و پروزش و سیاست خالص سازی و تغییر در نظام ‌آموزشی برای اهداف ایدیولوژیک نظام

در حالی که نگرانی‌ها از آینده آموزشی مدارس همچنان ادامه دارد، رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش که به عنوان ناکارامدترین وزیر اموزش و پرورش مطرح شده ،از جذب حدود ۹۲ هزار نفر در آموزش و پرورش تا پایان سال آینده خبر داد.
وی در جمع مدیران و رؤسای مناطق و نواحی آموزش و پرورش استان خوزستان با تأکید بر اهمیت توجه به نیروی انسانی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: تا پایان سال آینده ۹۲ هزار نفر در آموزش و پرورش کشور جذب خواهند شد که از این تعداد ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و مابقی این معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش سطح کشور خواهند پیوست.صحرایی با بیان اینکه باید با هم و سریع آموزش و پرورش را بالا برد، گفت این موضوع، با اتحاد و انسجام از درون و تعیین دستور کار ممکن است. وی در این خصوص خانواده‌ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت اولین شریک آموزش و پرورش، خانواده‌ها هستند و تصریح کرد که رفت و آمد پدر و مادرها به مدرسه باید افزایش یابد.وی افزود آموزش و پرورش باید در صدر تحول و گفتمان‌سازی قرار گیرد و تاکید کرد ایران قوی از مسیر مدرسه قوی عبور می‌کند.
صحرایی همچنین با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر این که وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه و آموزش و پرورش باید روی میز کار همه مسئولان کشور قرار گیرد. گفت علت اجرایی نشدن سند تحول بنیادین، کمبود منابع بودجه نیست، بلکه نبود هدف مشترک در این خصوص است.
صحرایی در عین حال کودکستان‌ها و دوره ابتدایی را بااهمیت ترین بخش آموزش و پرورش خواند و با تشبیه آموزش و پرورش به درخت، گفت هرچه توجه به بخش پایینی بیشتر باشد، بخش بالایی هم نتیجه بهتری می‌دهد. وی افزود در کشور پول برای آسیب‌های اجتماعی و اشتغال بیکاران، هزینه می‌شود، در حالی که این آسیب می‌توانست از دوره مدرسه رخ ندهد.
جمهوری اسلامی برنامه‌های متمرکزی را برای تغییر فضای آموزشی مدارس آغاز کرده و در تلاش است تا با هرچه ایدئولوژیک کردن این فضای آموزشی، خواسته‌ها و‌ ایده‌آل‌های ایدئولوژیک روحانیت و نهاد رهبری تحت عنوان گام دوم انقلاب را به دانش‌آموزان مدارس بقبولاند.
گرچه دانش‌آموزان به ویژه در مقاطع پایین‌تر زیر بار این فشارهای عقیدتی نمی‌روند، اما جمهوری اسلامی همچنان در تلاش برای ایدئولوژیک‌تر کردن مدارس است.
جذب معلمانی که با آرمان‌های ایدئولوژیک جمهوری اسلامی هماهنگ باشند، بخشی از تلاش متمرکز جمهوری اسلامی برای تحت کنترل گرفتن مدارس و دانش آموزان است.
گرچه به گفته تحلیلگران، این اقدامات و تلاش جمهوری اسلامی برای جذب افرادی که از نظر ایدئولوژیک نزدیک به آن هستند و‌ اولویت دادن به ایدئولوژی به جای دانش و تخصص، در جذب معلمان، تنها به کاهش کیفیت وضعیت آموزشی مدارس منجر خواهد شد.