افرایش اختلاف میان اسراییل و آمریکا، حمله شبانه اسراییل به رفح برای آزادی دو گروگان و کشته شدن صد فلسطینی

با گسترش بحران در مورد اقدامات اسراییل علیه حماس و حمله به رفح در غزه که تراکم جمعیتی بسیار زیادی دارد چالشهای زیادی در روابط اسراییل و امریکاو کشورهای اروپایی ایحاد شده این در حالیست که در اخرین تحول شب گذشته اسراییل با حمله به یک ساختمان در رفح که بیش از صد نفر کشته برجای گذاست دو گروگان اسراییلی ارژانتیتی تبار را که در شهرکهای اسراییلی به گروگان گرفته شده بودند و در اپارتمانی پنهان بودند را ازاد کردند. این عملیات با حملات هوایی و دریایی و تانک انجام شد . ارتش اسراییل همچنین گفته دونفر سرباز اسراییلی نیز در جنوب غزه کشته شده است ولی نگفته که مربوط به این عملیات بوده است . همچنین روز قبل از شنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل پیش از این از حمله قریب‌الوقوع به رفح خبر داده و گفته که از ارتش اسراییل خواسته است تا برای تخلیه صدها هزار نفر از این منطقه خود را آماده کنند.
اما در زمینه عملیات نهایی علیه رفح ، در روابط اسراییل و امریکا و اروپا چالش ایجاد کرده است، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
بنابر این بیانیه، بایدن در این گفت و گو بر هدف مشترک ایالات متحده و اسرائیل در شکست حماس و تضمین امنیت اسرائیل و مردم آن تاکید کرد. هم‌چنین، بایدن و نتانیاهو درباره تلاش‌های جاری برای آزادی اسرا گفت‌وگو کردند.
بایدن همچنین بار دیگر تاکید کرد که عملیات نظامی در رفح نباید بدون برنامه ‌ریزی معتبر و قابل اجرا برای تضمین امنیت بیش از یک میلیون نفر غیر نظامی که در آن‌ جا پناه گرفتند، اجرا شود.این در حالی است که پیش از این گفت‌گو، نتانیاهو در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفته بود از زمانی که بایدن از عملیات نظامی ما انتقاد و آن را اغراق آمیز توصیف کرد، با او صحبت نکرده‌ام.
نتانیاهو در این باره گفت کسانی که مخالف رفتن ما به رفح هستند، می‌خواهند که ما بر حماس پیروز نشویم.
اما در تحولی دیگر و به گزارش رسانه ها، افزایش ناامیدی از بنیامین نتانیاهو باعث شده که برخی از دستیاران جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از او بخواهند که به طور علنی از نخست وزیر اسرائیل پیرامون جنگ غزه انتقاد کند. دستیاران ارشد بایدن بیش از هر زمان دیگری به قطع روابط با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نزدیک شده و دیگر او را شریک سازنده‌ای نمی‌دانند که حتی در خفا بتواند تحت تأثیر قرار گیرد.
و از بایدن بخواهند که به طور علنی از نخست وزیر اسرائیل پیرامون جنگ غزه انتقاد کند.، زیرا نتانیاهو همچنان مقامات بایدن را با تحقیرهای عمومی و رد فوری خواسته‌های اساسی آمریکا خشمگین می‌کند.در حالی که در روزهای گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه در تلاش برای میانجیگری یک توافق بود، نتانیاهو علناً توافق اسرا را محکوم کرده و اعلام کرد که ارتش این کشور به سمت شهر رفح در جنوب غزه حرکت خواهد کرد ،اقدامی که مقامات آمریکایی علناً با آن مخالفت کرده‌اند.
همچنین در تحولی دیگر به نوشته نیویورک‌تایمز، در یک جلسه خصوصی که این هفته با رهبران عرب و آمریکایی در میشیگان برگزار شد، یکی از مقامات ارشد سیاست خارجی دولت بایدن به اشتباهات در واکنش دولت آمریکا به جنگ غزه اذعان کرد. او گفت که هیچ اعتمادی به تمایل اسرائیل برای برداشتن گام‌های معنادار به سمت تشکیل کشور فلسطین ندارد.
اخیراً بایدن هم اعلام کرد که اسرائیل در پاسخ به حمله حماس در 7 اکتبر از حد فراتر رفته است. اما در این میان به گزارش رویترز آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان نسبت به احتمال فاجعه انسانی در رفح ابراز نگرانی کرد و به اسراییل نسبت به حمله به جنوب غزه هشدار داد، زیرا این حمله تنها منجر به کشته شدن غیرنظامیان بیشتر خواهد شد. وی در پیامی نوشت :۱.۳ میلیون نفر در یک فضای بسیار کوچک به دنبال حفظ خود از جنگ هستند. حمله ارتش اسراییل به رفح یک فاجعه انسانی را شکل خواهد داد. اسراییل باید در برابر تهدیدات حماس از خود دفاع کند، اما در عین حال باید تا حد امکان از درد و رنج غیرنظامیان بکاهد.
انتقادها و ابراز نگرانی مشابه نیز از سوی وزاری خارجه بریتانیا و فرانسه ابراز شده است. رفح، مرز جنوبی غزه با مصر تنها منطقه‌ای است که هنوز هدف حملات زمینی اسراییل قرار نگرفته است و برای بیش دو میلیون جمعیت غزه پناهگاه محسوب می‌شود. این در حالیست که مصر تهدید کرده در صورت حمله اسراییل قرار داد صلح با این کشور را در حال تعلیق در خواهد اورد.