تداوم چالش ها و نگرانی‌ها درباره وضعیت و بحران اقتصادی

در حالی که نگرانی‌ها درباره‌ی ادامه افزایش تورم همچنان ادامه دارد، برخی از کارشناسان و تحلیلگران این افزایش قیمت ها را کاذب و از نوع قیمت سازی می دانند و تاکید دارند که این افزایش قیمت ها به شکلی تصنعی صورت می گیرد و شرایط دشواری را برای بازار و اقتصاد ایجاد کرده است.
یکی از کارشناسان اقتصادی با غیر واقعی دانستن افزایش نرخ گاز برای صنایع فولاد، پتروشیمی و صنایع دیگر انرژی بر، تاکید دارد که این قیمت ها به نحوی افزایش یافت که این رقم سه برابر میانگین قیمت در خلیج فارس شد.
کارشناسان تاکید دارند که در همین دوره، قیمت گاز طبیعی سایر صنایع انرژی‌ بر مانند فولاد، آلومینیوم، کاشی و سیمان که از اقلام عمده صادراتی هستند هم آنچنان افزایش یافت که دیگر نه سرمایه گذاری در این صنایع اقتصادی انجام می شود و نه می‌توان تولید و صادراتی مقرون به صرفه‌ای داشت.
بهمن آرمان یکی از کارشناسان اقتصادی که نسبت به انگیزه و هدف این افزایش قیمت ها تردید دارد، تاکید دارد که این افزایش قیمت غیرواقعی، نه تنها تولید را هدف قرار می‌دهد بلکه پیامدهای مخربی هم بر قیمت های داخلی دارد و صادرات و سرمایه گذاری را غیرممکن می‌کند.
به گفته کارشناسان این قیمت ها صنایع فولاد را با خطر فروپاشی مواجه می کند.
همچنین به گفته تحلیلگران این روند موجب قدرت یافتن بیشتر جریان ضدتوسعه ای فعال در کشور شده که شرایط اقتصادی را روز به روز آسیب پذیرتر می کند.
بهمن آرمان در این خصوص گفته است این جریان ضد توسعه ای که اکنون قدرت بیشتری پیدا کرده، به دنبال سرکوب مسیرهای منتهی به تولید است. وی از نظام تصمیم‌گیری‌های اساسی و حکمرانی کشور خواست تا نسبت به این جریان حساس باشد.بنا به اظهارات کارشناسان، ایران توسعه یافته، مطلوب برخی همسایگان و کشورهای منطقه نیست، آن هم در شرایطی که وضعیت توسعه ای کشورهای منطقه در سال های اخیر به میزان قابل توجهی بهبود یافته و موجب شده تا ایران در این خصوص دچار عقب ماندگی حدی شود.
این کارشناس اقتصادی همچنین با تاکید بر این که نرخ برابری ریال در برابر سایر ارزها، باید متناسب با نرخ تورم، اصلاح شود، گفته است که بانک مرکزی هم به تدریج در حال رسیدن به این نتیجه است که نرخ ریال در برابر سایر ارزها را به یکدیگر نزدیک کند و به چندنرخی بودن ارزها خاتمه دهد.به گفته وی دلار 4200تومانی، فساد گسترده‌ای در کشور به وجود آورده و موجب خروج گسترده ارز از کشور شده است.
یکی از مشکلات جدی کارشناسان اقتصادی این است که در تحلیل‌های اقتصادی خود شرایط اجتماعی را نادیده می‌گیرند و مسائل اقتصادی را تنها با استفاده از پارامترهای اقتصادی تحلیل می کنند.در خصوص خروج ارز از کشور، کارشناسان اقتصادی به این موضوع توجه ندارند که آنچه که موجب خروج سرمایه از ایران می‌شود و شده است، شرایط نابسامان اقتصادی، و ناامنی احتماعی، سیاسی و اقتصادی است، نه نرخ پایین ارز.
هرچه ناامنی اجتماعی و سیاسی در کشور افزایش یابد میزان خروج سرمایه از کشور هم افزایش می یابد. ضمن این که بخشی از این ارز از کشور خارج نشده بلکه ریال ایران به دلار تبدیل شده که دلیل آن هم ناامنی اقتصادی و ناامنی اجتماعی و سیاسی است و نه پایین بودن نرخ ارز.
آرمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این موضوع که نرخ تورم در ایران بالاست تاکید دارد که در شرایطی که نرخ تورم حدود 50 درصد برآورد می شود، نمی توان انتظارداشت، قیمت ارز یا بنزین و یا حامل های انرژی، همچنان ثابت بماند. وی تاکید دارد که نرخ برابری ریال در برابر سایر ارزها، متناسب با نرخ تورم، باید اصلاح شود.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر ضرورت افزایش قیمت‌ها، مانند افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت بنزین تاکید دارند اما به این موضوع توجه ندارند که همین افزایش قیمت‌ها بیش از آن که بر اقتصاد تاثیر مثبتی داشته باشد، موجب افزایش نگرانی مردم وآشفتگی بیشتر جامعه می شود و بحران اقتصادی را تشدید می‌کند.