سفر سلطان عمان به تهران و چشم اندازهای مبهم میانجیگری

در پی رایزنی‌های انجام‌شده بین مقام‌های ایرانی و عمانی، هیثم بن طارق سلطان عمان روز یکشنبه وارد تهران شد. با سفر سلطان عمان به تهران، بار دیگر امیدواری‌ها در خصوص به نتیجه‌ رسیدن مذاکرات ایران در مورد تبادل زندانیان دو تابعیتی امریکا و برنامه هسته ای و بهبود روابط ایران در سطح بین‌المللی از جمله مصر افزایش یافته است. هر چند که هنوز ابهامهای جدی در مورد موفقیت این سفر وجود دارد.
سلطان عمان در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت و مراسم استقبال رسمی از وی در مجموعه کاخ سعدآباد انجام شد.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، گفت و گو و رایزنی درباره روابط میان ایران و عمان و امضای چند سند همکاری در راستای تقویت همکاری‌های تجاری و اقتصادی از جمله اهداف مهم سفر دو روزه سلطان عمان به تهران عنوان شده است، اما برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که سفر سلطان عمان به تهران، فراتر از همکاری‌های دوجانبه به رابطه‌ی بین ایران و امریکا و احیانا مذاکرات بین این دو کشور و احیای برجام هم مربوط می‌شود.
سابقه ي سلطان عمان در ر ایزنی میان ایران و امریکا بار دیگر این شائبه را ایجاد کرده است که این بار هم سلطان عمان با پیامی برای از سرگیری مذاکرات بین ایران و امریکا به ایران سفر کرده است. سلطان عمان همواره نقش مثبتی در میانجی‌گری رابطه ایران و غرب ایفا کرده است و به تازگی مبادله‌ی زندانیان ایران و بلژیک نیز با میانجی‌گری سلطان عمان محقق شد. برخی کارشناسان تاکید دارند که سفر پادشاه عمان به ایران نشانه‌ی این است که در روابط خارجی ایران اتفاقات مثبتی در حال رخ دادن است
در عین حال برخی تحلیلگران سیاسی تاکید دارند که سفر سلطان عمان به ایران می‌تواند یکی از نشانه‌های این موضوع باشد که مذاکرات و گفتگوها به نقطه مشخصی رسیده است.
عبدالرضا فرجی راد، سفیر پیشین ایران در نروژ، در این خصوص اعتقاد دارد که این سفر در ارتباط با گفتگوهایی است که در ارتباط با مسئله هسته‌ای با وساطت عمان در سه ماه گذشته در حال انجام است و نتیجه آن به ایران می‌رسد. هر چند به نظر میرسد که گشایش در پرونده هسته ای امکانپذیر نباشد. پرونده هسته ای بسیار پیچیده شده و به راحتی امکان احیا برجام ندارد. در عین حال هنوز آژانس بین المللی نگفته که چه میزان در کنترل برنامه هسته ای ایران پیشرفت داشته است و تنها در صورتی ممکن است در مورد بخشی از برنامه هسته ای توافق شود که در ازای کاهش و یا فریز غنی سازی شصت درصد مبالغی از پولهای ایران آزاد شود . ولی اکثر کارشناسان معتقدند که بیش از همه توافق در مورد احتمال تبادل زندانیان و جود دارد که در ازای ان احتمالا پولهای ایران که درکره و عراق مسدود شده ازاد خواهد شد البته این پولها با نظارت امریکا صرف دارو و غذا خواهدشد . هرچند وزارت خارجه امریکا حاضر نشده در این مورد اظهار نظر کند.
در عین حال بازار ایران هم به نظر می‌رسد که واکنش ضعیفی نسبت به سفر پادشاه عمان به تهران نشان داده است و کاهش جزئی در قیمت دلار، از نظر برخی تحلیلگران، یکی از نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد بازار تهران هنوز نسبت احتمال ایجاد توافق بین ایران و غرب امیدواری جدی ندارد. جمهوری اسلامی تا نتواند گامهای اساسی بردارد امکان انجام توافق با غرب نخواهد داشت و خامنه ای الان نگران جانشینی و آینده حکومتش است و در تلاش است بتواند توافق موقتی را با غرب و کشورهای عربی ایجاد کند.