تداوم مداخله‌ها و فشارها بر حوزه خصوصی مردم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع صدور مجوز در بخش نمایش خانگی را صدا و سیما دانست و ابراز امیدواری کرد که با ممیزی‌های صورت‌گرفته در آینده موضوعات فعلی در این حوزه برطرف شوند.
وی تصریح کرد هر هنرمندی که قانون کشور را رعایت نکند قطعا با او برخورد خواهد شد.
مساله‌ی سینمای خانگی سال‌هاست که به یکی از چالش‌های فرهنگی جمهوری اسلامی تبدیل شده است. بسیاری از کارگردانان و تهیه‌کننده‌ها، با توجه به محدودیت‌هایی که برای تولید محتوای خاص نمایشی در ایران وجود دارد، از فضای نمایش خانگی و تهیه‌ی سریال‌ها در بخش خصوصی، تلاش می‌کنند تا علاوه بر کسب سود برای خود، محتوای جذاب نمایشی هم بر اساس محتوای مورد پسند مخاطب ایرانی تولید کنند.
تفاوت محتوای تولید شده در بخش نمایش خانگی با محتوای تولید شده در صدا و سیما و که بخش رسمی‌تر و حکومتی‌تر تولید محتوای نمایشی محسوب می‌شود همواره مورد اعتراض صدا و سیما بوده است و بارها تلاش کرده است که مانع از تولید این محتوا شود.
صدا و سیما به این بهانه که این محتوا مخاطبان صدا و سیما را به خود جلب می‌کند و مانع از توسعه‌ی صدا و سیما می‌شود بارها با نمایش خانگی مخالفت کرده است و در عین حال به همین بهانه‌ بودجه‌های هنگفتی را هم از دولت گرفته تا محتوای باکیفیت و جذاب تولید کند، اما جز موارد نادری که در سال‌های اخیر اتفاق افتده، کمتر در این خصوص موفق بوده است.
به نظر می رسد که تلاش‌های صدا و سیما برای ممانعت از تولید محتوا توسط بخش خصوصی نمایش خانگی همچنان ادامه داشته باشد و بعید نیست که محدودیت‌هایی را برای این حوزه ایجاد کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که این سخنان را در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نهاوند که با حضور استاندار همدان برگزار شده بود عنوان می‌کرد، اظهار داشت که در دولت تصویب شده است تا مناطق ویژه فرهنگی در نقاط مختلف کشور ایجاد شود.
وی افزود هدف از این حرکت فرهنگی توسعه فرهنگی مناطق مختلف است و تاکید کرد برای ایجاد عدالت فرهنگی در نقاط مختلف کشور و با توجه به استعدادهای فرهنگی و هنری در استان‌ها منطقه ویژه فرهنگی تاسیس می‌شود.
نگاه دستوری به فرهنگی با وجود همه‌ی انتقادها همچنان در جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. متخصصان فرهنگی و اجتماعی بارها تاکید کرده‌اند که این جامعه است که باید فرهنگ را تولید کند و تقویت کند وبا مداخله‌ی دستوری در فرهنگ نمی‌توان فرهنگ ساخت یا مناطقه فرهنگی تولید کرد. کارشناسان بارها تاکید کرده‌اند که زون‌های فرهنگی طی تکامل تاریخی جوامع به وجود آمده‌اند و با سیاست‌های دستروی نمی‌توان برای مناطق مختلف فرهنگ تولید کرد.
اسماعیلی در بخشی دیگر از سخنانش با بیان این موضوع که وزارت فرهنگ قصد دارد زنجیره بزرگ کتاب‌فروشی در سراسر کشور ایجاد کند، این اقدام را از دیگر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت وزارت فرهنگ انتظار دارد که محل فروش در شهرستان اختصاص داده شود.
وی تاکید کرد وزارتخانه در بحث تامین کتاب هم هرآنچه در توان داشته باشد به کار می‌گیرد.
وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش به تخصیص 5 درصد از سهم بودجه کشور به مسائل عمرانی فرهنگی خبر داد و گفت وزارتخانه انتظار دارد که مدیرکل استان و فرمانداران شهرستان این مهم را در دستور کار خود داشته باشند.
این موضوع می‌تواند موجب خشنودی ناشران و اهل کتاب را در استان‌های مختلف کشور به ویژه استان‌های محروم فراهم سازد و به طور طبیعی این تصور را ایجاد می‌کند که این ۵ درصد قرار است برای توسعه‌ی کتاب و کتابخوانی به مصرف برسد، اما وزیر ارشاد بلافاصله پس از سخنانش باطل بودن این تصور را با بیان این موضوع که مدیران استانی و شورای فرهنگ عمومی، می‌توانند این بودجه را در بحث قانون جوانی جمعیت به کار گیرد و در این حوزه اقدامات خوبی انجام دهند، نشان داده است.