سفر پادشاه اردن به آمریکا و تلاش برای تقویت و همکاری با آمریکا برای ثبات منطقه خاورمیانه

به گزارش رویترز و سی ان ان با توجه به روی کار امدن دولت دست راستی در اسراییل و شعله ور شدن درگیریها در فلسطین، پادشاه اردن که با دولت نتانیاهو وارد مجادلات جدیدی شده است در سفر به امریکا سعی کرد حمایت امریکا را در این منازعات را به طرف خود جلب کند. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کردند و در جریان این دیدار نیز، سازوکارهای همکاری دو کشور برای تقویت ثبات در منطقه و کاهش تشدید تنش در سرزمین های فلسطینی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در این دیدار پادشاه اردن بر نقش رهبری آمریکا در سوق دادن به سمت آرامش و ایجاد یک چشم انداز سیاسی واقعی برای حفظ شانس دستیابی به یک صلح جامع و عادلانه مبتنی بر راه حل دو کشور فلسطین و اسرائیل تاکید کرد.
پادشاه اردن ضمن تاکید بر لزوم توقف آن دسته از اقدامات اسرائیل که راه حل دو کشور را تضعیف می کند و به سوی تشدید بیشتر سوق می دهد، اهمیت تشدید تلاش های در حمایت از ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق عادلانه و مشروع خود و برپایی کشور مستقل آن در مرزهای چهارم ژوئن سال 1967 میلادی، با پایتختی بیت المقدس شرقی تا در کنار اسرائیل در امنیت و صلح زندگی کند را نیز مورد تاکید قرار داد.
بایدن نیز به نوبه خود بر پشتیبانی از راه حل دو کشور تاکید کرده و ضمن اشاره به نقش حیاتی قیمومیت اردن بر اماکن مقدس در بیت المقدس شرقی، خاطر نشان ساخت که باید وضعیت تاریخی موجود در حرم شریف قدس حفظ شود.
بایدن نیز ضمن تشکر از عبدالله دوم به خاطر شراکت عمیق میان دو کشور و رهبری اردن به عنوان یک محور ثبات در منطقه خاورمیانه، بر پایبندی کامل آمریکا به پشتیبانی از ثبات این کشور و شکوفایی اقتصادی آن برای رویارویی با چالش های مختلف منطقه ای و جهانی تاکید کرد.