ادعاهای وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مورد مهسا امینی، دمکراسی در ایران، و پیشرفت های توافق هسته‌ای

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری‌ اسلامی که هنوز در نیویورک به سر میبرد و احتمالا مذاکرات موازی نیز از طریق قطر با امریکا اغاز کرده در مصاحبه ای با سایت خبری المانیتور به برخی از مسایل کنونی در سیاست داخلی و خارجی پاسخ داد وی با اشاره به اتفاقات اخیر رخ‌داده در ایران در پی مرگ مهسا امینی و اظهارات مقامات آمریکایی در این باره گفت: اما به خاطر اتفاقی که اخیرا در ایران افتاد، دختری جان خود را از دست داد و ما همه متاثر شدیم. رییس جمهور با پدر این دختر صحبت کرد. تمامی شاخه‌های حاکمیت در ایران، از جمله قوه قضائیه، دولت و مجلس تلاش می‌کنند ببیینند چه اتفاقی برای این دختر افتاده است، تلاش می‌کنند حقیقت را آشکار کنند. اما از احساسات پاک مردم ایران استفاده می‌شود. فراموش نکنیم که آمریکا تحریم‌های تازه‌ای در ماه گذشته علیه ایران اعمال کرد. اما الان می‌گویند قصد دارند تحریم‌ها را علیه چیزهایی که به ارتباطات و اینترنت مربوط است، لغو کنند. چرا؟ چون می‌خواهند در امور داخلی ما مداخله کنند. چند سال پیش، آقای اوباما هم همین اشتباه را مرتکب شد. آقای اوباما نامه‌ای خطاب به بلندپایه‌ترین مقام کشور من نوشت. از دوستی حرف زده بود. از گفتمان و مذاکره. اما اتفاقی در خیابان‌های تهران رخ داد و او یک سخنرانی انجام داد و در امور داخلی ما مداخله کرد. از تغییر حکومت در ایران حرف زد. الان، ما حس می‌کنیم برخی از مقامات و رسانه‌های آمریکایی مردم ایران را تحریک به ایجاد آشوب می‌کنند. می‌دانید که موارد و رخدادهای بسیار بدتری در آمریکا اتفاق افتاده است، ده‌ها مورد. در کشورهای غربی دیگر هم این طور بوده است. درباره بسیاری از آن‌ها حتی تحقیقاتی هم انجام نمی‌شود.
امیرعبداللهیان در باره این موضوع که در اعتراضات، بیش از ۵۰ نفر در ایران توسط نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، گفت: پیشنهاد من به شما این است که به ایران سفر کنید تا ببینید در خیابان‌های تهران چه می‌گذرد؛ آزادی بیان، آزادی عمل مردم و همچنین آزادی حجاب. مردم حجاب را جوری که دوست دارند رعایت می‌کنند. البته چارچوبی کلی وجود دارد. من مطمئنم خود به خود پاسختان را خواهید گرفت. هر توضیحی که من سعی کنم به شما بدهم، برایتان کافی نخواهد بود، چون شما تا حد زیادی تحت تاثیر برخی افسانه‌بافی‌های رسانه‌های شبکه‌های اجتماعی قرار دارید. آن را تماما باور نخواهید کرد. اما می‌گویم که در ایران دموکراسی کامل وجود دارد. خودتان باید ببینید.
وی افزود وقتی افرادی سعی کردند کنگره را تسخیر کنند، چه اتفاقی در آمریکا افتاد؟ شما سعی کردید ، کنترل دسترسی رییس‌جمهورتان به توییتر و شبکه های اجتماعی را در دست بگیرید. چرا این کار را کردید؟ برای امنیت کشور. وی گفت اعتراضات صلح‌آمیز حق طبیعی تمام مردم دنیاست. اما کشتار و آتش زدن اماکن مختلف و خشونت چیزیست که هیچ دولتی از آن حمایت نخواهد کرد. بنابراین، هر سوالی از من بپرسید، من آن را به این شکل می‌پرسم که چرا آن‌ها در آمریکا مانند این عمل کردند و آیا بدتر از کاری بود که ما کردیم؟. بگذارید حرفتان را اصلاح کنم. این افراد توسط نیروهای امنیتی کشته نشده‌اند. بسیاری از آن‌ها توسط عواملی سازمان یافته مانند گروه تروریستی مجاهدین خلق که اعضای آن آزادانه در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند کشته شده اند وی بعضی عکس‌ها را ساختگی دانست . وی گفت اوضاع تحت کنترل است. آن‌چه در اولین روز اعتراضات رخ داد، احساسات و عواطف مردم بود. هیچ خودرو یا وسایل نقلیه‌ای آتش زده نشد. غارتی در کار نبود. هیچ بانکی خسارت ندید. اما الان تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اینترنتی مردم را تشویق می‌کنند که به خیابان‌ها بیایند، آشوب بر پا کنند و حکومت را تغییر دهند. به خاطر مداخله آن‌ها، ابعاد متعدد این رخداد بزرگ‌تر شد و در افکار عمومی گسترش یافت وی گفت ایران کشوری نیست که بتوان در ان انقلاب رنگی و مخملی انجام داد.
وی در مورد تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران که یکی از موضوعات بحث‌برانگیر در احیای توافق هسته‌ای برجام است گفت: ما هیچ مشکلی در همکاری یا تعامل با آژانس نداریم. شما می‌دانید که همکاری ما هنوز ادامه دارد، به ویژه در زمینه موضوعات پادمانی. دوربین‌های آژانس در محل بوده و آن‌ها در حال نظارت بر ما هستند. ما دوربین‌هایی را خاموش کرده‌ایم که داوطلبانه موافقت کرده بودیم نصب شوند. ما این دوربین‌ها را به طور داوطلبانه نصب کردیم.
آژانس سوالاتی درباره سه محل دارد که می‌گوید در آن اورانیوم پیدا کرده است و ما آماده‌ایم به این سوالات پاسخ دهیم.اما ما قویا بر این باوریم که آژانس باید در عین حال رفتار و عملی مطابق اصول فنی داشته باشد. مشکل ما با آژانس این است که آن‌ها سیاسی عمل می‌کنند. بنابراین، اگر آژانس انتخاب کند که فقط روی مسائل فنی تمرکز کند، ما قطعا تلاش خواهیم کرد همکاری‌مان را تقویت و بیشتر کنیم.
وی پاسخ به سوالی درباره موضوع تضمین‌خواهی ایران گفت آن‌چه با آن مواجهیم این است که آمریکایی‌ها به ما می‌گویند نمی‌توانند به جای دولت آتی آمریکا تضمین بدهند.که این هم با قواعد و عرف بین‌المللی مغایرت دارد. هر بار که از تضمین حرفی زده می‌شود، آمریکایی‌ها به ما می‌گویند حداکثر یا بیشترین تضمینی که می‌توانیم به شما بدهیم، تا پایان دولت بایدن است. وی گفت در کنفرانس مونیخ نشستی با بسیاری از شرکت‌های بزرگ غربی، بیشتر اروپایی داشتیم. همگی به ما گفتند که اگر شرایطپس از بازاجرای برجام تا مدت کوتاهی دوام بیاورد، ما نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری خوبی در ایران انجام دهیم. وی افزود در هفته‌های اخیر و در نتیجه پیام‌هایی که میان ما و آمریکایی‌ها رد و بدل شده است، پیش‍‌رفت‌هایی در این زمینه انجام گرفته، یعنی در زمینه تضمین‌ها و مدت توافق‌ها اما هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله داریم.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این که چرا ایران با آمریکا به طور مستقیم مذاکره نمی‌کند تا این مسائل آخر را حل کند، چرا ایران از مذاکرات رو در رو با آمریکا هراس دارد گفت: ما از مذاکرات رو در رو با آمریکا نمی‌ترسیم. اما باید احساس کنیم که این کار می‌تواند تغییری در رویه ایجاد کند و این مذاکرات دستاوردی برای ما در بر داشته باشد، احتمال بدهیم که اتفاق بزرگی قرار است در نتیجه این مذاکرات بیفتد، مسیر و افقی روشن پیش رویمان است. اگر مذاکرات مستقیمی انجام دهیم، باید سودی برای ما، برای ملت ما در پایان مذاکرات وجود داشته باشد. در نتیجه چنین مذاکراتی، بهترین سناریو این است که فقط تحریم‌های ثانویه لغو شوند. تحریم‌های اولیه و اصلی سر جایشان خواهند ماند. فکر می‌کنم اگر آمریکایی‌ها جدی باشند و حاضر باشند آمادگی و تمایلشان را برای بازگشت به برجام نشان دهند، این پیام‌ها کافی خواهند بود، یعنی پیام‌های شفاهی آن‌ها و برخی پیام‌های کتبی‌شان.
وی گفت حتی الان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، ما از آمریکایی‌ها پیام دریافت کردیم که بیایید مستقیما مذاکره کنیم. با در نظر گرفتن تمام حساسیت‌ها و چیزهایی که در این ۴۰ سال گذشته از آمریکا دیده‌ایم، باید به ما این حق را بدهید که نباید انتظار دستاورد بزرگی از این گونه مذاکرات داشته باشیم. ما در حال حاضر در حال دریافت پیام‌هایی از سوی آمریکا هستیم.
ادعاهای دروغ عبدالهیان در مورد دمکراسی در ایران و ساختگی بودن تصاویر ارسالی از درگیریهای ایران حیرت برانگیز است ظاهرا عبدالهیان نمیداند دمفهوم دمکراسی یعنی چه. این در حالیست که محدودیتهای حکومت در حوزه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بیش از هر دوره ای در بیست سال گذشته است. علاوه براین انتساب کشته ها به مخالفین امری نخ نماست که حکومت برای عدم قبول مسیولیت این کار را انجام میدهد. وی همچنین در مورد مزایای مذاکرات مستقیم این موضوع را نادیده میگیرد که توافق برجام محصول مذاکرات مستقیم ایران و امریکا بوده است و گرنه کارشکنی روسها مانع از انجام توافق میشد.