وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، چالش های سیاست خارجی و احتمال توافق برجام

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه، ضمن اشاره به جلسه خود با مجلس، به نظرات مجلس درباره‌ی پیش‌نویس اشاره کرد و اظهار داشت نمایندگان مجلس در این خصوص تاکید داشته‌اند که پیش نویس ایرادهایی دارد. وی خطاب به مجلس اظهار داشت که مجلس باید توجه داشته باشد که اگر همین فردا هم توافق بین ایران و کشورهای غربی ایجاد شود، ممکن است در متن توافق ایرادهایی وجود داشته باشد. ولی دلیل این امر را مطالبات طرف مقابل دانست و اظهار داشت طرف مقابل هم از ایران مطالباتی دارد و ایران نمی‌تواند به طرف مقابل اعلام کند آنچه آنها می‌گویند درست نیست و حرف آنها مورد قبول طرف ایرانی نیست. عبداللهیان تصریح کرد در حال حاضر متنی وجود دارد که ممکن است ایرادهای برجام هم در آن باشد.وی این ایرادها را ناشی از ماهیت مذاکره دانست و تاکید کرد کسانی که مذاکره می‌کنند از فن مذاکره اطلاع دارند.
عبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این موضوع که دولت سیزدهم تمرکز خود را بر روابط همسایگی گذاشته است، تاکید کرد تاکید وزارت امور خارجه دولت سیزدهم در وهله‌ی اول بر آسیا بوده است. وی افزود در این خصوص دولت توانسته است که بخش‌هایی را فعال‌تر کند و برخی ظرفیت‌های غیرفعال را نیز فعال سازد.
امیرعبداللهیان با اشاره به انتقادها در خصوص رابطه‌ی ایران و چین اظهار داشت دلیل طولانی‌تر شدن مکالمات و گفتگوها با چین و روسیه این است که ممکن است به دلایل مختلف این رویکرد در داخل نسبت به چین و روسیه وجود داشته باشد.وی همچنین ضمن اشاره به هجمه‌ها به شعار نه شرقی نه غربی اظهار داشت جمهوری اسلامی در حوزه‌ی استقلال سیاسی حتما خط قرمز ها را مراعات می‌کند. وی تاکید کرد هیچ کس بنا ندارد از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند.
امیرعبدالهیان تاکید کرد جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی کشور به هیچ وجه سیاست خارجی خود را به هیچ بلوکی گره نخواهد زد. وی افزود دستگاه دیپلماسی نه سیاست خارجی را به غرب و نه شرق نه به روسیه، چین، فرانسه و انگلیس ونه آمریکا گره نخواهد زد، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زند. وی تصریح کرد که وزارت امور خارجه منفعت ملی را در هر جای جهان باشد حتما دنبال خواهد کرد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که ماه‌هاست موضوع توافق جمهوری اسلامی ایران با غرب در ظاهر وجه‌المصالحه‌ی خواسته‌های روسیه قرار گرفته است و تیم مذاکره‌کننده‌ی روسی بارها تلویحا اعلام کرده است که تا زمانی که منافع روسیه در مذاکرات تامین نشود، مذاکره ایران و غرب و بازگشت به برجام بی‌معنی خواهد بود.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که برجام توافقی برای تامین منافع اقتصادی ایران از یکسو و توافق با غرب از طرف دیگر و با تمرکز بر رفع مخاطرات ناشی از برنامه‌ی هسته‌ای ایران از سوی دیگر است. قرار نبود که برجام منافع اقتصادی دیگر طرف‌های درگیر در مذاکرات را هم تامین کند و اگر تامین‌کننده‌ی منافع اقتصادی این کشورها نبود کنار گذاشته شود یا بر سر آن توافق شود.
آنچه که موضوع گفتگو در مذاکرات برجامی است، تامین منافع اقتصادی ایران از یک سو و کاهش مخاطرات ناشی از برنامه‌ی هسته‌ای از سوی دیگر است. تامین منافع اقتصادی کشورهای طرف مذاکره با ایران، موضوع اصلی مذاکرات بین ایران و غرب نیست که روسیه بر تامین منافع این کشور در برجام تاکید می‌کند و آن را شرط پذیرش توافق جدید عنوان می‌کند.