ملاقات رییسی با رهبران روسیه و آذربایجان در ترکمنستان

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در ادامه برنامه‌های برگزاری ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر، با پوتین رییس جمهور روسیه و نیز الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان دیدار کرد . دیدار با پوتین اولین دیدار رییسی بعد از حمله روسیه به اوکراین است . نوع خضوع رییسی در مقابل پوتین مورد توجه ناظران و خبرنگاران قرار گرفته است . رئیسی در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت پس از سفر بنده به روسیه، سفرهای متقابل متعددی از سوی مقامات مربوطه به منظور پیگیری توافقات دو کشور صورت گرفته و روند اجرای این توافقات از سرعت مطلوبی برخوردار است.
وی افزود: روابط دو کشور در عرصه تبادلات تجاری و نیز همکاری‌ها در زمینه انرژی در سطح بالایی جریان دارد، اما با توجه به زمینه‌های موجود در دو کشور، این مناسبات همچنان ظرفیت زیادی برای گسترش دارند.
رئیسی بر ضرورت حمایت دو کشور از تقویت کریدور شمال-جنوب تاکید کرد و گفت ایران و روسیه ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند.وی با تاکید بر اینکه مکانیزم‌های لازم برای تقویت روابط بانکی و پولی ایران و روسیه باید به طور مرتب تقویت شود، تصریح کرد: تبادلات مالی دو کشور باید در چارچوبی مستقل که سیستم تبادلات مالی غربی گسترش یابد تا هیچ کشوری نتواند بر آن اعمال نفوذ و فشار کند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از اینکه به واسطه فرصت دیدار مجدد با رئیسی برای او فراهم شده است، گفت در ماه‌های اخیر حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی دو کشور افزایش خوبی داشته که این مسیر باید ادامه یابد.پوتین همچنین از پیشنهاد رییسی در زمینه افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های انرژی از جمله سوآپ استقبال کرد.
همچنین رییسی در دیدار با الهام علی‌اف یکی از مهمترین مزایای برگزاری اجلاس‌های منطقه‌ای را دیدار و گفتگوی مقامات کشورهای همسایه و ایجاد زمینه تفاهم بیشتر میان آنان دانست. وی گفت توانمندی‌های فنی و خدماتی و نیز ظرفیت‌های ژئوپلتیک و لجستیکی ایران از جمله در عرصه ترانزیت و حمل و نقل، زمینه‌های مناسبی برای گسترش همکاری‌های ایران و آذربایجان و نیز توسعه و همگرایی بیشتر کشورهای ساحلی خزر است. وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های موجود در دو کشور بسیار بیش از سطح فعلی روابط فیمابین است، گفت: باید با بهره‌گیری بهینه از این ظرفیت‌ها همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و تجاری را گسترش داد. وی با اشاره به سوابق روابط دو کشور افزود: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده که دوست روزهای سخت همسایگان است و هیچگاه در سختی‌ها دوستان خود را تنها نمی‌گذارد. رییسی در ادامه به توانمندی‌های سطح بالای کشورمان در زمینه خدمات فنی و مهندسی از جمله در عرصه انرژی و عمران اشاره کرد و اظهار داشت: توانمندی‌های فنی و خدماتی و نیز ظرفیت‌های ژئوپلتیک و لجستیکی ایران از جمله در عرصه ترانزیت و حمل و نقل، زمینه‌های مناسبی برای گسترش همکاری‌های دو کشور و نیز توسعه تعاملات کشورهای ساحلی خزر هستند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش گفت حضور اسراییل در منطقه تنش‌زا بوده و به هیچ وجه به نفع امنیت منطقه نیست و امنیت در منطقه صرفا با همکاری کشورهای منطقه و همسایگان خزر محقق می‌شود.الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز در این دیدار با بیان اینکه پس از دیدار قبلی وی با رییسی در حاشیه اجلاس اکو در عشق‌آباد ارتقای روابط دوجانبه تسریع شده است، خاطرنشان کرد امیدوارم دیدار امروز ما نیز موجب تقویت روند گسترش روابط و ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور شود.
انتقاد رییسی از رابطه آذربایجان با اسراییل در حالیست که این کشور روابط پیشرفته ای با اسراییل دارد و پیروزی در جنگ با ارمنستان با کمک اسراییل محقق شده است . این انتقاد از آذربایجان برای رابطه با اسراییل در حالیست که جمهوری اسلامی هیچوقت جرات نداشته از روابط پیشرفته روسیه با اسراییل انتقاد کند . علاوه براین بدون حل توافق هسته ای روابط با این کشورها چندان کمک بزرگی به اقتصاد ایران نخواهد کرد.