تاکید وزیر امور خارجه‌ی ایران بر از سرگیری مذاکرات با کشورهای ۴+۱

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، روز شنبه اعلام کرد مذاکرات بین ایران و کشورهای ۴+۱ به زودی از سر گرفته خواهد شد.
وی که این اظهارات را در جریان ملاقات با خسرو ناظری دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی عنوان می‌کرد، به گفتگوهای اخیر تیم مذاکره‌کننده‌ی ایرانی با اتحادیه اروپایی در تهران و در بروکسل اشاره کرد و از ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای خبر داد.
وی پیش از این و در کمتر از یک ماه قبل گفته بود جمهوری اسلامی و دولت جدید چند ماه برای بازگشت به گفتگوهای هسته‌ای زمان نیاز دارد.
امیرعبداللهیان دلیل این تاخیر را کسب اطلاعات درباره‌ی جزئیات مذاکرات هسته‌ای در دولت قبل عنوان کرده و گفته بود دولت جدید برای ازسرگیری مذاکرات نیاز به تشکیل تیم مذاکره‌کننده‌ی جدید و الگوی جدیدی برای مذاکرات خواهد داشت.
با این وصف به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران و دولت جدید، با دریافت این نکته که تاخیر در مذاکرات منافعی را برای جمهوری اسلامی به دنبال نخواهد داشت،‌تصمیم به آغاز مذاکرات گرفته‌اند. گرچه برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند که مذاکرات نتیجه‌ی چندان اثربخشی نداشته باشد و روال قبلی مذاکرات در دوره‌ی احمدی نژاد که مذاکرات بدون نتیجه و هدف مشخصی دنبال می‌شد، ادامه یابد.
امیرعبداللهیان و دبیر کل جدید اکو همچنین ضمن تاکید بر نقش سازمان اکو در منطقه، بر ضرورت تقویت همکاری‌های مابین کشورهای عضو تاکید کردند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران حتی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه نیز نیازمند بهبود روابط با غرب و اقدام برای رفع تحریم‌هاست.
به گفته‌ی کارشناسان، همکاری ایران با اکو نیز در صورت تداوم تحریم‌های امریکا، امکان‌پذیر نخواهد بود در صورتی که جمهوری اسلامی ایران بخواهد از حضور در سازمان همکاری‌های اقتصادی به عنوان کی فرصت برای توسعه‌ی روابط اقتصادی خود استفاده کند، چاره‌ای غیر از تلاش برای رفع تحریم‌ها نخواهد داشت.
این تعلیق حتی صدای روسیه را هم دراورد و نماینده روسیه در وین پرسیده که بزودی از سوی وزیر خارجه ایران چه معنایی دارد.