کشتار مرگبار کرونا و اصرار سازمان تبلیغات اسلامی برانجام مراسم محرم

در حالی که کووید 19 در ایران همچنان در حال کشتار است و شیوع و گسترش بیماری عملا کنترل آن را هم از دست مردم و هم از اختیار وزارت بهداشت و کادر درمانی خارج کرده است و تقریبا تمام کشور در وضعیت قرمز یا نارنجی است، محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری علنی مراسم دهه اول ماه محرم در سطح کشور خبر داده و گفته است مراسم عزاداری ماه محرم به صورت حضوری برگزار خواهد شد.
این در حالی است که سعید نمکی طی نامه ای به علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به کمبود امکانات درمانی از وی خواسته است از اختیارات خود برای تعطیلی دو هفته ای ایران استفاده کند. پیش از این هم ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران و برخی شهرهای قرمز در ایران درخواست کرده بودند که شهرهای قرمز تعطیل شوند. با وجود اعلام تعطیلی از طرف دولت و تاکید بر تعطیلی مراکز تجاری و بانک ها، هیچکدام از اصناف و مراکز تجاری طی روزهای اعلام شده تعطیل نشدند و فعالیت آنها همچنان ادامه داشت.
این در حالی است که علاوه بر کمبود امکانات بیشتری در بیمارستان‌ها، برخی از اقلام دارویی نیز نایاب شده است. به گفته شاهدان عینی در حال حاضر حتی در زمینه سرم‌های تزریقی نیز برخی شهرها با کمبود جدی مواجه هستند و کمبود دارو و امکانات درمانی ممکن است فاجعه‌ی جدی‌‎تری را برای بیماران ایجاد کنند.
در چنین شرایطی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرده است که مراسم ماه محرم حتما به صورت حضوری برگزار خواهد شد. وی تاکید کرده است عزاداری به صورت علنی خواهد بود و اعلام کرده است که سازمان تبلیغات اسلامی به هیچ عنوان از این تصمیم کوتاه نخواهد آمد.
وی همچنین با اشاره به اینکه حدود 100 هزار هیات مذهبی ثبت شده غیر از روضه‌ها و مراسم خانگی، در کشور وجود دارد، عزاداری را هویت و شناسنامه جامعه عنوان کرده است.
این اظهارات در حالی عنوان می شود که حتی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز در دو سال گذشته مراسم عزاداری بیت خود را بدون حضور اشخاص برگزار کرده است و تمام عزاداری های بیت خامنه ای در دوران کرونا و در تمام ایام عزاداری به صورت انفرادی یا و وی و یک روضه خوان برگزار شده و کسی در جلسه حضور پیدا نکرده است.
برخی دیگر از مداحان نیز گفته‌اند حتی اگر کسی به علت ابتلا به کرونا به خاطر حضور در مراسم عزاداری فوت کند، مانند شهادت یاران امام حسین در راه خداست.
منصور ارضی مداح معروف نیز با اشاره به ضرورت برگزاری عزاداری حضوری عنوان کرده است که هر وقت دولت مرزبانی را تعطیل کرد، حق دارد هیأت هم تعطیل کند.
وی همچنین از برگزار نشدن هیأت در سال گذشته انتقاد کرده و از وزارت بهداشت خواسته است به خاطر آن استغفار کند.
ارضی همچنین تاکید کرده است هیأت‌ها را نمی‌توان تعطیل کرد.
گردش مالی مداحان یکی از بالاترین گردش‌های مالی مذهبی در ایران است و تعطیلی عزاداری‌ها ضرر زیادی را به مداحان تحمیل می‌کند که حاضر به صرفنظرکردن از آن نیستند، ولو‌ به قیمت جان مرد ؛ رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دستاوردهای دولت تدبیرو امید در صنعت هسته‌ای بی‌بدیل است و سازمان انرژی اتمی ایران ثابت کرد که حداکثر هوشمندی لازم را در مذاکرات و در متن برجام به خرج داده است.