انتخابات و انصراف جلیلی و زاکانی درهراس از کاهش رای رییسی

همانطور که پیش‌بینی می‌شد کاندیداهای پوششی ابراهیم رئیسی، جلیلی و زاکانی که به نظر می‌رسد یکی از دو کاندیدایی هستند که مقداری از ارا اصولگرایان را به خود اختصاص دهند .دراخرین روز قبل از پایان مهلت تبلیغات از شرکت در انتخابات کناره گیری کردند و فضایی انتخاباتی را ساختند که به وضوح حاکی از تلاش حاکمیت برای رای آوردن کاندیدای خاص حاکمیت باشد.
سعید جلیلی که به گفته خودش چندین سال است با تشکیل دولت سایه، سایه به سایه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت را دنبال کرده و اقدام به تدوین برنامه در حوزه‌های مختلف هم کرده است، بر خلاف اظهارات قبلی خود که تا آخرین لحظه انتخابات را ترک نخواهد کرد، با اعلام انصراف نشان داد که آنها به کمترین اصول اخلاقی هم پایبند نیستند. وی هم هرینه های تبیغاتی زیادی انجام داده بود هر چند قولهای زیادی از سوی رییسی به وی داده شده است .
امیرحسین قاضی زاده که چندین بار شایعه‌ی انصراف او منتشر شد و ودر نهایت خبر انصرافش پخش شد . اعلام کرد که خبر صدا و سیما دروغ است و در انتخابات باقی خواهد ماند .وی در نهایت اعلام کرد که سبد رای وی با سبد رای ابراهیم رئیسی کاملا متفاوت است و در صورت انصراف سبد رای وی به سبد رای رئیسی افزوده نخواهد شد.
در عین حال تلاش‌ها در جبهه همتی هم برای متقاعد کردن مردم برای مشارکت کردن در انتخابات همچنان ادامه دارد.
وی که در آخرین سخنرانی خود در کلاب هاوس به تنها بودن خود در انتخابات شاره کرد با بیان این موضوع که وی به تنهایی و تنها با خانواده خود و به اتکای آنها در انتخابات حضور پیدا کرده است، ضمن گلایه از سران اصلاحات که جز تعداد کمی حتی نام او را به زبان نیاورده‌اند اظهار داشت تبلیغ بدون ذکر نام چه فایده‌ای دارد. وی در عین حال خطاب به اصلاح‌طلبان اظهار داشت وی انتظار ندارد که کسی برای او تکرار کند یا از آبروی خود برای وی مایه بگذارد، اما در عین حال گلایه کرد که وقتی از مردم خواسته می‌شود که رای داده شود اما گفته نمی‌شود که به چه کسی، چه فایده‌ای دارد؟ وی از سران اصلاح‌طلب پرسید آیا وقتی بدون ذکر نام خواستار مشارکت در انتخابات می‌شوند آیا منظورشان این است که حامیان آنها به جلیلی یا رئیسی رای بدهند؟
همتی همچنین در نامه ای خطاب به مردم گفت رای روستانشین دورترین استان ایران با رای شهروندان پایتخت برابر است. رای بی‌قدرتان با رای قدرتمندان برابر است. و افزود من نامزد ریاست‌جمهوری شده‌ام تا این برابری حفظ شود. دروغ‌هایی که به شما می‌گویند رئیس‌جمهور تعیین شده است را باور نکنید. وی گفت سال‌های ۸۴ تا ۹۲ را از یاد نبرید. سال‌هایی که بنای ظالمانه‌ترین تحریم‌ها علیه ایران گذشته شد را از یاد نبرید. سال‌هایی که همه جناح‌های سیاسی به جان هم افتادند را از یاد نبرید. سال‌هایی که بهترین جوانان ایران آسیب دیدند را از یاد نبرید. سال‌هایی که همه از رای دادن پشیمان شده بودند را از یاد نبرید. سال‌هایی که همه دنبال‌ رای‌های گمشده خود می‌گشتند را هم از یاد نبرید.
با وجود همه‌ی تلاش‌ها به نظر نمی رسد که مردم هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات گرفته باشند. مردم بخاطر ناراحتی نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند و لذا تبیلغات فعلی فقط درصدی از مردم حاضر به جابجایی رای شود و میزانی نیست که همتی به دور دوم برود
گرچه تلاش‌های حامیان همتی در فضای مجازی برای ترغیب مردم برای شکستن تحریم همچنان ادامه دارد، اما به نظر نمی رسد گه چنین اتفاقی در یک روز باقی مانده به انتخابات بیفتد.
ضمن اینکه به علت ضعیف بودن تیم استانی عبدالناصر همتی، و همچنین عدم رسیدگی دولت به محرومین و مردم در استان‌های مختلف کشور، حتی اگر تمام ظرفیت انتخاباتی حامیان همتی هم فعال شود، آنها قادر نخواهند بود که سبد رای در شهرستان‌ها را که دو سال است به نفع رئیسی پر می شود به نفع همتی برگرداند.
گرچه مهرعلیزاده دیگر کاندیدای اصلاح‌طلب نیز در روز چهارشنبه از کاندیداتوری انصراف داد و رای محدودی نیز در انتخابات امسال داشت، اما به نظر نمی‌رسد که با وجود تلاش عامدانه مردم برای شرکت فعال در انتخابات این انصراف نیز بتواند تغییر معنی‌داری در سبد رای همتی ایجاد کند . دراین میان رضایی با ارسال پیامک به همه تلفنها وعده چهار صدو پنجاه هزار تومان یارانه ماهیانه را داده است .