اقدام شورای نگهبان در قلع و قمع کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

در ادامه تلاش‌های حکومت جمهوری اسلامی برای کنترل و محدودیت کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراها و پس از آنکه صلاحیت بخش عمده‌ای از کاندیداهای شورای شهر در سراسر ایران رد شده است و به نظر می‌رسد که شورای شهر در دوره‌ی اخیر لاجرم با گروهی از اصولگرایان تندرو تشکیل خواهد شد، شورای نگهبان در آخرین اقدام خود و در آخرین جلسه رسمی که در روز چهارشنبه و با هدف ساماندهی شرایط ثبت نام برگزار کرده است، شرایط ثبت نام کاندیدا‌های شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.
بر اساس تصمیم جدید شورای نگهبان، مقرر شده است که مصوبه سال ۱۳۹۶ این شورا در خصوص شفاف‌سازی تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری اصلاح شود. بر اساس شرایط جدید اعلام شده توسط شورای نگهبان، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، باید حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری ازسن داشته باشند تا وضعیت ثبت‌نام داوطلبان تاحدی ساماندهی شود.
بر اساس این مصوبه، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال قرار داشته باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند و سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن ذکر شده را داشته باشد. بر اساس این مصادیق کاندیداهای ریاست جمهوری باید حداقل در پست وزارت، یا شهرداری شهرهای بزرگ دارای سابقه خدمت باشند. بر این اساس اگر فردی دارای سابقه معاونت وزیر یا احتمالا معاونت رئیس جمهور باشد، صلاحیت کاندیداتوری ریاست جمهوری را از دست خواهد داد. همچنین کاندیداهای ریاست جمهوری نباید هیچ سابقه کیفری داشته باشند.
این مصوبه شورای نگهبان انتقادات زیادی را برانگیخته است.بسیاری با انتقاد از شرط سن با استناد به شرایط اول انقلاب عنوان کرده‌اند که تمامی مسئولین جمهوری اسلامی زمانی که مسئولیت‌های کلیدی در جمهوری اسلامی به دست گرفتند، حتی کمتر از سی سال سن داشتند. ضمن اینکه برخی سن بالای چهل سال را در مغایرت با اظهارات علی خامنه‌ای می‌دانند که بارها وعده‌ی دولت جوان انقلابی را داده است. گرچه وی در اظهارات اخیر خود گفته‌ی پیشین خود در خصوص جوان بودن دولت را نفی کرده و گفته بود منظور او از دولت جوان این نیست که دولتی روی کار بیاید که تجربه کافی ندارد
درعین حال بسیاری از منتقدان تاکید دارند که شرایط جدید شورای نگهبان، در واقع به دنبال خارج کردن تعداد قابل توجهی از کاندیداهای بالقوه ازرقابت ریاست جمهوری است.برخی عنوان می‌کنند که شورای نگهبان بهتراست اسم رئیس جمهورموردنظرخود راهم اعلام کند.
بهرحال این انتخابات را میتوان سختگیرانه ترین انتخابات از سوی شورای نگهبان در طول بیست سال گذشته است