نماینده ایران در سازمان ملل و لحظه تصمیم گیری دولت بایدن

مجید تخت‌روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد که بتازگی از تهران به محل ماموریتش بازگشته است .با توجه به بحث مذاکره ایران و امریکا و نحوه بازگشت امریکا به برجام در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی آمریکا گفت توپ برجام اکنون در زمین آمریکاست و این دولت جدید واشنگتن است که باید تصمیم بگیرد آیا قصد دارد سیاست ورشکسته دولت قبلی خود را ادامه دهد یا اینکه صفحه جدید باز کند.
تخت روانچی تاکید کرد: به محض اینکه انها به تعهدات خود عمل کنند، ایران بارها اعلام کرده است که به تعهدات کامل خود باز خواهد گشت.
وی گفت ایران طرحی برای انجام مذاکره با دولت جدید بایدن ندارد و در انتظار نخستین گام از سوی بایدن در برداشتن تحریم ها و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای 2015است.
وی گفت تهران تاکنون گفت و گویی با دولت بایدن نداشته است. از زمان بر سرکار آمدن بایدن تاکنون هیچ گونه مکالمه ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفته است.
وی همچنین امکان گشایش مذاکرات مستقیم و یا غیر مستقیم از طریق یک میانجی از جمله سوئیس را رد کرد و گفت ما هیچ برنامه ای در این زمینه نداریم. و گفت این به آمریکا مربوط می شود که چه تصمیمی بگیرد ، ما عجله ای در این زمینه نداریم.روانچی همچنین گفت ما آماده تبادل جامع تمامی زندانیان یا بازداشتگان بین طرفین هستیم و این یک پیشنهاد ساده و روشن است.وی در مورد کشتن سلیمانی
گفت که رئیس جمهوری سابق آمریکا، ترامپ، بازی بسیار خطرناکی را با ترور سلیمانی آغار کرد؛ و ما این را گفته ایم که این موضوع نمی تواند بدون مجازات بماند، این موضع ما است
برخلاف سخنان تخت روانچی دولت روحانی در تلاش است که هرچه زودتر از چنگ بحران تحریمها رهایی یابد . خسارتهای اقتصادی ان را که اکنون سر به میلیاردها دلار زده است جبران کند و فشار نارضایتی اقتصادی را کم کند .