رییس جمهور و وعده ایجاد تعادل در بازار ارز و پرداخت وام به مستاجران

حسن روحانی رییس جمهور در جلسه هیات دولت مدعی شد که اقدامهایی برای باز گرداندن تعادل در بازار ارزو قیمت کالاها ، پرداخت وام به مستاجران و تفکیک وزارت صنعت ومعدن وتجارت در حال انجام هست .روحانی در جلسه هیات دولت گفت اقدامات خوبی برای استفاده از ارزی که در برخی کشور‌ها به عنوان ذخیره داریم انجام گرفته است و دراین ارتباط حداقل با سه کشور به نتایج خوبی دست یافته ایم و امیدواریم ارز مورد نیاز بانک مرکزی در اختیار قرار بگیرند و مردم شاهد یک تعادل قیمت در بازار باشند.وی همچنین با تاکید بر اینکه اقدامات گسترده‌ای برای ایجاد تعادل در بازار و جلوگیری از گرانی‌ها که امروز مردم را تحت فشار قرار داده، در دست اجرا است افزود بانک مرکزی در تلاش است قیمت ارز را به سمت تعادل هدایت کند و در این مسیر، صادرکنندگان باید به کمک بیایند و ارز حاصل از صادرات غیرنفتی خود را به سامانه نیما عرضه کنند. وی افزود بانک مرکزی از لحظه‌ای که ارز در اختیار طرف قرار می‌دهد باید دنبال کند که این ارز کجا رفته، در چه کشوری مصرف شده، چه جنسی خریداری شده، این جنس کجاست، در مسیر راه است، چه وقت وارد گمرک شده و به نظر من اگر تمام دستگاه‌های اجرایی کشور نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و اجناس هم متعادل خواهد بود. البته نسبت به قیمت اجناس باید توجه کنیم شرکت‌هایی که دولتی هستند مال دولت است و اینها حق ندارند به بهانه‌های مختلف جنس را اضافه کنند و جنس را گران‌تر بفروشند.
صحبتهای روحانی و اقدامات بانک مرکزی فقط توانسته ده درصد از قیمت ارزبکاهد در حالیکه هشتاد درصد برقیمت آن در چندماه گزشته افزوده شده است . علاوه براین هرسال گفته میشود که شرکتهی دولتی نباید قیمت خود را افزایش دهند ولی در عمل افزایش سی درصدی قیمتها رخ میدهد وکسی هم نمیتواند مانع از این امر شود .
روحانی همچنین اعلام کرد که در راستای حمایت از مستاجران، آن دسته از مستاجرانی که دارای حقوق ماهیانه ثابت بوده و یا تحت حمایت نهاد‌های حمایتی همانند کمیته امداد امام و یا سازمان بهزیستی هستند، در شهر تهران برای تامین ودیعه مسکن خود می‌توانند ۵۰ میلیون وام با کارمزد ۱۳ درصد دریافت کنند، این رقم در شهر‌های بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهر‌های کوچک نیز ۱۵ میلیون تومان خواهد بود . وی افزوداز هفته آینده مقررات این وام ودیعه اعلام و به بانک‌ها ابلاغ می‌شود،و گفت که مستاجران در پایان مدت یکسال اجاره، می‌بایست کل اصل وام ودیعه را به بانک بازگردانند.
این اقدام دولت نیز در مقابل افزایش سرسام اور قیمتهای اجاره که بخاطر سیاستهای پولی دولت در افزایش پایه پولی رخ داده است . چندان نمیتواند کمکی ایجاد کند . سیاست دولت دایما در حال افزایش تورم روزانه است .روحانی همچنین گفت به روند اقداماتی که برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت و مجلس انجام گرفته، اشاره کرد و گفت: هر زمانی که مجلس ایراد شورای نگهبان را رفع و قانون مذکور را به دولت ابلاغ کند، ما دو وزیر بازرگانی و صنعت را به مجلس معرفی می‌کنیم و این کار بسیار مهمی است که باید انجام گیرد.
دولت در اداره مدیریت صنعتی کشور دچار بحران شده و معلوم نیست با تفکیک دو وزارتخانه در کمتر از یک سال چه کاری میخواهد انجام دهد و چه کمکی به اقتصاد کشور میتواند برساند .
روحانی همچنین وعده داد که از روزهای آینده نسل پنجم اینترنت فعالیت خود را در تهران آغاز می‌کند و به تدریج گسترش پیدا می‌کند، که تحول بزرگ برای ارتباطات واقتصاد دیجیتال کشور است.وی در مورد فعالییت دیپلماتیک دولت هم گفت از لحاظ مسیر حرکت سیاسی، یک مسیر بسیار درستی را از سال 92 انتخاب کردیم و داریم این مسیر درست را ادامه می‌دهیم؛ در این مسیر دستاوردهای بسیار مهمی را در طول این هفت سال در روابط سیاسی، اقتصادی، امنیت منطقه، در روابط سه‌جانبه، پنج جانبه و هفت جانبه با کشورهای مختلف و در موضوعات مختلف داشتیم؛ و در این هفته‌های اخیر هم شاهد تلاش و فعالیت هستیم؛ هم تلاشی که با دولت همسایه‌مان عراق داشتیم و دیروز نخست‌وزیر عراق به تهران سفر کردند و ملاقات‌های بسیار مهمی داشتند که در راس آن ملاقات با مقام معظم رهبری بوده و با بقیه مسوولین و توافقات بسیار خوبی بین دو کشور در زمینه مسائل رفت و آمدهای گمرکی، کالایی در زمینه اقتصادی، روابط بانکی شده که امیدواریم اجرایی و عملیاتی شود.و همچنین تماس‌ها و روابط سیاسی خوبی با روسیه و چین از ماهها و سالهای گذشته داشتیم؛ در هفته‌های اخیر روابط ما قوی‌تر شده و من پیامی در زمینه تقویت روابط بین ایران و روسیه در حرکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی داشتم که از طریق وزیر امور خارجه برای رئیس‌جمهور محترم روسیه فرستادم و با استقبال ایشان مواجه شد .
روحانی در حالی این سخنان را بیان میکند که دولت عراق هیچ اقدامی تاکنون برای پرداخت بدهی خودش به ایران انجام نداده و از جنبه اقتصادی نیز روسیه عملا همه همکاریهای اقتصادی خود درزمینه انرژی و صنعت رابا ایران بخاطر فشار تحریمها متوقف کرده است .