آشنا و رفع حصر موسوی

حسام‌الدین آشنا رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور ریاست جمهوری عصر یکشنبه در مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی دانشگاه تهران، اظهار داشت شرایط میرحسین موسوی از نظر حصر بسیار تغییر کرده، و تنها یک پوسته باقی مانده است. وی همچنین اظهار داشت دولت و رئيس شورای عالی امنیت ملی اقدامات خود را در این خصوص انجام داده است.
این موضوع بر خلاف اظهارات حسام‌الدین آشنا، موضوع جدیدی نیست و رئیس جمهور به عنوان رئيس شورای عالی امنیت ملی همواره با رفع حصر موافق بوده است و آن را به عنوان مهم‌ترین وعده انتخاباتی خود مطرح کرده است.
اما واقعیت این است که مخالف رفع حصر نه رئیس دولت و نه حتی شورای عالس امنیت ملی نیستند. بلکه مهم‌ترین مخالف رفع حصر آیت‌الله خامنه‌ای رهبررژیم ایران است و شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی بارها عنوان کرده‌اند که رفع حصر تا زمانی که آیت‌الله خامنه‌ای نخواهد و آن را اعلام نکند، اتفاق نخواهد افتاد.
آیت‌الله خامنه‌ای از همان ابتدا شرط رفع حصر را ابراز پشیمانی محصورین از اتفاقات سال ۸۸ عنوان کرده است و با توجه به اینکه میرحسین موسوی، زهرا رهنورد وهمچنین مهدی رکوبی اعلام کرده‌اند که چنین اظهاراتی را بر زبان نخواهند آورد،‌بسیاری از تحلیل‌گران بعید می‌دانند که در زمان حیات آیت‌الله خامنه‌ای امکان رفع حصر میسر باشد. پیش از این هم مهدی کروبی با کنایه به آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود کلید رفع حصر در اختیار عزرائيل است و یکی از طرفین ماجرا باید بمیرند تا مشکل رفع حصر مرتفع بشود.
میر حسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از سال ۱۳۸۹، در پی اعتراض‌ها به نحوه برگزاری انتخابات ۸۸ و تخلفات گسترده‌ای که در این انتخابات با هدف پیروزی محمود احمدی نژاد صورت پذیرفت،‌ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.