توافق تجاری مجددآمریکا و مکزیک

روسای جمهور آمریکا و مکزیک روز دوشنبه بر سر اصلاح بندهایی از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا به توافق رسیدند. با توافق میان آمریکا و مکزیک برای اصلاح بندهای اصلی قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی، این قرارداد 24 ساله از خطر نابودی رهایی یافت.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورها از این پس باید به قراداد تجاری جدید آمریکا-مکزیک پیوسته و دیگر از نام نفتا نباید استفاده شود.دونالد ترامپ گفت، آمریکا و مکزیک در مورد یک پیمان دوجانبه تجاری به توافق اولیه رسیده‌اند و نام توافق تجاری آمریکا و مکزیک را برای آن انتخاب کرده‌اند.این پیمان جدید به جای پیمان بازرگانی آمریکای شمالی موسوم به نفتا منعقد می‌شود، که پیشتر بین آمریکا، کانادا و مکزیک به امضا رسیده بود و پرزیدنت ترامپ خواستار اصلاح آن شده بود. پرزیدنت ترامپ پیمان نفتا بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک را بدترین توافق تجاری خوانده و ضمن انتقاد از آن می‌گوید باعث از دست رفتن مشاغل زیادی در داخل ایالات متحده شده است.در صورت نهایی شدن توافق دوجانبه آمریکا و مکزیک، برای کانادا راهی جز تجدیدنظر در پیمان نفتا باقی نخواهد ماند.
ترامپ ابراز امیدواری کرد که مذاکرات با دولت کانادا نیز به امید حصول توافق سه جانبه به زودی آغازشود کانادا یکی از طرفین در مذاکراتی بود که از اوت سال گذشته آغاز شده است، اما ماه مه 2018 این مذاکرات به بن بست خورد و از آن زمان تاکنون در حاشیه بوده است.رؤسای جمهوری آمریکا و مکزیک می‌گویند مذاکرات با کانادا را در مورد توافق اصلاح شده جدید فورا آغاز خواهند کرد. دوره ریاست جمهوری انریکه پنا نیتو دو ماه دیگر پایان می‌یابد و و رییس جمهور جدید که چند ماه پیش در انتخابات مکزیک به پیروزی رسید، زمام امور کشور را به دست خواهد گرفت.
2-