موافقت اسرائیل و حماس با کلیات توافق آتش‌بس

پس از ارسال پاسخ حماس به پیشنهادات مرتبط با آتش‌بس موقت، منابع آگاه از موافقت دو طرف با کلیات این توافق خبر دادند.
این منابع افزودند که دیوید بارنیا، رئیس موساد در آینده نزدیک با نخست‌وزیر قطر در دوحه دیدار خواهد کرد تا در مورد اصلاح برخی مفاد مربوط به توافق آتش‌بس، گفت‌وگو کند.
بر اساس گزارش «یدیعوت آحارونوت»، این منابع فاش کردند که مذاکرات با آمریکایی‌ها در سطح بالایی به هدف هماهنگی کامل و در راستای اولویت بخشی به منافع بین‌المللی انجام شد.
به نوشته این روزنامه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده طی تماس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای منعقد کردن توافق و با توجه به موافقت حماس با چارچوب کلی آن، تماس گرفت.
این منابع خاطرنشان کردند که آنچه باقی مانده، برخی جزئیات است و انعقاد توافق به یک تا دو هفته زمان نیاز دارد.

این تحولات در بحبوحه نگرانی از برخی تلاش‌ها جاری در داخل اسرائیل است که می‌تواند بر مبنای انگیزه‌هایی سیاسی، مانع انعقاد توافق شود، به‌ویژه که هیئت مذاکره‌کننده اسرائیل قبل از عزیمت به قطر برای بررسی جزئیات موضع اسرائیل در این مذاکرات، با کابینه کوچک دیدار داشت.

در همین حال ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی و سیاستمدار راست افراطی اسرائیل، در جلسه کابینه امنیتی پنجشنبه شب تهدید کرد که در صورت ادامه مذاکرات برای دست یابی به توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها با حماس، از ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو خارج خواهد شد.
به گزارش «تایمز اسرائیل»، این تهدید پس از تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، برای اعزام هیئتی به منظور انجام مذاکره درباره توافق آتش‌بس با حماس مطرح شد.

اصرار حماس بر عدم وتوی اسامی مهم در میان اسرای فلسطینی از سوی اسرائیل و همچنین لزوم خروج کامل ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا، مهمترین موانع موجود در سر راه انعقاد توافق میان دو طرف است.

این در حالی است که حماس تاکید کرده بود که بازبینی اساسی، در مفاد مذاکرات انجام نداده است.
به گفته محمد نزال، عضو دفتر سیاسی حماس، این گروه در مورد توافق مبادله اسرا، جدی است و حماس به منظور ممانعت از شکست مذاکرات، هرگز جزئیات را ارائه نخواهد کرد.
نزال افزود که تغییرات اساسی در پیشنهاد آتش‌بس و مبادله اسرا مطرح نشده است.
نزال همچنین با اشاره به این که مفاد قابل انعطافی در اختیار میانجی‌ها است اما آتش‌بس دائمی، امری ضروری است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول، شرط آتش‌بس به مدت ۶ هفته، وجود دارد.

حماس تاکید دارد که توافق باید به جنگ پایان داده و منجر به عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه بشود در حالی که اسرائیل عنوان کرده که تا نابودی حماس، جنگ پایان نخواهد یافت.