سرنوشت مبهم هاشم صفی‌الدین پس از حملات اسرائیل به حومه بیروت

اسرائیل در ساعات اولیه صبح جمعه دست‌کم ۱۱ حمله شدید در مناطق جنوبی لبنان و ضاحیه جنوب بیروت انجام داد که گفته می‌شود بزرگتر از حمله هفته پیش با چندین تن بمب‌ سنگرشکن برای کشتن حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله بوده است. به گفته شاهدان عینی شدت انفجار به حدی بود که صدای آن در شهر جنوبی صور لبنان شنیده شد.

برخی رسانه‌ها و منابع خبری از جمله باراک راوید، خبرنگار اکسیوس گفته‌اند که هاشم صفی‌الدین، اصلی‌ترین گزینه جانشینی نصرالله و پدرشوهر زینب سلیمانی، دختر فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه نیز هدف حمله‌ها بوده است. باراک راوید خبر هدف گرفته شدن رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان را به نقل از دو منبع اسرائیلی منتشر کرده و می‌گوید که هنوز سرنوشت او روشن نیست.

ارتش اسرائیل هنوز در این زمینه اظهارنظر نکرده است. برخی گزارش‌های غیررسمی نیز به حضور صفی‌الدین در پناهگاهی در اعماق زمین اشاره می‌کند. تجارت نیوز نیز گزارش داد که کانال تلگرامی صابرین‌نیوز در خبری که بعدا حذف شد، نوشته بود: انالله و انا الیه راجعون.

نیویورک‌تایمز نیز به نقل از سه مقام اسرائیلی گزارش داد، در جریان حمله‌های صبح جمعه اسرائیل به جنوب لبنان، جلسه رهبران ارشد حزب‌الله در پناهگاهی در زیرزمین در بیروت، هدف گرفته شد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که در این حمله‌ها نیز مانند حمله به پناهگاه زیرزمینی حسن نصرالله، از بمب‌های سنگرشکن استفاده شده است.

نیویورک‌تایمز، گزارش اکسیوس مبنی بر حضور هاشم صفی‌الدین، اصلی‌ترین گزینه جانشینی حسن نصرالله، دبیرکل سابق حزب‌الله در این پناهگاه را تایید می‌کند.
گفته می‌شود برج الشمالی در جنوب بیروت و منطقه‌ای خارج از فرودگاه بین‌المللی نیز هدف گرفته شده است.
ارتش اسرائیل پیش‌تر دستور تخلیه مناطق خاصی در بیروت از جمله دو ساختمان را صادر کرده بود.

صفی‌الدین در دوران تحصیل در شهر قم تحت تأثیر اندیشه سیاسی مرتبط با نظریه «ولایت فقیه» روح‌الله خمینی قرار گرفت و یکی از حامیان سرسخت او شد. او از دهه ۸۰ میلادی بعد از تحصیل در نجف، به همراه حسن نصرالله و برادرش عبدالله صفی‌الدین، مدتی را در حوزه علمیه قم گذرانده است.
صفی‌الدین تا سال ۷۲ در ایران باقی ماند و در این سال به دعوت حسن نصرالله به لبنان بازگشت تا به عضویت مجلس شورای حزب‌الله درآید. برادرش عبدالله نیز در ایران ماند و به عنوان نماینده حزب‌الله در آن کشور فعالیت کرد.
پس از بازگشت به لبنان در سال ۷۲، هاشم صفی‌الدین پست‌های مختلفی را در حزب‌الله برعهده گرفت. او علاوه بر ریاست شورای اجرایی حزب، در سال ۷۳ به عنوان رئیس شورای جهاد و یکی از ۹ عضو شورای مشورتی حزب‌الله انتخاب شد. از سال ۸۶ نیز در مجمع عمومی این گروه به عنوان جانشین حسن نصرالله معرفی شد. همچنین از سال ۸۸ به عنوان فرمانده نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان فعالیت می‌کند.

وی پسر خاله حسن نصرالله رهبر کشته‌شده حزب الله است و از سال ۱۳۷۳ پس از تحصیل در قم برای جانشینی نصرالله آماده می‌شد.
صفی‌الدین یکی از نزدیک‌ترین افراد به نصرالله و نفر دوم حزب بود.او مدیریت موسسات، صندوق‌ها و سرمایه گذاری‌های حزب‌الله در داخل و خارج از لبنان را بر عهده داشت. صفی‌الدین از سال ۲۰۱۷ در لیست تروریستی آمریکا قرار دارد. او از نزدیکان قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران نیز به شمار می‌رود، زیرا پسرش رضا هاشم صفی‌الدین در سال ۲۰۲۰ با زینب دختر قاسم سلیمانی ازدواج کرد.