گزارش خبری: بحران خشکسالی در ایران؛ از تغییرات اقلیمی تا ناکارآمدی مسوولان

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه بارندگی‌های سال جاری در ایران نمی‌تواند کمبودها را جبران کند نسبت به خشکسالی کامل در کشور هشدار داد.
بر اساس این گزارش احد وظیفه رییس مرکز بحران خشکسالی هفدهم می، روز جهانی مبارزه با خشکسالی در گفتگویی با بیان اینکه کمبود جدی آب وجود دارد، گفت: این چهارمین سال پیاپی خشک است که در کشور شاهد هستیم و اثرات خشکسالی بیشتر از سه سال اخیر است.
به گفته این مقام دولتی خشکسالی طی تابستان امسال تداوم ‌پیدا خواهد کرد و احتمال می‌رود که تا زمستان سال جاری نیز ادامه داشته باشد.
هر چند که پدیده خشکسالی در اکثر نقاط جهان به دلیل تغییرات اقلیمی و بحران آب وجود دارد اما در ایران این وضعیت همواره با چهار دهه سیاست‌های ضد زیست محیطی در جمهوری اسلامی همراه بوده است.
به گفته کارشناسان و فعالان محیط زیست سیاست‌های غلط جمهوری اسلامی در حوزه آب سبب شده که منابع آب زیرزمینی برای توسعه ناپایدار کشاورزی تخریب و نقاط مختلف ایران با فرونشست زمین مواجه شود.
چندی پیش نشریه محیط زیستی ساینتیفیک چاپ لندن در گزارشی فعالیت‌ انسانی و به ویژه بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی را از علل اصلی خشکسالی در ایران دانست.
به نوشته این نشریه ناکارآمدی مسوولان جمهوری اسلامی در پاسخگویی به تقاضای بخش کشاورزی و برداشت بی‌رویه از ذخایر طبیعی آب زیرزمینی تاثیراتی برگشت‌ناپذیر بر آب، غذا و امنیت اجتماعی و اقتصادی در کشور خواهد داشت.
بسیاری از فعالان زیست محیطی عقیده دارند که با وجود بحران کم‌آبی در کشور، مسوولانی که تنها برای خوش آمد سردمداران جمهوری اسلامی بدون توجه به شرایط کشور اصرار بر افزایش کمیت تولیدات کشاورزی دارند خود باعث ایجاد بحران و چالش‌های تشدید آثار خشکسالی می‌شوند.
مقامات جمهوری اسلامی که در همه زمینه‌ها با عددسازی و آمار کذب سیاست انکار و تکذیب را در پیش گرفته و با هر چالشی تنها به حذف صورت مسئله روی می‌آورند با گذشت 4 دهه هنوز نتوانستند راهکاری برای معضل بی‌آبی، فرونشست زمین، خشکسالی و… بیابند.
تیرماه 1387 در سازمان هواشناسی مرکزی تحت عنوان « مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران» با هدف پایش، پیش‌بینی و هشدار خشکسالی تشکیل شد اما با گذشت بیش از 15 سال تاکنون مشخص نیست که خروجی این مرکز به طور ویژه درباره برداشت از آبخوان‌ها، کسری آبخوان‌ها و فرونشست زمین چه بوده است.
کارشناسان عقیده دارند که کاهش ظرفیت آبخوان‌ها، تخریب زیرساخت‌ها، تغییر در سیستم‌های آبی و زهکشی، افزایش سیل در نواحی ساحلی و تخریب اکوسیستم، از مهم‌ترین اثرات منفی فرونشست هستند و به اعتقاد آنهااصلاح الگوی مصرف و ترویج آن و غیرفعال کردن چاه‌های آب بدون مجوز و جلوگیری از حفر بی رویه چاه‌ها برای پیشگیری از فرونشست‌ها و بحران‌های آبی از اقداماتی است که باید در مدیریت منابع آب مورد توجه قرار گیرد با این وجود تاکنون هیچ اقدام عملی از سوی مقامات جمهوری اسلامی در سال های اخیر برای این معضل صورت نگرفته است و آنچه که مسلم است صحبت‌های تکراری مسوولان و هشدارهای بی‌اثر فعالان محیط زیست هیچ نتیجه‌ای را در بر نخواهد گرفت.