تداوم اعتراضات و سرکوب خیابانی و حمایت کم نظیر و گسترده بین‌المللی از مبارزات مردم

با وجود هشدارها و تهدیدهای مقامات امنیتی جمهوری اسلامی برای مقابله با اعتراضات برای نهمین شب مردم در بسیاری از شهرها به اعتراضات خیابانی دست زدند که با مقابله و سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شد. چندین منطقه مختلف تهران ، اصفهان، شیراز، انزلی و گوهر دشت کرج و بسیاری شهرهای دیگر شاهد این تظاهرات بود و شعار زن، زندگی، ازادی و مرگ برخامنه ای شعارهای محوری تظاهر کنندگان بود.
یکشنبه شب درنارمک و کوی دانشگاه تهران و ستارخان و صادقیه مردم شعار میداندند.
به نظر میرسد نیروی سرکوب دچار خلا روحیه شده و اشتری فرمانده نیروی انتظامی در میان انها حاضر شد و سعی کرد به انها روحیه دهد. همچنین بخاطر کمبود نیرو از نیروهای بسیجی کم سن و سال هم استفاده شده است. همچنین در شیراز یک دختر توسط پلیس به لبه خیابان پرتاب شد که حالش وخیم گزارش شده است. در جریان اعتراضات شنبه شب در کرج،نیز نیروهای امنیتی یک زن جوان بیست ساله به نام حدیث نجفی را با شلیک شش گلوله کشتند.
در گیریهای مردم و ماموران نیز در این مناطق نشان از اراده مصمم مردم برای تداوم اعتراضات دارد. این در حالیست که حداقل شصت نفر کشته شدند و چندین هزار نفر دستگیر شدند. هم‌زمان با دور جدید اعتراضات اینترنت در برخی نقاط قطع و در بعضی مناطق دچار اختلال شده است.
در این حال، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران دراعتراض به سرکوب گسترده اعتراضات مردم، پادگانی شدن برخی مدارس و دستگیری دانش‌آموزان و دانشجویان و معترضان خیابانی از معلمان و دانش‌آموزان برای تعطیلی مدرسه‌ها برای امروز دوشنبه و چهارشنبه دعوت کرده است. هر چند آموزش و پرورش استان البرز خود مدارس را چند روز تعطیل اعلام کرده است. این نهاد صنفی به مقامات حکومتی هشدار داد از سرکوب شهروندان دست برداشته و و به خواسته‌های مردم، تمکین کنند و تهدید به اعتصابات بیشتر کرده است. در این میان برخی چهره های سرشناس ورزشی و هنری به حمایت از مردم پرداختند. علی کریمی که در معرض بیشترین حملات حکومتی قرار دارد روز یکشنبه در واکنش به درخواست طرفداران حکومت برای توقیف اموالش نوشت با کلی جان‌ کندن یک خانه خریده بودم، آن هم فدای سر مردم ایران.
اما حمایت سردار آزمون، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران، میتواند بحرانی برای تیم ملی ایجاد کند وی روز یکشنبه نوشت که دیگر حتی به قیمت خط خوردن از تیم ملی سکوت نخواهد کرد و آن هم فدای یک تار موی زنان ایرانی. و افزود شرم بر شماها که آدم‌ها رو به این راحتی می‌کشید. اگر چند بازیکن دیگر تیم ملی این اعلامیه ها را صادر کنند فدراسیون فوتبال در آستانه جام جهانی با یک بحران بنیادی روبرو خواهد شد . هدیه تهرانی، بازیگر سینما، نیز از تهدید ماموران امنیتی سخن گفت . و از مردم حمایت کرد و ترانه علیدوستی نیز از مبارزات اسطوره ای مردم سخن گفت. کیهان کلهر موسیقیدان هم گفت تمام صحنه‌هایی که من روی آن ساز بزنم، تریبون مردم آزادی‌خواه و آزادگان به تنگ آمده سرزمینم ایران خواهد بود.
در این میان حکومت سعی کرد هواداران خود را به خیابان بکشاند که در این امر هم ناموفق ماند .در این میان جمعیت بزرگی از ایرانیان خارج از کشور در شهرهای مختلف جهان دست به تظاهرات زدند که در پاریس و لندن به درگیری پلیس و مردم منجر شد در لندن روز یکشنبه تعداد قابل توجهی از معترضان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن جمع شدند و تلاش کردند وارد سفارتخانه شوند.ولی پلیس مانع شد . در پاریس در دومین روز تظاهرات ایرانیان که به سمت سفارت جمهوری اسلامی راهپیمایی کردند و قصد حمله به سفارت را داشتند با پلیس مواجه شدند و پلیس فرانسه برای متفرق کردن صدها نفر از مردم معترض، از گاز اشک آور استفاده کرده است. انها همچنین از امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه را به دلیل دست دادن با ابراهیم رئیسی در دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، انتقاد کردند. در این میان روزنامه ها و تلویزیونهای کشورهای غربی نیز بسیاری از خبرهای خود را به این موضوع اختصاص دادند .در این میان روزنامه لوموند فرانسه در مطلبی نوشت خیزش زنان ایران جهان را تکان داده است. خیزش مردم ایران با وجود سرکوب‌های شدید، در حال گسترش است و عکس زنانی که روسری‌های خود را به آتش کشیده‌اند به همه جای جهان رسیده است . همچنین هشتک مهسا امینی در تویتر صدملیون بار باز نشرشد که رکورد جدیدی بود.
در این حال، گروه هکری انانیموس هم روز یک‌شنبه اعلام کرد در حمایت از معترضان در ایران وبسایت مجلس شورای اسلامی را هک کرده و مشخصات و از جمله شماره تلفن نمایندگان را فاش کرده است.این گروه از مخاطبانش خواسته با نمایندگان مجلس تماس بگیرند و بپرسند چرا از حکومت حمایت می‌کنند.
این گروه شبکه تلفن همراه اول را هک کردند و با صفر کردن مبلغ قبض پایان دوره مشترکان، حساب آنها را تصفیه کردند.گروه هکری انانیموس روز یک‌شنبه همچنین در پیامی به مردم ایران گفت، حمایت ما از اعتراضات ایران ادامه خواهد داشت و چنان‌که همه می‌دانید، دولت تلاش می‌کند شما را متوقف کند، تسلیم نشوید و خیابان‌ها را ترک نکنید. انقلاب را متوقف نکنید.
حکومت در مقابل این موج تظاهرات مردم ناراضی و جان به لب رسیده که عمدتا نیروهای غیر سیاسی هستند ناتوان و مستاصل مانده و اختلافات میان دستگاه سرکوب نیزگسترش یافته در این میان حضور زنان معترض، به‌ویژه جوانان، در ۹ روز گذشته روح جدیدی به اعتراضات بخشیده و در صورت گسترش اعتصابات که احتمال آن بسیار هم زیاد است، رژیم با چالش جدیدی مواجه خواهد شد.