گزارش خبری: پرونده هسته ای ایران در کانون توجهات جهانی

در حالی که بحث بر سر مسئله‌ی دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای سال‌هاست به موضوع اول محافل بین المللی تبدیل شده و اظهارات سران کشورهای غربی مبنی بر ساخت بمب اتم توسط جمهوری اسلامی و تکذیب آن توسط مقام‌های ارشد نظام به مناقشه‌ای‌بی پایان بدل شده است، یک نماینده مجلس از آزمایش این سلاح در کمتر از یک هفته خبر داد.
بر اساس گزارش‌ها جواد کریمی قدوسی نماینده دولتی مشهد در مجلس سه روز قبل در توییتی با اشاره به دستیابی جمهوری اسلامی به بمب اتم نوشته بود که در صورت اذن، تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله است.
این اظهار نظر بلافاصله با واکنش مثبت یا منفی بسیاری از فعالان سیاسی و چهره‌های مدنی از هر طیف جناحی روبرو شد اما تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ یک از مقامات رسمی جمهوری اسلامی آن را تکذیب نکردند.
تا پیش از این موضوع چالش بین ایران و غرب بر سر مسایل هسته‌ای بر سیاست گمانه‌زنی و تکذیب استوار بود و دولتمردان همواره ضمن رد ادعای دستیابی به سلاح اتمی، با صلح آمیز خواندن فعالیت‌های خود، بر تداوم غنی سازی اورانیوم، تاکید داشته‌اند. اما این چالش در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر شکل جدیدی به خود گرفته است و درگیری مستقیم ایران و اسراییل برای نخستین بار در تاریخ حساسیت‌ها را افزایش داده است.
تاکنون شش قطعنامه، که چهار قطعنامه ی آن اعمال تحریم بوده، از سوی شورای امنیت سازمان ملل بر علیه مقامات صادر شده است اما حکمرانان جمهوری اسلامی درواکنش به این موضوع ضمن عدم پذیرش قطعنامه‌ها آنها را “کاغذ پاره”، “بلااثر”، “سیاسی” و “احمقانه” خوانده است.
اما این همه ماجرا نیست. جمهوری اسلامی که تا به حال بخاطر تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته ای خود متضرر هزینه‌های هنگفتی شده است تا به حال در چندین مقطع سعی بر خاتمه حساسیت‌های بین‌المللی به برنامه هسته‌ای خود کرده است اما پس از مدتی با افزایش غنی سازی اورانیوم نگاه‌های جامعه بین الملل را به خود معطوف کرده است.
بنابر گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هزینه صرف شده برای برنامه هسته‌ای ایران هفت و نیم میلیارد دلار بوده است و رقمی معادل دو برابر آن هزینه تحریم‌ها در طول سالهای اخیر شده است. .
به نظر می رسد به رغم واکنش صریح مقام های کشورهای غربی و منطقه در خصوص اهمیت صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی باز هم مقامات هیچ تلاشی در جهت اعتمادی سازی با این کشورها نمی کنند و با بیان برخی گفته ها و مواضع بر دامنه این مناقشه می افزایند و در نهایت و به خصوص در دوران به قدرت رسیدن ابراهیم رییسی در دولت، هیچ ابایی از اعلام دستیابی به سلاح هسنه‌ای ندارند.
با وجود آن که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران به دلیل سیاست‌های ماجراجویانه و ضعف آشکار سیاست خارجی دولت مستقر روابط ایران با بسیاری از کشورهای جهان رو به سردی گراییده و اعمال تحریم‌های شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی باعث بروز مشکلات فراوان اقتصادی برای مردم شده ولی این رخدادها همواره از سوی مقام‌های ارشد نظام با بی‌اعتنایی روبرو بوده است و به نظر می رسد ادامه این روش از سوی دولتمردان تنها بار هزینه‌ای بسیاری برای مردم در پی خواهد داشت.