تداوم چالش گروهای ذینفع سیاسی درباره واردات خودرو

در حالی که انتقادها از صنعت خودروسازی همچنان ادامه دارد و بسیاری از کارشناسان و برخی از مسئولین هم در تلاش هستند تا با قانونی کردن واردات خودرو، بخشی از چالش خودروسازی در ایران را مرتفع کنند، جلال رشیدی کوچی، یکی از موافقان اصلی طرح واردات خودرو روز پنجشنبه با بیان این موضوع که استیضاح وزیر صمت به دلیل اصلاح قیمت‌ها فعلا مسکوت مانده است، اظهار داشت اگر وزارت صمت آیین نامه واردات خودرو را به درستی اجرایی نکند و خواسته‌های مردم تامین نشود، استیضاح وزیر صمت دوباره به جریان خواهد افتاد.
وی که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز هست، همچنین از مجلس خواست تا در بحث تنظیم آیین‌نامه ورود جدی داشته باشد. وی خاطرنشان کرد که اگر آیین نامه توسط مجلس دست کم گرفته شود، گویی هیچ کاری انجام نشده است.
رشیدی تاکید کرد این آیین‌نامه واردات است که مشخص می‌کند چه خودرویی برای چه قشری از جامعه وارد شود. وی تصریح کرد مجلس نباید اجازه دهد کسانی که در خودروسازی به مردم ظلم می‌کردند، آیین‌نامه را تنظیم کنند.
رشیدی کوچی ضمن اشاره به این موضوع که آیین‌نامه واردات خودرو در دست وزارت صمت است، خاطرنشان کرد با وجودی که کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شده که در حال تنظیم آیین‌نامه هستند، اما این آیین نامه شفاف نیست.
وی تعرفه واردات خودرو، نوع خودرو، قیمت خودروهای وارداتی و تعداد خودروها و همچنین اینکه این خودروها به چه کسانی برسد را از جمله موارد مهمی دانست که باید در آیین نامه به طور شفاف مطرح شود.
این نگرانی در بسیاری از کارشناسان و موافقان واردات خودرو نیز وجود دارد. بسیاری از کارشناسان با اشاره به سواستفاده‌هایی که معمولا در حوزه‌ی واردات توسط افراد سودجو انجام می‌شود، تاکید دارند که در صورت عدم شفافیت در واردات خودرو این احتمال وجود دارد که خودروهایی به مراتب بی‌کیفیت‌تر از خودروهای داخلی وارد کشور شود.
به ویژه آنکه به دلیل نفوذ خودروسازان در این واردات و همچنین در تنظیم آئین‌نامه، این نگرانی وجود دارد که عامدانه‌، به گونه‌ای برای واردات خودرو برنامه‌ریزی شود که با ورود خودروهای بی‌کیفیت‌، بهانه‌ی کافی برای ادامه تولید خودروهای بی‌کیفیت داخل توسط خودروسازان وجود داشته باشد.
ورود خودروهای بی‌کیفیت چینی و همچنین دیگر کشورها می‌تواند شرایط آلودگی هوا و همچنین مخاطرات امنیتی استفاده از خودروهای ناامن را نه تنها برطرف نکند، بلکه آن را تشدید هم بکند.
در همین حال مخالفت‌ها با واردات خودرو هم همچنان ادامه دارد.
مصطفی میرسلیم از مخالفان واردات خودرو، ضمن اشاره به این که افزایش کیفیت و تنوع محصول در غرفه ایران خودرو نسبت به سال‌های گذشته کاملا مشهود است، اظهار داشت اقدامات خوبی در گروه صنعتی ایران خودرو در حال اجراست. وی افزود این خودروساز برای تولید خودروی برقی و ترکیبی برنامه‌هایی در دست اقدام دارد.
وی همچنین با اشاره به اینکه با توسعه فناوری، محصولات جدید ایران خودرو قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی شده‌اند، اظهار داشت برای رسیدن به اهداف کیفی تولید و تنوع بخشی به محصولات باید حمایت‌های مالی لازم صورت گیرد. وی افزود باید این اطمینان به مردم داده شود که خودروسازان ایرانی توان تولید محصولات غیرتجملی، ولی با کیفیت و قابل رقابت را دارند.
وی همچنین مسائل اقتصادی و کلان کشور و هزینه‌های تمام شده تولید را در قیمت فروش خودرو موثر دانست و با اشاره به اینکه این موارد در اختیار خودروساز نیست، افزود قیمت مواد اولیه و واسطه‌ای، دستمزدها و هزینه‌های مالی از جمله مواردی است که باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود و در اختیار خودروساز هم نیست.
اظهارات میر سلیم به روشنی نادرست است. شرایط وخیم خودروسازی در ایران، سواستفاده‌های سنگین مالی و متضرر بودن طولانی این خودروسازان، مواردی نیست که از دید مردم و کارشناسان پنهان مانده باشد. این مشکلات به حدی جدی است که حتی برخورد صریح علی خامنه‌ای را نیز به دنبال داشت و وی در ماه‌های اخیر بارها به صراحت اعلام کرده که صنعت خودروسازی ایران شرایط مناسبی ندارد. وی همچنین در سخنرانی خود در خصوص حمایت از صنایع داخلی، صراحتا اعلام کرد که این حمایت شامل خودروسازان نمی‌شود.
در عین حال اظهارات میرسلیم در خصوص تاثیر هزینه‌های بالا بر قیمت خودروها اظهارنظر نادرستی است. خودروسازها سال‌هاست که دارای تراز منفی هستند و جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های زیان‌ده در ایران و شرکت‌هایی با ورشکستگی‌های سنگین، و لذا دلیل اصلی افزایش قیمت خودروها، تلاش خودروسازان برای جبران ضرر و زیان‌های مالی این شرکت‌ها و از طریق انحصار در فروش است که در سال‌های اخیر این سیاست را دنبال کرده‌اند.
میرسلیم در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به دستاوردهای ارزشمند صنعت خودروسازی، دلیل انتقادها از خودروسازی را موفقیت این صنعت دانست و اظهار داشت بسیاری از رقبای خارجی و واسطه‌های داخلی آنها روی نابودی صنعت خودروی ایران پس از اعمال تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه حساب می‌کردند، اما این موفقیت‌ها این افراد را به خشم آورده و باعث شده تا در چند ماه اخیر حمله‌ها و هجمه‌های غیرمنصفانه و همه‌جانبه‌ای علیه صنعت خودرو و بدبین کردن مردم و مسئولان به فعالیت‌های کارکنان خدمتگزار این صنعت طراحی و اجرا شود تا مانع اصلاحات و پیشرفت در این صنعت شوند.
این اظهارات در واقع به گفته‌ی ناظران در مخالفت با خامنه ای میتواند بیان شود . علی خامنه‌ای به صراحت و با ذکر دلایل روشن مخالفت خود را با فعالیت صنعت خودروسازی و همچنین اذعان به شکست این صنعت اعلام کرده است و بیان این موضوع که بدبینی مسئولان به صنعت خودروسازی تحت تاثیر هجوم تبلیغاتی دشمنان است، به نوعی می‌تواند توهین به رهبری هم حساب شود.