آمریکا، برجسته دانستن تهدید ایران و تهدیدات جدید جنگ اوکراین در منطقه خاورمیانه

بعد از بازنشسته شدن ژنرال مک کنزی اکنون ژنرال مایکل کوریلا، فرماندۀ جدید سنتکام که نیروی نظامی آمریکا در خاورمیانه، آسیای مرکزی و شمال آفریقا به شمار میرود، جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین منشاء بی ثباتی خاورمیانه می خواند و می افزاید که همۀ رهبران کشورهای منطقه از برنامه های اتمی، موشک های بالستیکی و گروه های نیابتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین تهدید امنیتی منطقه یاد می کنند.
وی که در سفر خود به اسراییل این سخنان را به زبان میآورد افزود نگرانی های آمریکا از ایران بمراتب فراتر از توانایی اتمی این کشور می رود. فرمانده سنتکام سپس گفته است که او متعهد شده که برای حفاظت از عربستان و امارات در مقابل تهدیدهای ایران یک سیستم مشترک دفاع هوایی و ضدموشکی در منطقه دایر کند. این سخنان را لوید استن وزیر دفاع امریکا نیز در دیدار با خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان مطرح کرد . وزیر دفاع آمریکا در این دیدار که در واشنگتن انجام شد گفت کشورش با عربستان سعودی درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه هم‌نظر است.
کوریلا همچنین یکی دیگر از دلایل نگرانی کشورهای منطقه را امنیت غذایی و بی ثباتی ناشی از افزایش بهای نفت و تورم خواند و گفت : برای نمونه ٨٥ درصد گندم مورد نیاز مصر را روسیه و اوکراین تأمین می کردند و این وابستگی با درگیر شدن این دو کشور در جنگ به منشاء نگرانی جدید تبدیل شده است. ژنرال کوریلا، رقابت با چین را یکی از دلایل نگرانی های آمریکا خواند و بعید ندانست که نفوذ آمریکا در منطقه به سود چین کاهش یابد.