تحولات جنگ اوکراین، ارزیابی اطلاعات بریتانیا و پیوستن فنلاند به ناتو

در ادامه تحولات جنگ اوکراین سازمان اطلاعات بریتانیا اعلام کرد که روسیه در جریان حمله به اوکراین تا کنون یک سوم نیروهای زمینی خود را از دست داده است.
در این ارزیابی گفته شده که از شدت و گستردگی حمله روسیه در منطقه دونباس در شرق اوکراین کاسته شده است و بر اساس برنامه مشخص شده پیش نمی رود. در این گزارش تاکید شده که به رغم پیشروی های اولیه به شکل محدود اما روسیه در به دست آوردن پیروزی های بزرگ در روی زمین طی ماه گذشته ناکام شده است این در حالی است که به شکل مستمر دچار فرسایش شده و متحمل تلفات سنگینی شده است.
در این میان روز یکشنبه دولت فنلاند به‌طور رسمی اعلام کرد که خواستار عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو است. به گزارش رویترز ، سائولی نینیستو رئیس‌جمهوری فنلاند و سانا مارین نخست‌وزیر این کشور، روز یکشنبه در یک نشست خبری مشترک در کاخ ریاست جمهوری فنلاند در هلسینکی، خبر تصمیم این کشور برای عضویت در ناتو را اعلام کردند.رئیس جمهوری فنلاند در این نشست خبری، امروز را یک روز تاریخی و آغاز عصر جدیدی برای این کشور اعلام کرد.انتظار می‌رود که پارلمان فنلاند در روزهای آینده این تصمیم دولت را تأیید کند؛ سپس درخواست رسمی عضویت فنلاند در ناتو، هفته آینده به مقر این سازمان در بروکسل ارسال خواهد شد. فنلاند ‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و در پی نگرانی های امنیتی پس از آغاز حملۀ نظامی روسیه به اوکراین، دولت این کشور مصمم به عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شده است.
همچنین قرار است که سوئد نیز در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین، سیاستی مشابه را در پیش بگیرد و به زودی تصمیم خود را در زمینه پیوستن به ناتو اعلام کند. در همین حال، دبیر کل ناتو، نسبت به پذیرفته شدن درخواست این دو کشور برای عضویت در این سازمان، ابراز خوشبینی کرد.
میرچا جوانا معاون دبیرکل ناتو، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت تهاجم وحشیانۀ روسیه به اوکراین، در حال متزلزل شدن است.وی افزود ما می دانیم که با شجاعت مردم و ارتش اوکراین و نیز با حمایت ما، اوکراین می تواند در این جنگ پیروز شود.
وی با تأکید بر لزوم نگاه مثبت و سازندۀ کشورهای عضو ناتو به پیوستن فنلاند و سوئد به این سازمان، گفت فنلاند و سوئد در حال حاضر، نزدیکترین شرکای ناتو هستند.
ناتو همچنین پیشنهاد گرجستان را در این زمینه، با وجود هشدارهای شدید مسکو نسبت به عواقب عضویت همسایۀ خود در ناتو، دوباره مورد بحث قرار داده است.
در همین حال، جپه کوفود وزیر امور خارجۀ دانمارک، این موضوع که مخالفت های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه می تواند مانع از ورود اعضای جدید به ناتو شود را رد کرد و گفت تمام کشورهای اروپایی از حقوق بنیادین برای انتخاب ترتیب امنیتی خود برخوردار هستند.