محمدجواد ظریف و توضیحات پایانی دستگاه دیپلماسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی در حالی در آخرین جلسه هیات دولت به عنوان وزیر امور خارجه شرکت کرد، که بیش از سه ماه است که عملا از تمامی مذاکرات بین‌المللی در خصوص برجام کنار گذاشته شده است و در عمل در حوزه سیاست خارجی نقش تاثیرگذاری ندارد.
حذف محمدجواد ظریف از مذاکرات برجامی پس از آن صورت گرفت که نوار گفتگوی او در فضای مجازی منتشر شد که گفته بود برای جمهوری اسلامی ایران در همه‌ی حوزه‌ها میدان در اولویت نسبت به دیپلماسی قرار دارد و همواره دیپلماسی قربانی میدان شده است. وی گفته بود در جمهوری اسلامی ایران میدان حاکم بر همه‌ چیز است.
محمدجواد ظریف در آخرین روز حضور رسمی خود در هیات دولت با اشاره به اینکه در دستگاه امور خارجه تمام تلاش خود را برای رفع تحریم‌ها انجام داده است، اظهار داشت عوامل بیرون دولت و کشور مانع از این شد که وزارت امور خارجه به نتیجه‌ای که می‌خواست برسد.
وی در ادامه رفع تحریم‌ها را یکی از مهم‌ترین نیازهای کشور دانست و اظهار داشت دستگاه دیپلماسی بدون آنکه بخواهد چشمش به خارج باشد، وظیفه داشت بار را از روی دوش اقتصاد کشور بردارد.
ظریف همچنین به موفقیت‌های دستگاه دیپلماسی در دوسال اول دولت اشاره کرد و اظهار داشت موفقیت دستگاه دیپلماسی در رشد بی‌سابقه کشور خود را نشان داد.
وزیر امور خارجه همچنین به اقدامات وزارت امور خارجه برای واردات واکسن اشاره کرد و اظهار داشت وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای دسترسی به واکسن خارجی انجام داد. وی خاطرنشان کرد در نتیجه این تلاشها وزارت امور خارجه موفق شد زمینه واردات بیش از ده میلیون واکسن خارجی را به کشور فراهم کند.
محمد جواد ظریف همچنین در خصوص دعوت از وی برای حضور در دولت جدید اظهار داشت از وی خواسته شده است که برای کابینه جدید دعا کند. وی افزود همین کار را انجام خواهد داد.
محمدجواد ظریف یکی از موفق ترین وزرای کابینه حسن روحانی بود و در مقطعی محبوب‌ترین وزیر دولت او نیز بود. اما تلاش های جناح مقابل برای تخریب چهره او از یکسو و اقداماتی که برای حذف وی از عرصه دیپلماسی کشور صورت گرفت از جمله عواملی هستند که موجب شد ظریف دولت حسن روحانی و فعالیت دیپلماتیک را در حالی ترک کند، که هیچ موقعیتی برای او در دستگاه دیپلماسی کشور در نظر گرفته نشده است.
خصومت علی خامنه‌ای با وی، علی‌رغم تبلیغاتی که در خصوص محبوبیت وی برای آیت‌الله خامنه‌ای صورت می‌گیرد، به گفته تحلیلگران از جمله عواملی است که زمینه ساز اخراج وی از دستگاه دیپلماسی کشور را فراهم ساخت.
به گفته ناظران، علی خامنه‌ای تمامی افرادی را که به شکلی از محبوبیت بیشتری در حوزه‌ی عمومی برخوردار هستند به اشکال مختلف از عرصه فعالیت سیاسی و نظام حذف می کند تا در نهایت در مقابل عدم محبوبیت وی در بین افکار عمومی، محبوبیت اشخاص دیگر در نظام نیز مورد توجه قرار نگیرد