بحران سیاسی و تلاشهای بیهوده برای محدود سازی در حوزه اجتماعی/میرآبادی

در حالی که ایران در یکی از سخت ترین شرایط به سر می برد و از سیستان و بلوچستان تا خوزستان محرومیت‌ها و تبعیض های مزمن شرایط را روز به روز برای مردم دشوارتر می کندو جمهوری اسلامی با تظاهرات خیابانی گسترده در برخی استانها از جمله خوزستان روبروست به جای مدیریت این مشکلات همچنان به فکر وضع محدودیت‌های بیشتر برای مردم است.
هنوز مدت زمان زیادی از اعمال محدودیت‌های اخیر برای حیوانات خانگی و ممنوعیت سگ گردانی در سطح شهر توسط مردم نگذشته که به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی مصمم است تا محدودیت‌های بیشتری را بر حوزه فضای مجازی نیز اعمال کند.
مرتضی آقاتهرانی عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اولویت اول کمیسیون فرهنگی مجلس جمعیت و فضای مجازی است، اظهار داشت طرح اخیر کمیسیون که حاصل 7 هزار ساعت جلسه است به زودی در قالب 70 ماده در صحن مجلس به رای گذاشته خواهد شد. وی اظهار داشت بابت ولنگاری فضای مجازی هم ۳۴ ماده قانون وضع شده که در شورای نگهبان در حال بررسی است.
اقاتهرانی همچنین با اشاره به اینکه شبکه های اجتماعی ی خارجی در ایران دفتری ندارند، اظهار داشت اگر جرمی اتفاق بیفتد، قوه قضائیه قابلیت پیگیری جرائم آنها را ندارد.وی اظهار داشت ترکیه این پیام رسان ها را مجبور کرده است که در ایران دفتر داشته باشند.
این اظهارات درحالی است که جمهوری اسلامی سال هاست که اجازه تاسیس دفتر به بسیاری از شرکت های خارجی رسانه ای نمی دهد و هدف آن از تاسیس دفتر هم نه همکاری و تعامل دوطرفه، بلکه اعمال نظارت بر شبکه های خبری و برخورد قضائی است که معمولا شبکه های رسانه‌ای غربی زیر بار آن نمی‌روند.در طرح پیشنهادی مجلس محدودیتی برای کاربران ایجاد نشده است، بلکه هدف، جرم انگاری فعالیت های مجازی است.
به گفته‌ی تحلیلگران مساله اصلی، همین جرم انگاری فعالیت در فضای مجازی است که برای کاربران نه تنها محدودیت ایجاد می کند بلکه فعالیت های عادی آنها را می توان با کوچک‌ترین لغزشی در رده جرائم مجازی قرار دهد و آنها را با تعقیب قضایی مواجه سازد.
این محدودیت‌ها در حالی یکی پس از دیگری بر زندگی مردم تحمیل می شود که به تازگی در مورد طرح مانتو نیز محدودیت های وضع شده و استفاده از طرح چهارخانه که شبیه چفیه است برای مانتو ممنوع اعلام شده است.
موافقان این طرح در دلیل اعمال این ممنوعیت گفته‌اند که چفیه یک لباس معنوی است و نباید در لباس زنانه مورد استفاده قرار بگیرد.
این محدودیت‌ها و اعمال نظرهای جزئی درباره مسائل کم اهمیت اجتماعی در حالی عنوان می‌شود که کشور ایران یکی از سخت‌ترین دوران‌های اقتصادی و اجتماعی خود را می گذراند. سرمایه اجتماعی در پایین ترین سطح ممکن اسیت و فشارهای روانی واردشده بر مردم بیشترین فشار روانی را به مردم تحمیل کرده و بسیاری را با بیماری‌های اعصاب و روان مواجه کرده است و حکومت به جای تعدیل شرایط روانی و اجتماعی برای زیست عادی مردم، با اعمال محدودیت‌های هرچه بیشتر، فشار روانی و اجتماعی بر مردم را افزایش می‌دهد و مشکلات بیشتری را به بار می‌آورد.
این در حالیست که بسیاری از جوانان بر خلاف آنچه که مقام های جمهوری اسلامی تصور می کنند دغدغه امید به زندگی و امید به آینده دارند و مساله ازدواج گرچه مساله اصلی جوانان است اما به گفته کارشناسان تا زمانی که مساله امید به آینده جوانان مرتفع نشود، نمی توان نسبت به ازدواج و تشکیل خانواده بسیاری از جوانان چندان امیدوار بود.
جمهوری اسلامی ایران با نادیده گرفتن نیازهای جوانان وبا سخت کردن زندگی برای آنها متهم اصلی روی آوردن جوانان به فضای مجازی است که محدودیت‌های اجباری زندگی را که توسط جمهوری اسلامی به آنها تحمیل می‌شود ندارد.
مداخله جمهوری اسلامی ایران در تمام جنبه های زندگی خصوصی جوانان و مردم، انها را به سمت استفاده هرچه بیشتر به فضاهایی سوق می دهد که این محدودیت‌ها را ندارند و افراد می توانند با حداقل نظارت از فضای سرگرمی استفاده کنند. جمهوری اسلامی ایران با سماجت همچنان حق تفریح را برای جوانان به رسمیت نمی شناسد و همچنان در تلاش است تا تفریح را به رسد معنویات در آنها محدود کند، اقدامی که تنها نتیجه تا کنون گریزان شدن هرچه بیشتر از فضاهای معنوی و روی آوردن به فضاهایی است که جمهوری اسلامی با جدیت آنها را منع می کند.
این در حالیست که برخی معتقدند دولت رییسی قصد دارد حوزه اجتماعی را باز تر کند و در حوزه سیاسی سیاست محدود کننده تری در پیش بگیرد . البته نباید فراموش کرد که خامنه ای معتقد است که فضای مجازی فضای ول و رهایی است و در این مورد به محدود سازی ان اعتقاد دارد هر چند که مجلس بخاطر مخالفت افکار عمومی مجبور به عقب نشینی شد و فعلا طرح محدود سازیرا به کنار گذاشت هر چند رییسی هم نمی خواهد در آغاز دولتش با چنین موضوعی همراه و قرین شود .