ادامه چالش‌ها پیرامون تامین واکسن

در حالی که جمهوری اسلامی ایران در پی انجام اولین اقدام برای تست انسانی واکسن کرونا،‌ اعلام کرد برای تایید این واکسن نیازی به تایید بانک جهانی ندارد، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو روز پنج‌شنبه از اجرای مرحله سوم مطالعات بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا روی ۵۰ هزار نفر داوطلب در بهمن و اسفند خبر داد و گفت ایران موضوع تامین واکسن را از ۴ مسیر خرید مستقیم، خرید از سبد کواکس، تولید مشترک و تولید داخل دنبال می‌کند.
اینکه کوبا چه نقشی در تولید واکسن کرونا دارد و آیا نظام درمانی و دارویی کوبا توانایی تولید واکسنی مطمئن برای بیماری پرخطری مانند کووید را دارد به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان، استفاده از این واکسن را به شدت با چالش مواجه می‌سازد. در عین حال جهانپور تاکید کرده است که فرایند تولید واکسن مشترک بین ایران و کوبا بر اساس انتقال فناوری صورت می‌گیرد و به یکی از موسسات پرسابقه کوبا در این خصوص اشاره کرده است در زمینه‌ی واکسن سازی سابقه طولانی دارد.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که تاکنون هیچ اخباری در این خصوص منتشر نشده است که کوبا در ماه‌های اخیر اقدامات قابل توجه و امنی در خصوص تولید واکسن کرونا انجام داده باشد. برخی با انتقاد از اقدام ایران برای تولید واکسن با کوبا پیشنهاد داده‌اند که همکاری جمهوری اسلامی با چین برای ساخت واکسن مشترک اقدام معقول‌تری است تا همکاری با کوبا.
در همان حال و در حالی که نگرانی ها از تامین واکسن در ایران همچنان ادامه دارد،‌واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور از انعقاد قرارداد خرید بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا خبر داده و گفته است جمهوری اسلامی قرارداد خرید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کووکس منعقد کرده است.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که تا چد روز قبل مقام‌های جمهوری اسلامی از ناممکن بودن خرید واکسن توسط ایران خبر داده و می‌گفتند به علت تحریم‌ها ایران امکان خرید واکسن را ندارد.
گرچه وزیر نیرو از انجام توافق بین ایران و عراق برای پرداخت هزینه خرید واکسن از منابع ایران در عراق خبر داده است، اما موضوع خرید واکسن توسط ایران و اینکه ایا واکسنی که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت، گروه‌های پرخطر ایران را پوشش خواهد داد یا ایران امکانات کافی برای انتقال واکسن را مهیا کرده است یا خیر، ‌همچنان مورد تردید گسترده قرار دارد.
در همان حال واعظی گفته است واکسن‌های خریداری شده توسط ایران،‌ از محل‌های مختلفی از جمله سازمان جهانی بهداشت برای کوواکس، چین، هند و روسیه خریداری شده است. این در حالی است که رسانه‌ها در ایران از ورود ۱۵ هزار واکسن فایزر به ایران خبر داده‌اند که همچنان مشخص نیست این واکسن‌ها برای استفاده چه گروهی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اینکه در شرایطی که مردم ایران به خاطر مدیریت به هم ریخته وزارت بهداشت ابتلای بسیار بالای کرونا را تجربه می‌کنند، جمهوری اسلامی واکسن‌های فایزر را در اختیار افراد نورچشمی قرار دهد و به صورت پنهانی و در حالی که گروه استفاده کننده‌ی واکسن مشخص نیست اقدام به تزریق واکسن به افراد خاص بکند، خشم مردم را برانگیخته است.
با این وصف جمهوری اسلامی مانند دیگر اقدامات بدون نگرانی از عدم مشروعیت خود نزد مردم و بدون نگرانی از خشم گسترده مردم در خصوص چنین اقدام تبعیض آمیز همچنان هیچ خبری در خصوص نحوه استفاده از واکسن فایزر منتشر نکرده است و تنها به گفتن اینکه این واکسن‌ها توسط یک فرد خیر به جمهوری اسلامی ایران اهدا شده اکتفا کرده است.