مجمع تشخیص مصلحت نظام و نحوه رسیدگی مجدد به لوایح کنوانسیون ضدپولشویی و تروریسم

صادق لاریجانی دبیر مجمع تشخیص نظام، ‌روز یکشنبه در دیدار با تعدادی از نمایندگان فراکسیون گام دوم شورای اسلامی با وی، موضوع FATF را بسیار پیچیده دانست و با اشاره به اینکه برخی در تلاش هستند تا توجه افکار عمومی را با موضوعاتی مانند تامین دارو و واکسن کرونا به سمت و سوی دیگری جلب کنند،‌خاطرنشان کرد جوسازی‌ها بر اراده اعضای مجمع تشخیص بی تاثیر است
لاریجانی با اشاره به اینکه لوایح اف ای تی اف پس از ارجاع آیت‌الله خامنه‌ای، مجدد در مجمع تشخیص در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد مجمع فارغ از هرگونه جوسازی و فضاسازی‌های مخرب و بی تاثیر بر اراده اعضای مجمع، به بررسی خود ادامه خواهد داد، و تاکید کرد همه باید اجازه دهند مجمع در این زمینه بررسی‌های خود را انجام دهد.
لاریجانی پبش از این گفته بود با توجه به شرایط جدید ایجاد شده در کشور به تشخیص آیت‌الله خامنه‌ای بررسی لوایح مجدد در دستورکار قرار گرفته و ابراز امیدواری کرده بود که مجمع بتواند به دور از هیاهویی رسانه‌ایبه بررسی و تصمیم‌گیری خود در این خصوص اقدام کند.
وی با بیان اینکه از نظرات کارشناسان متعهد استقبال خواهد شد، تاکید کرد همه باید فارغ از هرگونه جو سازی مخرب و البته بی تاثیر، اجازه دهند بررسی‌ها انجام شود.
به نظر می‌رسد که مجلس به تلاش‌های خود برای تاثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص عدم تایید الحاق ایران به FATF توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه می‌دهد. اما در همان حل به نظر می‌رسد که کلیت نظام هم با توجه به شرایط پیش امده در کشور و همچنین محدودیت‌هایی که در اثر عدم پیوستن ایران به FATF برای مبادلات مالی جمهوری اسلامی ایران در آینده ایجاد شده است،‌در مجموع تصمیم گرفته است که مقدمات پیوستن ایران به این لوایح را فراهم سازد. ضمن اینکه برخی از موافقان پیوستن ایران به FATF ضمن تاکید بر ضرورت الحاق ایران تاکید کرده‌اند اگر جمهوری اسلامی ایران،‌ حضور ایران در نهادهای بین‌المللی را برای جمهوری اسلامی مضر می‌داند،‌ باید از سازمان ملل نیز خارج شود.
به گفته‌ی بسیاری از تحلیلگران دلیل عمده مخالفت با FATF عمدتا محدودیت‌های نظارتی است که الزام به شفافیت مالی را در مبادلات مالی و تجاری جمهوری اسلامی ایجاد خواهد کرد و موضوع اصلی و دلیل اصلی مخالفت با این لوایح است.
رئیس مجمع تشخیص نظام که متهم است در دوران ریاست وی بر قوه‌ قضائیه بزرگ‌ترین اختلاس‌ها و فسادها رقم خورده است، دلیل بروز اختلال در روند امور را عدم اجرای سیاست‌های کلی نظام در برخی موارد دانست و تاکید کرد باید سیاست‌های کلی نظام، ضمانت اجرا داشته باشند.
لاریجانی همچنین با تاکید بر اینکه شورای نگهبان تا قبل از مصوبه مجلس هیچگونه اظهارنظری در خصوص مصوبات نخواهد داشت، وظیفه شورای نگهبان را انطباق مصوبات مجلس با موازین شرع و قانون اساسی دانست و گفت این نحوه‌ی رسیدگی هم با شأن شورای نگهبان سازگارتر است و هم با شأن مجلس. وی تاکید کرد شورای نگهبان تا قبل از مصوبه مجلس در خصوص قانون انتخابات، در این خصوص هیچ اظهارنظری نخواهد کرد. لاریجانی تاکید کرد اگر شورای نگهبان خلاف این عمل کند، این امر به مشکلات جبران‌اپذیری منجر خواهد شد.
رئیس سابق قوه‌ی قضائیه در ادامه اظهاراتش ظرفیت‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه‌ها، از حقوق شهروندان گرفته تا رعایت حال محرومان و ساختارهای قانونی را بسیار فوق العاده دانست و تاکید کرد این ظرفیت‌ها باید به خوبی تبیین شده و مورد سنجش دقیق قرار گیرد.