مجمع تشخیص مصلحت نظام و رسیدگی مجدد به لوایح کنوانسیون پولشویی

در حالی که دولت همچنان نگران تصویب لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و بر ضرورت تصویب آن برای انجام مبادلات تجاری آن تاکید دارد، آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص خبر داده و گفته است با توجه به ارجاع آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفته است. لاریجانی تاکید کرده است اعضای مجمع فارغ از فضاسازی‌های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در راستای مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد.
این اظهارات لاریجانی و تاکید وی در خصوص دستور خامنه‌ای در خصوص بررسی مجدد لوایح در حالی عنوان می‌شود که چند روز قبل برخی از اعضای مجمع از کذب بودن ادعای دولت در این خصوص صحبت کرده و تاکید کرده بودند که لوایح از دستور کار مجمع خارج شده و مجدد بررسی نخواهد شد.
لاریجانی تاکید کرده است در پی ارجاع خامنه‌ای برای بررسی لوایح در پی درخواست رئیس جمهور، نخستین جلسه مشترک کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع روز سه شنبه در مجمع تشخیص برگزار شده و جلسات بعد هم تا حصول نتیجه نهایی و دستیابی به مصلحت مردم و نظام، ادامه خواهد یافت.وی همچنین از تمامی گروه‌های سیاسی خواسته است تا از فضاسازی و جهت دهی خاص نسبت به این موضوع خودداری کنند. لاریجانی همچنین خطاب به مردم اظهار داشت مردم مطمئن باشند مجمع تشخیص مصلحت نظام با دقت تمام و برحسب مصالح کشور این لوایح را بررسی خواهد کرد. وی به همه گروه‌های سیاسی و افراد نگران در این خصوص هم توصیه کرد از فضاسازی‌های خاص خودداری کنند و بررسی لوایح را به مسائلی همچون واکسن کرونا ربط ندهند. وی همچنین از این افراد خواست تا به مجمع کمک کنند تا به دور از هیاهو اجازه دهند که لوایح در یک فضای کارشناسی و دور از هیاهوهای رسانه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد و مجمع بر اساس وظیفه خود تمام جوانب قضیه از جمله مصالح اقتصادی و امنیتی را بررسی و نتیجه را اعلام کند.
تاکید لاریجانی بر ربط ندادن موضوع لوایح به واکسن کرونا در حالی عنوان می‌شود که صرفنظر از اینکه امکان خرید واکسن بدون الحاق به این لوایح فراهم هست یا خیر، بدون الحاق ایران به FATF ایران امکان هرگونه مبادله تجاری و بازرگانی متعارف را از دست خواهد داد و حتی در صورت فراهم شدن امکان انجام مبادلات تجاری برای ایران، ایران با محدودیت‌های بیشماری در این خصوص مواجه خواهد شد.
در عین حال، تاکید لاریجانی بر بررسی کارشناسی موضوع در حالی عنوان می‌شود که تقریبا هیچ کدام از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اطلاعات و تخصصی در این خصوص ندارند و اظهارنظرهای این افراد در خصوص الحاق یا عدم الحاق ایران به FATF عمدتا از وجه ایدئولوژیک و احساسی است تا وجه تخصصی و کارشناسی.
لاریجانی همچنین از موافقین و مخالفین خواست تا پس از اعلام نتیجه بررسی این لوایح از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام چه کسانی که نتیجه را قبول دارند و چه کسانی که آن را قبول ندارند نسبت به مصوبه مجمع تمکین کنند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی‌های قبلی خود هم این موضوع را با دقت و بدون هیچگونه کوتاهی در دستور کار خود قرار داده بود و عدم اعلام نتایج آن بنابر مصالحی بود که مقرر شد طبق آئین نامه مجمع، نظر شورای محترم نگهبان ملاک قرار گیرد.
وی با بیان اینکه جمع تشخیص در بررسی مجدد این موضوع گزارش‌های مختلف، تحولات یکساله اخیر و دیگر جوانب این مسئله را لحاظ خواهد کرد، همچنین ابراز امیدواری کرد در نهایت نتیجه بررسی‌ها و نظر مجمع تشخیص، مصالح کشور و مردم را تامین کند.
بسیاری از کارشناسان تاکید کرده‌اند که مجمع تشخیص با عدم تصویب این لوایح معیشت مردم را گروگان گرفته است و محدودیت‌های زیادی را در خصوص مبادلات تجاری ایران ایجاد کرده است. به گفته‌ی برخی از موافقان تصویب الحاق ایران به FATF، در صورت عدم الحاق ایران، حتی متحدان تجاری ایران مانند چین نیز امکان مبادله تجاری با ایران را از دست خواهند داد.