انتقاد صالحی از شورای نگهبان،هشدار نسبت به عواقب قعطنامه مجلس و روش ناکارامد مذاکراتی دولت احمدی نژاد

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و یکی از اعضای کلیدی تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای در اظهارات اخیر خود از دکتر ظریف خواسته است تا اسناد مربوط به مذاکره با امریکا در دولت احمدی نژاد و خودداری احمدی نژاد از دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای هماهنگی کانال ایرانی مذاکره با امریکا را منتشر کند، تا ملت ایران متوجه شوند که در آن سال‌ها چه بر سر ملت ایران‌ آمده است. وی گفته است در صورت انتشار این اسناد، تاریخ در این خصوص قضاوت خواهد کرد.
صالحی همچنین با اشاره به تفاوت‌های بایدن و ترامپ، آن را یک فرصت برای جمهوری اسلامی قلمداد کرده و گفته است امریکایی‌ها هم باید این را بدانند که از طریق تهران قادر به مهار چین هستند. وی ابراز امیدواری کرد که با آمدن بایدن فرصتی پیش بیاید که مسائل و مشکلاتی را که ترامپ به وجود آورده بود به نحوی حل و فصل شود.
رئيس سازمان انرژی اتمی همچنین با انتقاد از کسانی که پیش از این این ادعا را مطرح کرده بودند که فاتحه‌ی صنعت هسته‌ای کشور خوانده شده است، اظهار داشت همین افراد که این ادعا را مطرح می‌کردند اکنون خواستار آن هستند که دولت بلافاصله غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند.
وی اظهار داشت اگر ادعای این افراد در این خصوص که صنعت هسته‌ای کشور نابود شده درست باشد، پس چطور می‌شود بلافاصله قانون مجلس را ابلاغ و اجرا کرد. وی همچنین اظهار داشت تصاویری که در خصوص بتون‌ریزی در چاله راکتور منتشر شده بود فوتوشاپ بود و صحت نداشت.
صالحی همچنین با ابراز تعجب از اقدام شورای نگهبان در تصویب قانون مجلس در خصوص برجام، اظهار داشت مجلس درحالی درخواست ساخت هزار سانتریفوژ را مطرح کرده است که مشخص نکرده‌ است پول ساخت این سانتریفوژها را چه کسی باید بدهد.
صالحی همچنین از دبیرخانه شورای امنیت ملی برای صدور بیانیه در حمایت از مصوبه مجلس انتقاد کرد.
وی با بیان اینکه اگر قانونی وضع شود و هزینه برای دولت در آن دیده شود ولی منابعش دیده نشود شورای نگهبان آن را رد می‌کند، اظهار داشت عجیب است که شورای نگهبان در خصوص منابع، اعتراضی به مصوبه مجلس نکرده است. وی دلیل این بی‌توجهی را بی‌اطلاعی از قیمت سانتریفوژ و یا بی‌اطلاعی از منابع داخلی دانست و گفت اینها یا نمی‌دانند منابع داخلی ایران چه قدر است یا نمی‌دانند ارزش هر سانتریفیوژ چه قدر است.
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه‌ی اظهارتش با بیان این موضوع که ادعای مصاحبه فخری نژاد با بازرسان آژانس دروغ است، ادعای برخی اصولگرایان در خصوص جاسوس بودن بازرسان آژانس را نیز نادست خواند و اظهار داشت چنین چیزی صحت ندارد.
وی افزود اینکه ارتباط کشور با همه جا قطع شود و ارتباط با تمام سازمان‌های بین‌المللی قطع شود، اسمش زندگی بین‌المللی نیست.
گرچه بسیاری از حامیان توسعه‌ی روابط بین‌الملل بر ضرورت ارتباط با دیگر کشورها و ضرورت تنش‌زدایی‌با دیگر کشورها رای بهبود روابط بین‌الملل تاکید دارند، اما به این نکته توجه ندارند که مخالفان تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل اساسا توسعه‌ی چنین روابطی را قبول ندارند و فعالیت درون مرزهای سرزمینی را برای حیات و بقای کشور کافی می‌دانند و با اقتدا به برخی کشورهای امریکای لاتین و چین معتقدند که حتی در صورت قطع روابط بین‌الملل و انزوای جهانی نیز، کشورها با مشکل مهمی مواجه نمی‌شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه اگر برجام نباشد، اروپا یکی از عناصر مهم تامین کننده امنیتش را از دست می‌دهد، اظهار داشت اگر برجام به هم بخورد، جمهوری اسلامی با اجماع جهانی روبه‌رو خواهد شد. وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر برجام نباشد، جمهوری اسلامی دوباره به شورای امنیت باز می‌گردد و این فاجعه است.
صالحی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه تاکنون برای صنعت هسته‌ای در هر سال ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده است، اظهار داشت تاسیس هر نیروگاه‌ هسته‌ای در سال ۱۱ میلیون بشکه صرفه جویی نفت دارد.
اظهارات صالحی در خصوص هزینه‌کرد سالانه ۲۵۰ میلیون دلار که سرجمع ان در سال‌های اخیر کمتر از ده میلیارد دلار می‌شود در حالی عنوان می‌شود که به گفته برخی تحلیل‌گران و کارشناسان جمهوری اسلامی رقمی در حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار برای صنعت هسته‌ای هزینه کرده است.
ضمن اینکه در این محاسبات عقبگرد ایران در توسعه به واسطه‌ی تحریم‌ها و همچنین‌ آسیب‌های گسترده در زیربناهای اقتصادی و نیز خسارت‌های سنگین ملت به حساب نیامده است، که اگر زمانی قرار باشد جمهوری اسلامی خسارت‌های واردشده به ملت ایران در اثر تحریم‌های ناشی از برنامه هسته‌ای را از کشور ثالث دریافت کند، بیشک رقم‌ این خسارت‌ها را هزاران میلیارد دلار اعلام خواهد کرد
صالحی همچنین بر منشا خارجی معیشت مردم تاکید کرد و اظهار داشت حتی اگر مدیریت داخلی ایده‌آل و همراه با عدالت و آزادی اجتماعی کامل باشد، اما اگر روابط بانکی وجود نداشته باشد نمی‌توان کار کرد.
این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای با اشاره به تعدد مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، با بیان اینکه وزارت امور خارجه در ایران خیلی مبسوط‌ نیست، تاکید کرد وزارت خارجه باید با قید و بند حرکت کند.
صالحی همچنین از اینکه همه‌ی مسئولان شبانه روز راجع به سیاست خارجی صحبت می‌کنند انتقاد کرد و اظهار داشت در گفتگوهای بین‌المللی اظهارات غیرتخصصی و غیرکارشناسی مورد انتقاد مقامات دیگر کشورها قرار می‌گیرد.
صالحی همچنین با بیان این موضوع که خامنه‌ای دستور داده بوده که مذاکرات در مسقط با امریکا و مذاکرات ۵+۱ باید هماهنگ پیش برود، اظهار داشت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت از دستور رهبری سرپیچی کرده و با بیان این موضوع که امادگی چنین کاری را ندارد از انجام این مذاکرات خودداری کرده است. وی همچنین با هشدار در این خصوص که ممکن است اسناد مربوط به مذاکرات مسقط محو شوند، از ظریف خواست تا اسناد در مورد مذاکرات مسقط را منتشر کند.
صالحی همچنین انعطاف‌ناپذیری سعید جلیلی را یکی از دلایل چالش با غرب در موضوع هسته‌ای دانست و اظهار داشت مقاومت جلیلی در مذاکرات هسته‌ای موجب شده است که در دوره‌ی سه ساله‌ی مسئولیت او در زمینه‌ی هسته‌ای، جمهوری اسلامی سه تا قطعنامه بگیرد. وی همچنین دلیل این امر را کم‌تجربه بودن جلیلی عنوان کرد.