روحانی و ادعای موفقیت در طرح سلامت و بهداشت کشور

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه طرح تحول سلامت را از افتخارات خود دانست و با بیان اینکه در تبلیغات انتخاباتی ۹۲ موضوع بهداشت و درمان را یکی از اولویت‌های خود اعلام کرده است، اظهار داشت حتی مخالفان دولت هم نتوانستند کار بزرگ طرح تحول سلامت را منکر شوند.
وی که این اظهارات را به مناسبت بزرگداشت روز پرستار عنوان می‌کرد با اشاره به موفقیت کادر درمان درمقابله با کرونا، اظهار داشت در شرایطی که در تمام دنیا بیماران پشت درهای بیمارستان جا ماندند، اما در ایران کادر درمان با همه توان در صحنه حضور داشتند.
روحانی با اشاره به اقدامات دولت خود در خصوص طرح تحول سلامت، اظهار داشت پس از اجرای این طرح، مردم هنگام پرداخت صورتحساب درمان خود، وقتی متوجه می‌شدند که برخلاف قبل باید هزینه‌ی اندکی پرداخت کنند، از شوق گریه می‌کردند.
وی همچنین با بیان این موضوع که در بخش بهداشت و درمان، هزینه درمان بسیار کاهش یافته است، گفت در کووید هم حتی افرادی که ایرانی نبودند و در ایران زندگی می‌کردند تحت پوشش درمانی قرار گرفتند. وی افزود اگر شرایط مانند قبل بود، ممکن بود نظام درمان در مقابله با کرونا با مشکل تخت بیمارستانی و تخت icu مواجه شود، اما به خاطر تحول بزرگی که در حوزه سلامت و درمان ایجاد شده، این اتفاق نیفتاد.
روحانی همچنین الکترونیکی شدن پرستاری را از دیگر نیازهای امروز جامعه دانست و اظهار داشت دولت الکترونیکی شدن سلامت را با شدت دنبال می‌کند.
به گفته‌ی ناظران، اگر دولت روحانی افتخاری هم در خصوص توسعه طرح سلامت داشته باشد، تنها مربوط به سال‌های اولیه ریاست جمهوری حسن روحانی و تصدی دکتر هاشمی بر وزارت بهداشت است.
در سال اول توسعه‌ی طرح سلامت تغییرات فاحشی در زمینه‌ی هزینه‌ی داروهای بیماران خاص ایجاد شد که رضایت گسترده‌ای را نیز به همراه داشت.
اما با تغییر رویکردها در وزارت بهداشت و محدودیت‌های مالی دولت، و همچنین شائبه‌هایی که در خصوص سلامت اقتصادی و تجاری تیم فعلی وزارت بهداشت مطرح است، نارضایتی از اقدامات درمانی و دارویی در کشور نیز به حداکثر رسیده است.
بر خلاف تصور حسن روحانی و احتمالا به خاطر بی‌اطلاعی او از وضعیت دارویی در کشور، در ماه‌ها و سال‌های اخیر بیماران خاص که نیاز به دارو و درمان دایمی دارند که معمولا هم هزینه هنگفتی را به آنها تحمیل می‌کند، با مشکلات فراوانی در زمینه‌ی تامین دارو مواجه شده‌اند.
بسیاری از این بیماران نه تنها از عهده‌ هزینه هنگفت داروهای خاص به ویژه در سرطان بر نمی‌آیند، بلکه بسیاری از گروه‌های بیماری‌های خاص با کمبود داروهای حیاتی نیز مواجه شده‌اند.
ضمن اینکه آنچه در یک سال اخیر نیز تحت عنوان موفقیت‌های دولت در زمینه‌ی مقابله با کرونا مطرح می‌شود، عمدتا به فعالیت‌ها و اقدامات کادر درمانی متکی است، نه اقداماتی که دولت در این زمینه انجام داده است.