تداوم تلاشهای مجلس برای محدود ساختن کاندیداهای ریاست جمهوری

تلاش‌های نمایندگان مجلس برای محدود کردن حضور کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد. به گفته برخی، با اقدامات مجلس در خصوص محدودیت‌هایی که برای کاندیداها قائل شده است،‌ عملا تنها ۱۴۰۰ نفر می‌توانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدا شوند.
محمدباقر قالیباف، رئيس مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ضمن تاکید بر ضرورت جلوگیری از محدود کردن ثبت نام افراد در انتخابات ریاست جمهوری، گفته است مجلس فقط باید مواردی را مدنظر قرار دهد که تنها ثبت‌نام اولیه افراد درانتخابات ریاست جمهوری را محدود کند.‌
وی با بیان اینکه پیش از این، هر کس سواد خواندن و نوشتن داشت می‌توانست در انتخابات ثبت‌نام کند،‌ اظهار داشته است این قانون برای ساماندهی این مسئله تنظیم شده است. قالیباف تصریح کرده است مجلس فقط وضعیت نابسامان پیش از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری را ساماندهی می‌کند.رئيس مجلس همچنین با اشاره به اینکه مجلس در این قانون، کار تشخیص صلاحیت را انجام نمی‌دهد، تاکید کرده است نباید فضا را محدود و تنگ کرد.
وی تشخیص صلاحیت افراد پس از ثبت‌نام را به عهده شورای نگهبان گذاشته و تاکید کرده است مجلس باید اجازه دهد افراد بیشتری در چارچوب تعیین‌شده‌ی مجلس بتوانند ثبت‌نام کنند.
اعتراض محمدباقر قالیباف در این خصوص در حالی صورت می‌گیرد که وی در تمامی روزهای پیگیری تصویب طرح سازمان‌دهی انتخابات در مجلس نسبت به محدودیت‌هایی که توسط نمایندگان بر مختصات کاندیداهای ریاست جمهوری اعمال شده سکوت کرده است.
محدودسازی مجلس در خصوص خصوصیات کاندیداها و همراهی رئیس مجلس با این موارد به حدی محدودکننده بوده است که در روزهای اخیر بارها به شوخی گفته شده است مجلس در محدودسازی خصوصیات لازم کاندیداها به گونه‌ای عمل کرده است که که تنها محمدباقر قالیباف امکان کاندیداشدن داشته باشد.
بخشی از اظهارات محمدباقر قالیباف در واکنش به برخی اظهاراتی صورت می‌گیرد که طی آن یکی از نمایندگان خواستار شفاف شدن قانون در خصوص کلانشهرها شده است. سلیمی نماینده معترض در این خصوص گفته است کلانشهر یک واژه‌ی کلی است و نباید در قانون بیاید.
به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران این حد از بی‌اطلاعی درباره‌ی بدیهیات مدیریت شهری در کشور در بین نمایندگان مجلس کم‌سابقه است. اینکه نمایندگان در مجلس که قرار است حوزه‌ی جغرافیایی خود را مدیریت و ساماندهی کنند، حتی از تعریف کلانشهر نیز بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که کلانشهر یک واژه‌ی کلی نیست و در تقسیمات کشوری، مختصات آن با جزئیات معرفی شده است، در مجلس چندان باسابقه نیست.
در عین حال این اظهارات قالیباف در واکنش به محدودیت‌هایی عنوان می‌شود که برخی از نمایندگان در خصوص کاندیداتوری نظامیان در مجلس عنوان کردند.
برخی نمایندگان خواستار ان بودند که تنها نظامیان در جایگاه سرلشکری امکان کاندیداتوری ریاست جمهوری داشته باشند.
پیشنهادی که با مخالفت نمایندگان مواجه شد و نمایندگان مجلس روز یکشنبه با ورود فرماندهان عالی نیرو‌های مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کردند و با تاکید بر اینکه با قید سرلشکری تنها تعداد کمی از نظامی‌ها امکان کاندیداتوری مجلس را پیدا خواهند کرد، اظهار داشتند افرادی با درجه سرتیپ و سرهنگی هم می‌توانند مدیریت اداره کشور را در دست بگیرند. در همان حال چالش‌ها درباره‌ی کاندیداشدن نظامیان نیز همچنان ادامه دارد.
محمد باقر قالیباف در واکنش به اظهارات مخالفان با کاندیداتوری نظامیان، اظهار داشته است در قانون اساسی اجازه داده شده که همه اعضای نیروی مسلح بدون استعفا بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام و شرکت کنند.در عین حال موضوع حضور نظامیان در ریاست جمهوری نیز همچنان موضوعی مناقشه برانگیز است.
در عین حال اظهارات برخی از نمایندگان در خصوص منع نظامیان از حضور در ریاست جمهوری و همچنین تاکید و اشاره به اظهارات آیت‌الله خمینی در خصوص ممنوعیت حضور نظامی‌ها در ریاست جمهوری نیز در جلسه روز یک شنبه نیز به جایی نرسید و نماینده‌ها نه تنها با این ممنوعیت مخالفت نکردند، بلکه هرگونه محدودسازی برای حضور نظامی‌ها را نیز نپذیرفتند.