روحانی، حمله به مصوبه هسته ای مجلس و تاکید بر ادامه برنامه مورد حمایت رای دهندگان

حسن روحانی رئيس جمهور در مواضعی متفاوت در مقایسه با ماههای گذشته حمله تندی را متوجه مجلس و اقدام اخیرآن در تصویب طرح افزایش فعالیت هسته ای نمود.سخنانی که بیشتر نشاندهنده عصبانیت روحانی بود واکنون براین باور است که اقدام مجلس اقدامی هماهنگ شده با نهاد رهبری است تا دولت وی را بی اعتبار سازند تاعلیرغم خروج ترامپ از قدرت امکان توافق جدید با امریکا انجام نشود ودولت وی با کارنامه نامناسب و بازنده قدرت را به پایان برساند .روحانی در سخنانش به اختیارات خاص دولت اشاره کرد و با بیان اینکه استفاده از اختیارات رئيس جمهور به معنی تخطی از قانون نیست، گفت این اختیارات از طریق قانون اساسی در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته و به معنی قانو‌ن‌ستیزی نیست. مقصود وی این است که اختیارات سیاست گذاری باید به عهده دولت باشد نه مجلس .رئيس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این موضوع که مجلس سونامی طرح‌ها را به راه انداخته و لوایح دولت را به بایگانی برده است، از اقدام مجلس برای تصویب طرح‌های جدید انتقاد کرد . وی در عین حال خطاب به مجلس اظهار داشت مجلس توجه کند که با همکاری سریع‌تر می‌توان پیش رفت و به اهداف کشور در زمینه‌ی توسعه دست یافت.
حسن روحانی با کنایه به تصویب ۵ دقیقه‌ای مصوبه مجلس در خصوص تحریم‌ها از مجلس خواست نسبت به تصویب بودجه هم سریع‌تر اقدام کند تا امکان ابلاغ بودجه در زمان مقرر فراهم شود.
روحانی در حقیقت اشاره میکند در موضوعی که سرنوشت ملت با ان گره خورده است مچلس چگونه به طور سرسری تصمیم میگیرد .
وی در ادامه با بیان اینکه مردم در دور آخر، به برنامه رای داده‌اند، ضمن تاکید بر اینکه نمی‌توان برنامه‌ای را که ۲۴ میلیون نفر به آن رای داده‌اند کم و زیاد کرد، اظهار داشت صدای کشور در زمینه سیاست خارجی باید واحد باشد و هرچه پخته‌تر، سنجیده‌تر و دوراندیشانه‌تر و بر اساس منافع ملی عمل شود.
روحانی با بیان اینکه برای بازگشت به برجام نیازی برای گذشت زمان وجود ندارد، اظهار داشت همان طور که رئیس جمهور قبلی یک کاغذ را برداشت و آن را خط خطی کرد و از برجام خارج شد، رئيس جمهور بعدی می تواند همان کاغذ را بردارد و با امضا دوباره به برجام باز گردد.
این اولین بار است که روحانی به آرا خود تکیه میکند و در مقابل مجلس که رای کمتری اورده است و نیز دیگر نهادهای رقیب میزان حمایت مردم از خود را به رخ کشانده است . این مطالب نشاندهنده ان است که وی بر مواضع خود خواهد ایستاد و استعفا هم نخواهد داد . هر چند این نوع سخن گفتن چندان با مذاق رهبر جمهوری اسلامی خوش نمی اید .
در این میان گرچه بایدن تاکید کرده است که قصد وی بازگشت به برجام است،‌اما در همان حال هم این موضوع را خاطر نشان کرده است که بازگشت به برجام نمی‌تواند به سرعت اتفاق بیفتد. وی در همان حال خواستار کسب اطمینان خاطر از فعالیت‌های چالش‌برانگیز جمهوری اسلامی خارج از برجام نیز شده است.