روحانی، انتقاد از مصوبه ضد بر جامی مجلس و مشخصات بودجه

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان مخالفت دولت با مصوبه اخیر مجلس در خصوص پروتکل الحاقی، آن را برای فعالیت دیپلماسی مضر دانست و اظهار داشت دولت با این مصوبه مخالف است.
وی در همان حال دلیل عدم حضور خود را رعایت دستور ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و با تاکید بر اینکه همه موظف هستند دستورات ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنند، اظهار داشت عدم حضور وی در مجلس ربطی به مصوبه اخیر مجلس ندارد،‌گرچه دولت با آن مخالف است. رئیس جمهور بار دیگر با اشاره به جنگ اقتصادی تمام عیار امریکا علیه ایران، با بیان این موضوع که دشمن تمام توان خود را برای فشار به مردم و تسلیم شدن مردم ایران به کار گرفته است، با بیان این موضوع که این جنگ با شکست مواجه شده، ابراز امیدواری کردشرایط در سال آینده متفاوت خواهد بود. وی در عین حال اظهار داشت هر دولتی روی کار می‌آمد ناچار بود در مقابل ملت ایران تسلیم شود.
ابراز اطمینان روحانی از اینکه دولت جدید امریکا در مقابل مقاومت‌های ملت ایران مجبور به پذیرش شکست خواهد بود،‌ در حالی عنوان می‌شود که گرچه بایدن بارها گفته است که سیاست وی از سرگیری گفتگوهای دیپلماتیک با جمهوری اسلامی است، اما در عین حال هیچ اطمینان خاطری هم وجود ندارد که دولت بایدن گفتگوهای دیپلماتیک را تا حدی بهبود بخشد که چالش‌های اقتصادی ایران که در پی تحریم‌ها ایجاد شده است به سهولت مرتفع شود و شرایط اقتصادی در مسیر عادی شدن قرار بگیرد.
رئیس جمهور همچنین به رکود عمیق تورمی ایران در سال ۹۲ و تورم ۳۴ درصدی و رشد اقتصادی منفی ۷/۷ در ایران اشاره کرد و با بیان تلاش‌های دولت برای رفع این مشکلات، ‌اظهار داشت دولت وی توانست که در شش ماه اول دولت خود،‌ در هر دو مساله تغییرلت اساسی ایجاد کند.
اظهارات حسن روحانی در خصوص بهبود نسبی وضعیت تورم و رکود در ماه‌های نخست دولت روحانی در حالی عنوان می‌شود که در آن ماه‌ها تحریم‌های ایالات متحده همچنان پابرجا بود و دولت توانست با وجود تحریم‌ها شرایط اقتصادی در کشور را تا حدودی از وضعیت بحرانی خارج کند. به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان موفقیت روحانی در ماه‌های اول دولت وی، تحت تاثیر تیم اقتصادی توانمندی بود که از ابتدای روی کار آمدن برای کنترل تورم و رکود به کار گرفت که در کنار آثار روانی انتخاب وی بر بازار اقتصادی ایران توانست با وجود تحریم‌ها شرایط نسبتا مساعدتری را ایجاد کند.
این ارزیابی و تحلیل در عین حال، ‌مهم‌ترین انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت روحانی هم هست که حتی با وجود تحریم‌های سخت و در کنار آن خطر جنگ، توانست تا حدودی از بار و فشار اقتصادی بر کشور تا حدودی کم کند.
حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش به موفقیت ایران در توافق هسته‌ای و تاثیر آن بر شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و با بیان این موضوع که رشد اقتصادی ‌کم‌سابقه‌ای در این سال‌ها نصیب ایران شده است،‌با اشاره به رشد مثبت اقتصادی ایران در سال ۹۵، آن را بالاترین رشد اقتصادی جهان دانست و تک رقمی شدن تورم را یکی دیگر از شاخص‌های موفقیت دولت خود پس از توافق هسته‌ای عنوان کرد.
روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش با اشاره به اینکه کشور در زمینه هسته‌ای از هر زمان دیگر قدرتمندتر است، از اظهاراتی که در این زمینه مطرح می‌شود انتقاد کرد و یادآور شد نباید به خاطر رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی اخلاق و حقایق را زیر پا گذاشت.
روحانی همچنین به کرونا و سیل به عنوان مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی دولتش در دو سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت با وجود جنگ گسترده‌ی اقتصادی و فشارهای اقتصادی ناشی از این عوامل، دولت وی اجازه نداده است که تکانه‌های شدید اقتصادی در کشور ایجاد شود.
گرچه کارشناسان اظهارات وی را در این خصوص چندان دقیق نمی‌دانند و اعتقاد دارند بحران اقتصادی تحمیل شده به جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر که بخشی به خاطر تحریم‌های بی‌سابقه و بخشی به خاطر تیم‌ ضعیف اقتصادی دولت و در همان حال فساد گسترده‌ی اقتصادی در داخل کشور است، چنان لطمه‌ی اقتصادی گسترده‌ای با اقتصاد کشور وارد کرده که در میان مدت هم‌ اصلاح ان ناممکن و دور از ذهن خواهد بود