پیامدها و بازتابهای مصوبه هسته ای ضد برجام مجلس

در پی اقدام مجلس که با تصویب قانونی دولت را مکلف کرد که ظرف مدت یک ماه غنی سازی را به قبل از برجام برساند و مانع از دسترسی کارشناسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران و نظارت انها شود. آثار و پیامدهای این اقدام بلافاصله خود را در قیمت ارز و طلا نشان داد و سکه با افزایش بیش از یک میلیون تومان و دلار با افزایش هزارتومانی مواجه شد تا بار دیگر این موضوع برای همه ثابت شود که بازار ملتهب ارز و طلا در ایران تا چه حد متکی به اظهارات مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی است و اظهارات و مواضع ناپخته و غیرمسئولانه‌ی آنها چقدر سریع می‌تواند بر التهاب این بازار اشفته دامن بزند.
در عین حالی که کارشناسان بارها در تحلیل‌های خود تاکید کرده‌اند این اظهارات التهاب‌آور حتی اگر مستقیم هم تاثیری بر بازار ارز و طلا نداشته باشد، دلالان این دو بازار در ایران که همواره در مقابل کاهش قیمت‌های ارز و دلار مقاومت می‌کنند، از این اظهارات ناپخته برای تشدید التهاب در بازار و جلوگیری از کاهش ارز و طلا استفاده می‌کنند.
در همان حال، خضریان نماینده اصولگرای مجلس با بیان این موضوع که مهلت رفع تحریم‌ها یک ماه درنظر گرفته شده است تا به دولت بعدی در امریکا نرسد،و در دولت ترامپ واکنش امریکا مورد ارزابی قرار گیرد ‌بار دیگر به روشنی ثابت کرد که برای این گروه از سیاستمداران تنها چیزی که اهمیت ندارد آسایش مردم و رفاه حال اقتصادی و روحی مردم است و همواره همان رفتاری را در پیش می‌گیرند که رفتار سیاسی اسرائیل و گروه‌های تندرو در امریکا بوده است.
بسیاری از تحلیل گران بارها تاکید کرده‌اند که این رویکردها در داخل نظام جمهوری اسلامی و گرفتن تصمیماتی که جز ضربه زدن به مردم نتیجه‌ی دیگری ندارد، بیش از آنکه نشان‌دهنده‌ی اصول‌گرا بودن و غرب‌ستیزی این افراد باشد،‌نشان‌دهنده‌ی آن است که دامنه نفوذ در داخل کشور تا بالاترین رده‌های سیاسی و تصمیم‌گیری در کشور گسترش یافته است و این تصمیمات بیشتر نشان‌دهنده‌ی نفوذ خواسته‌ها و سیاست‌های اسرائیل و امریکای تندرو در لایه‌های تصمیم‌گیری در جمهوری اسلامی است تا نشان‌دهنده‌ی غرب‌ستیز بودن این نماینده‌ها.
در همان حال خضریان تاکید کرده است روزشمار اجرای این قانون از روز تصویب طرح شروع شده است و حتی منوط به تصویب شورای نگهبان نیست. وی گفته است از زمان تصویب طرح در مجلس، مهلت یکماه آن آغاز می‌شود.
این قانون شکنی و دور زدن شورای نگهبان در حالی که همه مصوبات مجلس باید به به تایید شورای نگهبان برسد،‌ ودر این مورد خاص که باید از سوی شورای عالی امنیت ملی در این مورد تصمیم گیری شود .نشان‌دهنده‌ و تاییدکننده‌ی بارز دیگری است که نشان می‌دهد برای این طیف از گروه‌های سیاسی در ایران حتی نهادهای مورد تایید در جمهوری اسلامی نیز از اعتبار برخوردار نیست و این افراد برای انجام و تحقق خواسته‌های خود حتی حاضر هستند تا ارزشی‌ترین نهادها در کشور را نیز نادیده بگیرند.
این اظهاات نیز تاییدکننده‌ی دیگری است که نشان می‌دهد این پیش‌بینی که بارها گفته شده است که اگر این افراد حتی خامنه‌ای را مخالف با خواسته‌های تندروانه‌ی خود ببینند او را هم دور خواهند زد، تا چه حد می‌تواند نزدیک به واقعیت باشد.
خضریان دلیل تصویب این طرح را ارسال پیام به گروه‌های حامی مذاکره با غرب عنوان کرده و تاکید کرده است که مجلس این طرح را تصویب کرده است تا به این افراد ثابت کند که نباید اقتصاد کشور را به انتخابات یک کشوری که ربطی به ایران ندارد پیوند بزند.
تاکید خضریان بر اینکه مجلس انقلابی اصرار داشته است تا مهلتی که در این طرح برای رفع تحریم‌ها به طرف مقابل داده می‌شود، کاهش یابد و به یکماه برسد تا به دولت بعدی آمریکا نرسد، نشان‌دهنده‌ی خشم این گروه سیاسی از موفقیت‌های تیم دیپلماسی در ایران برای مذاکره با غرب نیز هستند و آنها با بیان این حرف به روشنی ثابت کرده‌اند که به خوبی از توانایی تیم هسته‌ای دولت روحانی برای توافق با غرب حتی در مدت زمانی کوتاه مطلع هستند و در تلاش هستند تا ولو به قیمت زمین‌گیر شدن مردم ایران، و نابودی بیشتر معیشت مردم، از موفق جلوه کردن دولت روحانی جلوگیری کنند تا مبادا موفقیت رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط معیشتی مردم به پای این دولت نوشته شود. آن هم در شرایطی که روز به روز زندگی حتی برای گروه‌های اقتصادی متوسط جامعه سخت‌تر و ناممکن‌تر می‌شود.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که همه تحلیل‌گران بارها تاکید کرده‌اند تصمیم‌گیری در این خصوص به عهده‌ی شورای امنیت ملی کشور و نیز شخص خامنه‌ای است و تمامی کارشناسان بر نمایشی بودن این اقدام مجلس تاکید کرده اند و همچنین گفته‌اند که غرب نیز این اقدام مجلس را جدی نخواهد گرفت و البته بدترین و مهم‌ترین تاثیر این اقدامات نمایشی مضحک، تنها تاثیر آن بر تشدید التهاب ارزی در ایران و تشدید مقاومت بازار در مقابل کاهش نسبی قیمت‌هاست که با بروز نشانه‌های مثبت در تعامل اقتصادی ایران با جهان در حوزه‌ی اقتصادی رخ می‌دهد .
در پی این اقدام مجلس، دولت نیز مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده است