حسن روحانی و فروش رویای پیروزی در جنگ اقتصادی

حسن روحانی رئيس جمهور ایران بار دیگر روز پنجشنبه با ابراز خوش‌بینی از تغییر دولت در امریکا، در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بوشهر بار دیگر به قدرت ایستادگی ایران در جنگ اقتصادی سه‌ساله اشاره کرده و با تاکید بر پیروزی ایران در این جنگ، اظهار داشت این پیروزی نشان‌دهنده‌ی عظمت و قدرت و تاب‌آوری ملت ایران است که در سایه خوداتکایی مردم، درون‌زایی و موقعیت ویژه ژئوپلتیک ایران حاصل شده است.
اظهارات حسن روحانی در خصوص تاکید بر پیروزی قطعی ایران در جنگ اقتصادی در حالی عنوان می شود که دولت جدید در امریکا حتی هنوز در کاخ سفید مستقر نیز نشده است و هیچ‌کدام از تحلیل‌گران، با وجود گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال بهبود روابط بین‌المللی ایران و طرح موضوع احتمال کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده، هنوز هیچ اطمینان خاطری از اینکه شرایط اقتصادی در ایران به واسطه‌ی بازنگری ایالات متحده در شرایط تحریمی ایران تغییر مثبتی خواهد کرد، ندارند و آنچه که تاکنون مطرح شده است،‌تنها بر اساس گمانه‌زنی‌هایی است که در این خصوص وجود دارد و همچنین سیگنال‌های مثبتی که جو بایدن قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آنها را مطرح کرده است.
ضمن اینکه حسن روحانی در حالی از پیروزی اخیر ملت ایران صحبت می‌کند که این ملت امریکا و نه ایران بوده‌اند که با عدم انتخاب ترامپ در صورت تحقق گمانه‌زنی‌ها شرایط را برای ملت ایران بهبود بخشیده‌اند و آنچه که در امریکا رخ داده و ممکن است شرایط را برای زندگی ایراني‌ها سهل‌تر کند، نه در اثر مقاومت مردم ایران،‌ بلکه به خاطر نحوه‌ی انتخاب مردم امریکا امکان تحقق یافته است.
حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش با بیان اینکه هیچ فرد و قدرتی در دنیا نمی‌تواند ایران را با داشتن جایگاه جغرافیایی خود از منطقه یا جهان حذف کند، اظهار داشت خیلی‌ها خواستند ایران را از بین ببرند و نتوانستند. وی به شکست ترامپ در انتخابات امریکا به عنوان‌ آخرین افرادی که مایل به نابودی ایران بودند اشاره کرد و اظهار داشت آنها هم به عنوان گروه آخر با وجود ادعاها شکست خوردند.
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد ایران آباد و پیشرفته تنها برای مردم ایران نیست، و منافع آن برای منطقه و جهان هم خواهد بود. وی افزود ایران بخاطر قابلیت‌های بسیار بزرگی که دارد می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی جهان را در برخی از موارد ارزان‌تر و راحت‌تر تأمین کند.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه شعار جهش تولید بدون تحقق الزامات و ارکان این شعار، من‌جمله تامین سرمایه اعم از داخلی و خارجی، مواد اولیه، تکنولوژی داخلی و خارجی و بازار داخلی و بین‌المللی امکان نحقق ندارد، تلویحا به این موضوع نیز اشاره کرد که اگر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران که مدام بر ضرورت جهش تولید با اتکا بر منابع داخلی تاکید می‌کند، خواستار جهش تولید است، در کنار این شعار باید استفاده از سرمایه‌های خارجی و نیز بازارهای خارجی را نیز به رسمیت بشناسد.
اما به گفته‌ی برخی تحلیل گران، آنچه که حسن روحانی به عمد یا از روی کم‌توجهی نادیده می‌گیرد این نکته است که شعار جهش تولید از نظر آیت الله خامنه‌ای و طرفداران او در این حوزه نه از منظر جهش تولید به معنای یکی از ارکان توسعه‌ در معنای و سیع آن، بلکه از وجود تولید با هدف تامین نیازهای داخلی از جنس کره شمالی، کوبا و .. و برقراری ارتباط با برخی کشورهای محدود و ضعیف مطرح می‌شود و ایده‌ی جهش تولید خامنه‌ای ناظر بر توسعه تولید به این معنا که ایران به کشوری صنعتی و قدرتمند در سطح جهان با روابط عادی تجاری و بازرگانی تبدیل شود، نیست.
روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش با همان پیش‌فرض، ضمن اشارع به اینکه برای تحقق جهاش تولید وجود بازارهای داخلی و خارجی همزمان ضروری است، اظهار داشت، ایران برای تحقق جهش تولید و برای فروش محصولات و تولیدات خود نباید فقط بازار داخلی را مدنظر قرار دهد.
وی افزود در این خصوص باید بازارهای متنوع جهان با میلیاردها جمعیت را دید و در ادامه تاکید کرد به همین دلیل تعامل سازنده با جهان اهمیت می‌یابد.
این همان چیزی است که رهبرجمهوری اسلامی از منظر توسعه‌ و اقتصاد و همچنین توسعه بازارهای جهانی، مدنظر ندارد و تعامل با جهان برای این ظرف فکری تنها در صورتی راهگشاست که برای پیشبرد اهداف ایدئولوژیک و سیاسی و توسعه‌ی آنچه که رویکرد مقاومت می‌نامد به کار بیاید و موضوع توسعه اقتصادی به مفهومی که در رقابت جهانی کارگشا باشد، در چارچوب فکری و پارادایمی علی خامنه‌ای رهبر ایران جایگاهی ندارد.