جواد لاریجانی و مخالفت با بازگشت آمریکا به برجام

در حالی که چه مردم و چه دولت، ‌امیدوارند که با تغییر دولت در امریکا، امکان لغو تحریم‌ها که زندگی مردم، اقتصاد، و توسعه را متوقف کرده است، فراهم شود، مخالفان رفع تحریم و کسانی که از لغو تحریم‌ها و استقرار ثبات اقتصادی در کشور زیان سیاسی و اقتصادی می‌بینند، همچنان به صراحت با ابراز نگرانی از بازگشت امریکا به برجام که به تبع آن امکان لغو تحریم‌ها در ایران فراهم خواهد شد، در تلاش هستند تا با بازی رسانه‌ای و روانی تا حد امکان فضای عمومی را نسبت به بازگشت امریکا به برجام و عادی شدن نسبی شرایط اقتصادی و تجاری حساس کنند و مخالفت فضای عمومی را در این خصوص تحریک کنند.
در ادامه‌ی این مخالفت‌ها محمدجواد لاریجانی معاون بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه در واکنش به احتمال بازگشت آمریکا به برجام با بیان اینکه ایران و جمهوری اسلامی علاف امریکایی‌ها نیست،‌ گفته است که آنها غلط کردند که از برجام بیرون رفتند و اگر هم برگردند، ایران نباید به توافق هسته‌ای برگردد.
جواد لاریجانی با اشاره به سخنان رئیس جمهور در این خصوص که گفته است هروقت امریکا به برجام برگشت، ‌ایران هم به تعهدات هسته‌ای خود باز خواهد گشت، گفته است امریکا ۶-۷ سال جمهوری اسلامی را علاف کرده است و کشور نباید حالا این حرف را بزند که هروقت آنها به توافق برگشتند ایران هم باز خواهد گشت.
وی که در حل حاضر هیچ نقشی در وزارت امور خارجه ندارد و از جایگاهی در سیاست خارجی ایران برخوردار نیست، گفته است جمهوری اسلامی نباید هرگز به دوباره به توافق باز گردد. وی همچنین تاکید کرده است چنین چیزی وجود ندارد که ایران برگردد.
لاریجانی با بیان این موضوع که این موضع بسیاری بدی است که گفته شود هروقت آنها برگشتند ایران هم بر خواهد گشت، گفته است ایران باید موضع خود را قاطع بیان کند. وی افزود برای مذاکره با غربی‌ها باید ایران تمام تعهدات خود را تعلیق کند. این در حالیست که خود لاریجانی از جمله کسانیست که وارد مذاکره و گفتگو با مقامات امریکایی شده بود و در گفتگوی جنجالی خود در سال 1375 با مدیر کل وزارت امور خارجه بریتانیا گفته بود که جناح خط امام هست که مخالف امریکا هستند و وی خود را به عنوان نماینده مصالحه با امریکا معرفی میکرد .
در همان حال برخی رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نیز همچنان با تاکید بر احتمال باخت جو بایدن در انتخابات امریکا، همچنان بر احتمال پیروزی ترامپ تاکید می‌کنند و با مانور دادن بر موضوع تقلب در انتخابات امریکا در تلاش هستند تا علاوه بر آنکه دموکراسی امریکایی را ناموفق و شکست‌خورده نشان دهند، ‌در همان حال، با تقویت احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید، هم التهاب بازار را حفظ کنند و هم آنکه بی‌فایده بودن امید به به بهبود شرایط اقتصادی و تحریمی را به مردم گوشزد کند و مانع از امیدواری مردم در خصوص احتمال رفع تحریم‌ها شوند.
این مقاومت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در چند روز پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات، بازار با واکنش مثبت در این خصوص، هم در زمینه‌ی ارز و هم در زمینه‌ی سکه، طلا و خودرو، کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است و کاهش‌ها همچنان ادامه دارد.