رئیس دفتر روحانی و شرایط مذاکره با امریکا در مورد برجام

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه در واکنش به گمانه‌زنی‌ها در خصوص انجام مذاکرات ثانوی بین ایران و امریکا اظهار داشت مذاکرات برجام ‌قبلا انجام شده و مراحل خود را طی کرده است. وی ضمن تاکید بر اینکه مذاکرات جدیدی برای برجام صورت نمی‌گیرد،‌ اظهار داشت مذاکرات برجام ‌قبلا انجام شده و مراحل خود را طی کرده است. واعظی همچنین خاطرنشان کرد آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و مهم‌ترین شرط ایران این است که تعهدات کشورها باید در برجام برای همه محترم شمرده شود.
وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا و ترامپ خسارت‌های زیادی به روابط بین‌المللی زده است به فشارهای زیادی که به ملت ایران وارد شده اشاره کرد، و اظهار داشت بر‌داشت از دولت بایدن بر اساس اظهاراتی است که توسط کابینه بایدن بیان شده است. وی در عین حال اظهار داشت این برداشت‌ها بر بازار دلار و‌ سکه هم اثر گذاشته است.
اظهارات واعظی در خصوص تاثیر انتخاب بایدن بر بازار سکه و دلار در حالی عنوان می‌شود، که گرچه بسیاری از تحلیلگران تاثیر روانی انتخاب بایدن و افزایش احتمال بهبود روابط بین ایران و امریکا را در این کاهش موثر می‌دانند، اما در عین حال، اقدامات دولت و بانک مرکزی در توقف نوسان‌گیری از بازار را نیز در تعادل نسبی بازار موثر می‌دانند و تاکید دارند، افزایش منابع ارزی بانک مرکزی در کنار کاهش حضور دولت در بازار برای نوسان‌گیری از بازار نیز از جمله عوامل دیگر و موثری است که در کنار تاثیر روانی انتخاب بایدن، بر تعادل بازار در ایران تاثیر داشته است.
رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین با اشاره به الزام دولت توسط مجلس برای پرداخت یارانه‌ی معیشتی به مردم، خاطرنشان کرد دولت از هر فرصتی استفاده می‌کند تا صدمات وارد شده به مردم و‌ کسبه‌هایی که برای کرونا باید تعطیل باشند و‌ یا به هر دلیل لطمه خورده‌اند،‌را جبران کند.
وی افزود دولت در این خصوص با مجلس هم‌نظر است و امیدوار است بتواند به مردم کمک بیشتری بکند. وی در عین حال خاطرنشان کرد باید محل دقیق منابع مشخص شود.
این اظهارات واعظی پس از آن عنوان می‌شود که با نزدیک شدن به زمان حضور بایدن در کاخ سفید و در ادامه‌ی مذاکرات بین مقام‌های سیاسی جهان با بایدن در خصوص ضرورت برقراری مجدد توافق هسته‌ای بین ایران و امریکا، بارها بر ضرورت توجه به دیگر محورهای تنش در ارتباط ایران با سطح بین‌الملل تاکید شده و بارها گفته شده است که امریکا برای واداشتن ایران به پذیرش تعهدات جدید باید به برجام باز گردد و در همان حال اظهارات در خصوص آغاز مذاکرات در خصوص دیگر محورهای مورد چالش بین ایران و غرب که مهم‌ترین آنها مذاکرات موشکی است،‌ شدت گرفته است.
به ویژه آنکه اظهارات واعظی یک روز پس از آن ابراز می‌شود که آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به صراحت اظهار داشت کشورهای اروپایی حق مداخله در خصوص برنامه موشکی ایران را ندارند. وی در عین حال گفته بود اروپا و امریکا با فعالیت ایران در حوزه تولید موشک‌های معمولی نیز مخالفت کرده‌اند. این در حالی است که تاکنون در سخنانی که در این خصوص بیان شده، اشاره‌ای به موشک‌های عادی تولید ایران نشده است و موضوع مورد مناقشه تا به امروز تنها موشک‌های بالستیک بوده‌اند که از قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برخوردار هستند،‌ نه موشک‌های عادی.