واکنش مثبت بازار ارزدر ایران به احتمال پیروزی بایدن

در حالی که نیمه‌های روز پنج‌شنبه با افزایش تعداد آرای شمارش‌شده به نفع بایدن،‌ کاندیدای حزب دمکرات و احتمال خروج ترامپ از کاخ سفید و انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور افزایش یافت، بازار سکه و دلار روند نزولی خود آغاز و در کمتر از چند ساعت سکه و طلا بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافت. این تغییر قیمت‌ها، به کاهش حدود ۳۰۰ هزارتومانی طلا و حدود ۲ میلیون تومانی سکه منجر شده است. همچنین دلار امریکا نیز بیش از ۴ هزارتومان در کمتر از یک روز کاهش یافته است.
این در حالی است که در ابتدای شمارش آرا با بالابودن احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، دلار با افزایش ۱۰ درصدی به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده بود.
پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که در صورت پیروزی قطعی بایدن در انتخابات امریکا روند نزولی قیمت ارز و طلا همچنان ادامه داشته باشد. این در حالی است که بازارهای جهانی بورس با واکنش مثبت نسبت به تغییر احتمالی کاخ سفید روند صعودی یافته است.
با این وصف بازار به خاطر نوسان قیمت‌ها همچنان نیمه راکد است و بسیاری از فروشندگان بر بی‌ثباتی قیمت‌ها تاکید دارند و در عین حال نگرانی از تغییر کاهشی بیشتر قیمت‌ها را با فاصله بالای قیمت خرید وفروش طلا و ارز جبران می‌کنند.
فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که در صورت نهایی شدن پیروزی بایدن در انتخابات امریکا، و با تداوم روند کاهشی قیمت‌های ارز و طلا در بازار، این کاهش قیمت به سایر کالاها من‌جمله خودرو و وسایل برقی هم کشیده شود و در صورت افزایش احتمال مذاکره بین ایران و امریکا در صورت پیروزی بایدن در انتخابات امریکا، روند کاهشی قیمت ارز، شدیدتر هم بشود. گرچه تجربه نشان داده است که این کاهش قیمت‌ها از حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر نخواهد بود و بازار اجازه بازگشت به قیمت‌های قبلی را نمی‌دهد.
دولت هم تاکنون هیچگاه از روند کاهشی ببش از ۳۰ درصدی قیمت ارز و طلا حمایت نکرده است و به بهانه‌ی حمایت از بازار و فعالان بازار با ارسال سیگنال ثبات قیمت جلوی کاهش بیشتر قیمت ارز و طلا را در بازار همواره گرفته است. در این راستا صنف طلا نیز همواره در مقابل کاهش شدید قیمت‌ها مقاومت کرده و با ارسال سیگنال‌های نگهدارنده‌ی قیمت‌ها، مانع از تغییر بیشتر و شدیدتر در قیمت طلا شده است.
بسیاری از ناظران نوسان و کاهش قیمت‌ها در حوزه‌ی ارز و طلا تحت تاثیر انتخابات امریکا را نشان‌دهنده‌ی فساد اقتصادی در ایران و ویران بودن اقتصاد ایران می‌دانند که با کوچک‌ترین تغیر در کاخ سفید تاثیر مستقیم آن در بازار سرمایه‌ای ایران قابل مشاهده است.
با این وصف بسیاری از تحلیل‌گران تاکید دارند که این واکنش بازار نسبت به انتخاب در کاخ سفید، فقط تحت تاثبر وابستگی اقتصاد ایران به تصمیمات کاخ سفید نیست، بلکه تحت تاثیر سیگنال‌هایی است که انتخاب رئيس جمهور امریکا در خصوص تغییر رویکرد سیاسی در داخل کشور ارسال می‌کند و این امیدواری را ایجاد می‌کند که تحت تاثیری تغییری که در کاخ سفید رخ خواهد داد، جمهوری اسلامی نیز در سیاست‌های کلی خود در مواجهه با امریکا و همچنین مذاکره با امریکا که فعلا چالشی‌ترین موضوع پیش روی سیاست و اقتصاد جمهوری اسلامی بازنگری کند و نسبت به مذاکره باامریکا روی خوش نشان دهد.
جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است به هیچ عنوان زیر بار مذاکره با ترامپ نخواهد رفت و تغییر در کاخ سفید این امیدواری را ایجاد می‌کند که جمهوری اسلامی که بارها بر عدم مذاکره با ترامپ تاکید کرده است، این بار به مذاکره با فردی جدید در کاخ سفید تن دهد.
گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی تغییرات در بازار ارز و طلا را نه به کاخ سفید و سیگنال‌های مثبت تغییر در رویکردهای سیاسی جمهوری اسلامی،‌ بلکه به افزایش منابع ارزی در بازار ایران، ناشی از برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، و آزادشدن فروش ارز پتروشیمی‌ها و مواردی از این دست نسبت می‌دهند.
گرچه ورود روزانه ۵۰ میلیون دلار به بازار و تعدیل عرضه و تقاضا در بازار که از سیاست‌های اخیر بانک مرکزی بود نیز در این کاهش قیمت‌ها کم‌تاثیر نیست.