دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و ادعای آینده درخشان ایران با بیانیه گام دوم انقلاب

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت روز پنج‌شنبه در جمع جوانان عضو جمعیت گام دوم انقلاب، مدعی شد اگر اقتصاد و تولید ملی در ایران به راه بیفتد، هیچ ایرانی درآمد سرانه آن زیر ۵۰ هزار دلار نخواهد داشت. وی اظهار داشت هر تحولی در ایران، بر روی زندگی ۵۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران تاثیر خواهد گذاشت.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ملت ایران بتوانند آینده درخشانی را برای ایران اسلامی رقم بزنند.
محسن رضایی بیانیه گام دوم انقلاب را از مهم‌ترین اسناد انقلاب اسلامی دانست و ضمن اینکه آن را در امتداد وصیت‌نامه‌ آیت‌الله خمینی و قانون اساسی دانست و اظهار داشت این بیانیه راهنمای مسیر در چهل سال دوم انقلاب اسلامی خواهد بود.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در چهل سال اول انقلاب، سیاست را سامان داده و در کشورداری و امنیت پیشرفت کرده است، گرفتاری های معیشتی را از جمله مشکلات در زندگی مردم دانست و اظهار داشت این مشکلات باید مرتفع بشوند.
وی همچنین با بیان این موضوع که در چهل سال گذشته، جمهوری اسلامی در زندگی که شامل اقتصاد و فرهنگ است، رشد لازم را نکرده است، مشکلات موجود در کشور را ناشی از نفوذی‌ها دانست و گفت نفوذی‌ها مانند موریانه به امنیت کشور فشار می‌آورند.
وی در عین حال یادآور شد درخت تناور سیاست، بسیار مستحکم عمل کرده و سیاست داخلی و خارجی و مردم سالاری در کنار امنیت رشد کرده‌اند.
محسن رضایی در توضیح درباره‌ی برنامه‌های خود در خصوص طرح اقتصاد بدون نفت، با بیان این موضوع که فروش محصولات پتروشیمی و پالایشگاهس تنها بخش کوچکی از طرح اقتصادی وی را شامل می‌شود، گفت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با جهش تولیدات ملی و رونق اقتصادی، علاوه بر اینکه نفتی برای فروش به صورت خام نخواهد داشت، بلکه روزانه از کشورهای دیگر واردات نفت خواهد داشت تا بتواند پاسخگوی صنعت و کشاورزی مدرن ایران باشد.
وی در ادامه با اشاره به امکان افرایش ضریب تاثیرگذاری ایران در منطقه، به رواج زبان فارسی در هند و کشمیر اشاره کرد و اظهار داشت هنوز هم امکان بازیابی این حوزه‌های فرهنگی وجود دارد.
پیشنهادها و پیش‌بینی‌های اقتصادی حسن رضایی همواره مورد انتقاد حوزه‌ی عمومی قرار دارد و بارها دستمایه‌ی طنز قرار گرفته است.
محسن رضایی پیش از این هم به اسیر گرفتن امریکا‌یی‌ها و مطالبه ده‌ها میلیارد دلار از امریکا برای آزاد کردن آنها اشاره کرده و گفته بود در صورت وقوع جنگ بین ایران و امریکا، ایران می‌تواند از این فرصت برای رفع مشکلات اقتصادی خود استفاده کند.
وی گفته بود اگر آمریکا دنبال حمله نظامی به ایران باشد، جمهوری اسلامی در همان هفته اول 1000 گروگان از آنها می‌گیرد، و برای آزاد کردن هر یک از آنها باید چند میلیارد دلار بدهد. رضایی خاطرنشان کرده بود که از این طریق مشکل اقتصادی کشور نیز حل می‌شود.
این پیشنهاد را محسن رضایی در حالی عنوان کرده بود که در ابتدای وقوع انقلاب اسلامی، با گروگان‌گیری امریکایی‌ها نه تنها جمهوری اسلامی نتوانسته است که هیچ فدیه‌ای دریافت کند، بلکه مجبور به تحمل چندین دهه تحریم اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی نیز شده است و بارها به خاطر تعرضاتی که در سطح جهانی به اهداف امریکایی کرده است، ‌میلیاردها دلار از اموال بلوکه‌شده‌ی خود را نیز به عنوان خسارت از دست داده است.
ابراز امیدواری محسن رضایی در خصوص افزایش درامد ایرانی‌ها در صورت رشد اقتصادی در کشور بهبود تولید ملی در کشور،‌ در حالی عنوان می‌شود که مهم‌ترین مشکل اقتصادی در کشور همین بهبود تولید ملی است که با وجود رکود گسترده‌ی اقتصادی که عمدتا ناشی از قطع ارتباط با جهان است، به ایران تحمیل شده است.
البته که اگر مساله رکود اقتصادی که از سال‌های آغاز جمهوری اسلامی به ایران تحمیل شده مرتفع شود و شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند و تولید ملی ارتقا یابد و اقتصاد به حرکت در بیاید، سرانه‌ی درامد در کشور نیز بهبود قابل توجهی خواهد یافت. اما به گفته‌ی تحلیل‌گران، مساله این است که اقتصاد برنامه‌ریزی توسط جمهوری اسلامی از یک سو به خاطر مدیریت نامناسب منابع اقتصادی و از سوی دیگر به خاطر فساد اقتصادی گسترده و ساختاری در ساختار اقتصاد ایران،‌در کنار تحریم‌هایی که به خاطر سیاست‌های بین‌المللی نامنایب جمهوری اسلامی به ایران و اقتصاد ایران تحمیل شده، اقتصاد ایران بیشتر در جهت ونزوئلایی شدن حرکت می‌کند تا رشد اقتصادی و بهبود اقتصادی که سرانه‌ی ۵۰ هزار دلاری را برای ایرانی‌ها به ارمغان بیاورد.