تداوم بحران کرونا

در حالی که میزان ابتلا به کرونا در ایران همچنان رو به افزایش است و هر روز رکورد جدیدی از ابتلا یا مرگ و میر در ایران ثبت می‌شود، و دولت در اقدامی دیرهنگام در برخی از شهرها اقدام به تعطیلی برخی از گروه‌های شغلی کرده است، مقام‌های رسمی در وزارت بهداشت و در حوزه‌ی درمان، و آموزش پزشکی همچنان بر غیرواقعی بودن آمار ابتلا به کرونا در ایران تاکید دارند و با اشاره به بالابودن میزان مرگ و میرها در کشور، بر چندبرابری بودن تعداد مرگ و میرها نسبت به آمار رسمی اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید دارند.
بنا بر اساس آمار رسمی اعلام‌شده از طرف سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، در آخرین آمار اعلامی در خصوص کرونا، بیش از ۶۰۰۰ بیمار جدید طی کی روز ثبت و بیش از ۳۰۰نفر بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین تعداد بیماران بدحال و بستری در ایران در حالی رو به افزایش است که بیمارستان‌ها در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که به علت کمبود تخت بیمارستانی، هیچ بیمار غیر اورژانسی در بیمارستان‌ها بستری نمی‌شوند برای بستری بیماران و همچنین مراجعه بیماران غیرکرونایی، توسط بیمارستان‌ها باید مجوز ورود به بیمارستان صادر شود.
در همان حال اخبار غیررسمی حاکی از این است که بیماران بدحال برای بستری در بخش مراقبت‌های ویژه باید منتظر بمانند تا یکی از بیماران بدحال بستری در بخش ویژه، یا فوت کند یا ترخیص شود تا بیمارستان امکان بستری بیماران بدحال در بخش ویژه را پیدا کند.
این آمار در حالی اعلام شده است که حسین قشلاقی یکی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی در ایران با اشاره به مدیریت ناکارآمد کرونا در ایران، و شرایط بحرانی که در کشور به خاطر کنترل نامناسب بیماری کرونا ایجاد شده، بر ۴ برابری بودن تعداد مرگ و میرها در اثر کرونا در ایران تاکید کرده است. قشلاقی با اشاره به اینکه با توجه به کمبود تست کووید ۱۹ امکان تست کرونا برای بسیاری از افراد وجود ندارد، تاکید کرده است بر اساس آمار مرگ‌ومیر در کشور، میزان مرگ و میرهای ناشی از کرونا ۳ تا ۴ برابر میزان اعلام‌شده‌ی رسمی توسط وزارت بهداشت است.
موضوع تعداد کل مرگ و میرها در کشور در حالی توسط یک عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور به عنوان معیاری برای راستی‌آزمایی آمار اعلامی مرگ‌ومیرهای کرونایی در ایران اعلام می‌شود، که پیش از این شورای شهر و برخی از اعضای شورای شهر تهران، موضوع مرگ و میرهای ثبت‌شده در بهشت زهرا به عنوان معیاری برای نادرست بودن آمار مرگ‌ومیر وزارت بهداشت اعلام کرده بودند که با واکنش توهین آمیز و تند وزارت بهداشت نسبت به اعضای شورا مواجه شد و ستاد مقابله با کرونا با تکذیب این ادعا اعلام کرد موضوع مرگ‌ومیر موضوعی تخصصی است که اعضای شورا نباید درباره‌ی آن اظهار نظر کنند.
قشلاقی در همان حال تاکید کرده است که راهکار خروج از شرایط بحران کرونا نیازمند عزم ملی و بازنگری اساسی در نحوه مدیریت بیماری در کشور است. این عضو نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه ویروس کرونا در خلاء مدیریت ناکارآمد روز به روز نگران‌کننده‌تر از قبل جولان می‌دهد، تاکید کرده است شرایط کنونی از مدت‌ها قبل از سوی کارشناسان پیش‌بینی شده و هشدارهای لازم داده شده بود. وی همچنین عدم رعایت پروتکل‌ها توسط مردم را عدم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در این خصوص از سوی کارشناسان و متخصصان این حوزه اعلام کرده و با بیان این موضوع که اطلاعات در این خصوص باید به طور شفاف به اطلاع مردم برسد تاکید کرده است که این بی‌توجهی و عدم اطلاع‌رسانی دقیق در این خصوص، اشتباهی خطرناک و غیرقابل جبران است.
قشلاقی همچنین ضمن اشاره به غیراستاندارد بودن ماسک‌های موجود در کشور، به مشکلات اقتصادی مردم برای عدم استفاده مناسب از ماسک‌ها اشاره کرده و تاکید کرده است که مردم به علت مشکلات اقتصادی ناگزیر از مصرف چندباره‌ی ماسک‌ها هستند که به تشدید ابتلا به بیماری در بین مردم کمک می‌کند.
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که مردم اطلاعاتی تخصصی در این خصوص ندارند و به علت فقدان آموزش‌های پزشکی و تخصصی در این خصوص، مردم برای انجام مراقبت‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا، به اظهارات غیرتخصصی عمومی توجه می‌کنند و در واقع در این خصوص و در خصوص نحوه‌ی استفاده صحیح از ماسک و همچنین دیگر مراقبت‌های بهداشتی هیچ‌گاه آموزش‌های دقیق، کارآمد و دائمی به مردم داده نشده است و مردم به جای استفاده از آموزش‌های تخصصی عموما متکی به اطلاعات پراکنده‌ای هستند که از طریق مجازی یا گفتگوهای غیرعلمی در اختیار آنها قرار می‌گیرد