وضعیت دلار و حمایت فعالان اقتصادی از بالا بودن قیمت ارز

در حالی که بالابودن و اوج گیری قیمت دلار از یک سو و نوسانی بودن آن از سوی دیگر کمر مردم را شکسته و آنها را در مقابل تورم کمرشکن زمین گیر کرده و در کمتر از یک ماه باعث کاهش چهل درصدی ارزش پول ملی شده است، برخی فعالان اقتصادی ضمن حمایت از بالابودن قیمت ارز، که در واقع به معنی کم‌ارزش بودن پول ملی است،‌ آن را فرصتی برای اقتصاد ایران عنوان کرده و با اشاره به اهمیت بالابودن قیمت ارز، برای صادرات، قیمت بالای ارز را فرصتی برای صادرات دانسته است.
یحیی آل اسحاق که از فعالان اقتصادی بازار است و حضور او در بازارهای تجارت بین‌المللی وی را در جایگاه تصمیم‌گیر در حوزه‌ی بازرگانی ایران قرار داده است و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز هست، روز یک‌شنبه با اشاره به اینکه علیرغم افزایش قیمت ارز، از فرصت طلایی صادرات استفاده نشده، بر ضرورت تغییر در نظام مدیریت ارزی کشور، به منظور بهره‌گیری از فرصت صادرات تاکید کرد.
وی در عین حال روش بانک مرکزی برای کنترل و مدیریت ارز حاصل از صادرات را مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینکه این مدیریت فقط نباید مدیریت فیزیکی ارز باشد، تاکید کرد بانک مرکزی باید براساس واقعیت‌های موجود اقتصادی در این خصوص برنامه‌ریزی کند.
وی مدیریت ارز حاصل از صادرات توسط بانک مرکزی را مورد انتقاد قرار داد و گفت بانک مرکزی به جای مدیریت بر ارز حاصل از صادرات، باید کالاهای مجاز وارداتی را معین کند و برای بارگانان این فرصت فراهم شود که ارز حاصل از صادرات خود را در این حوزه‌ها به کشور بار گردانند.
أل اسحاق همچنین ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از افزایش قیمت ارز به عنوان یک فرصت طلایی برای توسعه‌ی صادرات، قیمت بالای ارز را بهترین مشوق برای توسعه صادرات دانست و تاکید کرد به علت مشکلات مختلف و بورکراسی‌های دست و پاگیر و سیاستگذاری‌های ارزی، صادرکننده‌ها نتوانستند از این فرصت طلایی استفاده کنند.

اظهارات آل اسحاق در حالی عنوان می‌شود که جمهوری اسلامی به خاطر تحریم‌ها فرصت درخشانی برای صادرات و تجارت بین‌الملل در اختیار ندارد که بتواند این فرصت را به یک فرصت حداکثری برای توسعه‌ی اقتصادی کشور تبدیل کند.
ضمن اینکه توسعه‌ی صادرات به فرصت‌های ساختاری در اقتصاد و بازرگانی نیاز دارد و بالا بودن قیمت ارز در کشور نه تنها فرصتی برای صادرات نیست، بلکه تنها به فعالیت‌های سفته‌بازی و دلالی ارزی دامن می‌زند و کمکی به توسعه‌ی ساختاری تجارت نمی‌کند.
این اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که افزایش قیمت ارز بیش از آنکه به توسعه‌ی صادرات در ایران کمک کند، به فعالیت سفته‌بازان ارزی که بخش مهمی از آنها اقدامات بازرگانی هم انجام می‌دهند، منتهی می‌شود.
به گفته‌ی رئیس کل بانک مرکزی، بسیاری از صادرکننده‌ها به جای بازگرداندن پول حاصل از صادرات در قالب ارز به کشور، اقدام به ورود مخفیانه ارز به کشور و فروش آن در بازار ارز می‌کنند که به بازار آشفته‌ی ارزی در کشور دامن می‌زند.
رده‌های بالای اقتصادی در ایران همواره از بالا بودن قیمت ارز در ایران دفاع می کنند و به گفته‌ی بسیاری از تحلیل‌گران بازار، یکی از دلایل بالا بودن قیمت ارز در ایران و عدم کاهش قابل توجه ارز، حتی در صورت رخدادهای مهم سیاسی و بازرگانی، همین مقاومت سطح کلان اقتصادی و فعالان کلان بازار از بالابودن قیمت ارز و پول هنگفتی است که از این طریق به دست می‌آورند و در سال‌های اخیر موجب مقاومت جدی در مقابل کاهش قیمت ارز شده است.