Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-08-12 14:22:54Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

جامعه روحانیت مبارز و گمانه‌زنی‌های انتخابات ریاست جمهوری

در ادامه‌ی گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری، حسین ابراهیمی یکی از اعضای شاخص جامعه روحانیت مبارز، با اشاره به اینکه هنوز صحبت از کاندیداهای ۱۴۰۰،‌ زود است در واکنش به احتمال حضور برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰، نسبت به اینکه شورای نگهبان به چنین افرادی اجازه‌ی حضور در عرصه انتخابات را بدهد ابراز تردید کرده و در همان حال این تردید را مطرح کرده است که مردم ممکن است به این کاندیداها رای ندهند. ابراهیمی همچنین با طرح این تردیدها، صحبت کردن درباره کاندیداهای احتمالی را زودهنگام توصیف کرده است.
ابراهیمی با ابراز امیدواری در این خصوص که یک روز یک زن در ایران رئیس جمهور بشود، گفته است شورای نگهبان باید زنان را به عنوان یک رجل سیاسی بپذیرد. وی در عین حال با بیان این موضوع که شورای نگهبان باید زنان را جزو رجل سیاسی به شمار بیاورد،‌ گفته است اگر چنین اتفاقی توسط شورای نگهبان رخ دهد، ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یک خانم هم در بین کاندیداها وجود داشته باشد.به نظر می‌رسد که با توجه به پیش‌بینی کاهش چشم‌گیر حضور مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و احتمال بالای مشارکت پایین در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نظام جمهوری اسلامی قصد دارد تا حضور یک زن در بین کاندیداها را به عنوان مهم‌ترین برگ برنده‌ی خود در این انتخابات رو کند و از طریق حضور یک زن در انتخابات تلاش خود برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را افزایش دهد.
ابراهیمی همچنین با اشاره به اینکه در بین زنان، افراد شایسته زیادی وجود دارند که می‌‌توانند عهده دار ریاست جمهوری شوند اظهار داشت ممکن است زنان با مشارکت بالای خود یک زن را به عنوان رئيس جمهور آینده انتخاب کنند.
ابراهیمی در عین حال تاکید کرد زنان توانایی بسیاری دارند، به همین دلیل می‌توانند ثابت کنند در امور اجرایی همانند مردان توانمند هستند.
برخی تحلیل‌گران حضور کاندیدای زن در بین کاندیداهای ریاست جمهوری اسلامی یک هدف دو وجهی برای برخی گروه های نزدیک به حاکمیت عنوان می‌کنند و اظهار می‌دارند که نظام و حاکمیت از این طریق ممکن است بتواند دو هدف خود در راستای کنترل فضای انتخاباتی ریاست جمهوری را کنترل و مدیریت کند. اول آنکه با حضور یک کاندیدای زن احتمال مشارکت مردم در انتخابات را افزایش دهد و دوم اینکه در صورت انتخاب یک زن به عنوان رئيس جمهور وبا توجه به اینکه در بین گروه‌های نزدیک به حاکمیت بعید است که چنین افراد توانایی برای اداره‌یکشور وجود داشته باشند، با انتخاب یک زن متوسط و کم توان از نظر سیاسی، فرضیه همیشگی خود در راستای ناتوانی زنان از اداره کلان امور سیاسی را به تایید رساند و حضور زنان در ریاست جمهوری را با استناد به سابقه‌ی نامناسب این رئيس جمهور احتمالی زن، به حال تعلیق درآورد.
ابراهیمی در عین حال ودر ادامه‌ی بحث خود پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ باا شاره به اینکه جامعیتین بمانند گذشته مورد توجه اصولگرایان و برخی از جریان‌های اصولگرا قرار ندارند، اظهار داشت در شرایط فعلی در جناح‌های سیاسی کشور و من‌جمله اصولگراها وحدت نظر وجود ندارد و منافع فردی و گروهی بر واقعیات دینی و حق محوری غلبه کرده است. وی پیش‌بینی کرد این احتمال وجود دارد که در انتخابات سال ۱۴۰۰ نقشی که جامعتین پیش از این در جریان اصولگرا داشت، محقق نشود.
ابراهیمی در عین حال با اشاره به اینکه وحدت جریانات سیاسی منجر به افزایش مشارکت می‌شود، گفت همه باید منافع ملی را بر منافع گروهی ترجیح دهند و برای اعتلای کشور تلاش کنند.
او افزود در چنین فضایی است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌توانند به مشارکت مردم در انتخابات و توجه آنها به جریانات سیاسی امیدوار باشند.
وی در عین حال علاقه به پست و ریاست را از اصلی‌ترین آفاتی است که می‌تواند دامن سیاسیون را بگیرد و مانع وحدت بین آنها شود.
ابراهیمی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به حاشیه‌سازی‌های جبهه پایداری، گفت با وجود این حاشیه‌سازی‌ها جبهه پایداری هم جزو عناصر جریان اصولگراست. وی ابراز امیدواری کرد که سال آینده همه این گروه‌های سیاسی اصولگرا به ائتلاف برسند.
وی با اشاره به اینکه در جایگاه ریاست جمهوری باید افرادی قرار گیرند که شایستگی لازم را دارند، با ابراز تاسف از شهادت قاسم سلیمانی، او را بهترین گزینه‌ی طیف اصولگرا برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری دانست.
وی همچنین اظهار داشت روسای جمهورِ روحانی، سابقه خوبی داشته‌اند.
این اظهارات وی در خصوص سابقه‌ی خوب روسای جمهور روحانی در حالی عنوان می‌شود که هیچ کدام از این روسای جمهور جزو کاندیداهای اصلی طیف اصولگرا نبوده‌اند و نه اکبر هاشمی و نه خاتمی و نه حسن روحانی که دو تن از مهم‌ترین روسای جمهور روحانی در جمهوری اسلامی هستند هیچ کدام کاندیدای معرفی شده از طرف اصولگرایان نبوده اند و برعکس اصولگرایان مخالفت جدی با حضور این افراد در جایگاه ریاست جمهوری داته اند.
وی الیته دوران ریاست جمهوری خامنه‌ای را به عنوان دوران شاخص ریاست جمهوری روحانیون معرفی کرد، و گفت دوران ریاست جمهوری خامنه ای به عنوان یک روحانی، یکی از دوران های شاخص در این خصوص بوده است. این اظهارات در حالی عنوان می شود که گرجه علی خامنه‌ای تنها کاندیدای روحانی مورد حمایت اصولگراها در جمهوری اسلامی بوده است،‌ ‌اما علی خامنه‌ای در دورانی رئیس جمهور بوده است که نمی‌توان ریاست جمهوری را نهاد تاثیرگذار در اداره‌ی جامعه تلقی کرد. در دوره ریاست جمهوری خامنه‌ای، دولت توسط نهاد نخست ویری تشکیل و اداره می شد و اقدامات دولت هم درواقع عمدتا از طریق نهاد نخست وزیری که در اختیار میرحسین موسوی قرار داشت صورت می‌پذیرفت و مدیریت می شد نه رئیس جمهور. لذا دوران ریاست جمهوری خامنه‌ای را به علت جایگاه ضعیف تر نهاد ریاست جمهوری در این دوران، نمی‌توان دوران شاخص و معرف برای ارزیابی نهاد ریاست جمهوری به شمار آورد.